onko normaali 1v9kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voeei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voeei

Vieras
laaja passiivinen sanavarasto,ymmärtää hyvin puhetta esim "vie vaatteet sängylle" :D yms
tietää "missä mikäkin on" kun kyselee..
matkii koiraa, sanoo heihei kun heiluttaa,tutti sana tullut.. tykkää tehdä leikkiruokaa hellallaan, vie rattaissaa nukkea yms rakentelee 10palikan torneja..
mutta noita sanoja vaan ei näytä tulevan:( örisee usein ja "öh" huutoa ja osoittaa samalla mitä haluaa..

On. Meidän keskimmäinen sanoi 2 v neuvolassa ehkä 5 sanaa ja 5 tavua. Oli oikein riittävä määrä, koska ymmärtää puheen hyvin. Nyt ikää 2v5kk ja puhuu 3-4 sanan lauseita. Edelleen oma kielikin mukana.

Omia lapsia ei minulla ole mutta mitä nyt muistelen äitini kertoneen niin itse aloin lörpöttää tasan vuoden ikäisenä ja siitä sanavarasto lähti nousukiitoon. Olen aina ollut omatoiminen, sosiaalinen ja reipas. Vanhempi veljeni taas avasi sanaisen arkkunsa vasta 1v6kk iässä suuremmalle kehitykselle ja hän onkin aina ollut meistä kahdesta se passiivisempi, vähäsanaisempi ja hieman ujompi. Eli ihan persoonallisuudestakin tuo riippuu :)

Meillä ihan sama juttu pian 1 v. 8 kk:lla, ymmärtää hyvin puhetta, matkii koiraa, kissaa ja lammasta, :D vilkuttaa ja sanoo heihei, ja jotain auto-sanan tapaista on tapaillut. Noin pari kk sitten sanoin viikon verran ihan selvästi "sinne meni", mutta sitten unohti sen. Omaa kieltään juttelee kovasti.

Käsittääkseni on ihan normaalia attä lapsi oppii puhumaan 2-2,5-vuotiaana suuremmassa mittakaavassa. Itsekin olen toki asiaa pohdiskellut kovasti.

Meillä tuossa iässä poika ei matkinu yhtään eläintä. Kaikki elukat murisivat vain, oli sitten kyse kanasta tai karhusta. Kaks vuotis neuvolassa poika ei puhunu sanaakaan Osasti ehkä 5 sanaa. Osoitteli kyllä hyvin siitä kuvasta kaikki jutut mitä neuvolatäti kyseli. Nyt Ruhtinaallisesti 2v 3vk iässä pojalla on n. 20 sanaa käytössä=) Uskon vakaasti, että kyllä se oppii vielä puhumaanki. (vaikka jotku sukulaiset onki jo huolissaan,et eikö vieläkään?)

Pakko loppuun hehkuttaa, et oppi muutama viikko sitten sanoon äiti:xmas:

meillä on tyttö 1v10kk ja osaa myös matkia koiraa, kissaa, lammasta osaa ehkä 5-10 sanaa joista osan vain minä tiedän tarkoittavan jotain joku muu vois ihmetellä mitä se selittelee,eli kaikki 10 sanaa ei ole selkeitä oikein sanottuja sanoja :) Ja ymmärtää myös samanlailla asioita kun itse kuvasit poikasi tekevän ja yleisimmin vaan osottaa jos haluaa jotain. Eli eiköhän tuo ihan normaalia ole, toiset alkaa vaan puhuun hitaammin kun toiset, itse en ole vielä huolissani tästä.

meillä on tyttö 1v10kk ja osaa myös matkia koiraa, kissaa, lammasta osaa ehkä 5-10 sanaa joista osan vain minä tiedän tarkoittavan jotain joku muu vois ihmetellä mitä se selittelee,eli kaikki 10 sanaa ei ole selkeitä oikein sanottuja sanoja :) Ja ymmärtää myös samanlailla asioita kun itse kuvasit poikasi tekevän ja yleisimmin vaan osottaa jos haluaa jotain. Eli eiköhän tuo ihan normaalia ole, toiset alkaa vaan puhuun hitaammin kun toiset, itse en ole vielä huolissani tästä.

hups, sulla taiskin olla tyttö, jotenkin sekotin kun tuossa välissä puhuttiin pojistakin :)

Yhteistyössä