Onko normaalia 3-vee käytöstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maiski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maiski"

Vieras
Mietin kun meiän reilu 3veen on jotenki hirveen vaikea käsitellä tiettyjä "vaikeita" asioita. Esim. päiväkodin paras kaveri oli heittänyt poikaa jollain lelulla, niin että oli tullut jurmu poskeen. Kysyin pojalta mitä kävi ja mitä hoitajat sanoivat ja tekivät. Poika vaan vältteli aihetta, sanoi jotain "ei ei". Ei halunnut asiasta keskustella. Toki ilmaisukyky on vielä vajavaista, mutta kysyin täsmäkysymyksiä johon voi vastata "kyllä" tai "ei" ja reaktio oli sama.

Tämän lisäksi välttelee vaikeita asioita. Ei ole sinnikkyyttä harjoitella tiettyjä juttuja, vaan sanoo suoraan ettei osaa. Jos kannustaa että osaat sinä kun yrität, saattaa jopa hermostua ja mennä lukkoon. Järjestäen, asiaa kuin asiaa, mikä pojasta tuntuu vaikealta, hän välttelee.

Tuon kuvauksen perusteella on vaikea sanoa oikeastaan yhtään mitään, mutta eiköhän ole normaalia. Lapset ja ihmiset ovat niin erilaisa ja monenlaista luonteenlaatua, jokaisesta löytyy jotain kummallista, jos oikein etsii..

Eihän tuo nyt ihan tavanomaista 3v:n käytöstä ole, päin vastoin. Tuon ikäiset ovat yleensä aika kaikkivoipaisia, luulevat osaavansa vaikka mitä ja jotkut ovat aika rämäpäisiäkin. Yleensä 3v. osaa myös kertoa asioista enemmän kuin kyllä- ja ei-sanoilla. Vaikea sanoa tuon perustella enempää, mutta jos lapsiryhmässäni olisi tuolla tavalla käyttäytyvä lapsi, niin kyllä olisi elton ja kelton kanssa juteltavaa.

Halipupun pitäis varmaan tietää myös se että lapset kehittyy eri tahtiin, toiset on ujoja toiset rohkeita. ennemmin kannattais miettiä miten tukee tätä ujoutta vai odottaako et se häviää iän myötä. Uskoisin näin. Oletko jutellut päiväkodin hoitajien kanssa millainen lapsi on hoidossa?

Eihän tuo nyt ihan tavanomaista 3v:n käytöstä ole, päin vastoin. Tuon ikäiset ovat yleensä aika kaikkivoipaisia, luulevat osaavansa vaikka mitä ja jotkut ovat aika rämäpäisiäkin. Yleensä 3v. osaa myös kertoa asioista enemmän kuin kyllä- ja ei-sanoilla. Vaikea sanoa tuon perustella enempää, mutta jos lapsiryhmässäni olisi tuolla tavalla käyttäytyvä lapsi, niin kyllä olisi elton ja kelton kanssa juteltavaa.

:O No ei tuo nyt mun mielestä niin erikoiselta kuullostanut, oma 5-vuotiaani on vähän samantapainen.

Kannattaa valita aika tarkasti uuden harjotteluun, jos lapsi on väsynyt niin ei varmasti jaksa harjotella mitään. joukossa voi olla myös uhmaakin, että haluaa kokeilla sinua kuinka paljon olet valmis tekemään

Kyllä se nyt muutakin osaa kuin kyllä ja ei, mutta kysyin siksi sellaisia kysymyksiä, jos olisi helpommin saatvilla vastauksia kuin itse kertomalla.

Halipupun pitäis varmaan tietää myös se että lapset kehittyy eri tahtiin, toiset on ujoja toiset rohkeita. ennemmin kannattais miettiä miten tukee tätä ujoutta vai odottaako et se häviää iän myötä. Uskoisin näin. Oletko jutellut päiväkodin hoitajien kanssa millainen lapsi on hoidossa?

Siis lapsi ei todellakaan ole mikään ujo, vaan energinen ja ulospäinsuuntautunut, aina ollut. Ikinä ei ole mun lahkeessa roikkunut, enemmän mun on pitänyt itkeä perään, kun syli ei kelpaa. Mutta tää pieni kommunikaatioongelma yms. vähän yllättää. Sama on kun päiväkodin jälkeen kysyn, että mitä teit, söit. Kenen kanssa leikit, ei halua kertoa mitään. Muuttaa puheen aijhetta tai puhuu päälle.

Minä en jutun perusteella käsittänyt, etteikö lapsi OSAISI kertoilla asioistaan. Käsitin, niin, että häneltä vaikeita ja hämmentäviä asioita kysyttäessä ns. "menee lukkoon". Ja lasten luonteiissa on kyllä eroja, eivät kaikki kolmevuotiaat ole rämäpäisiä ja kaikkivoipia ollenkaan.Mutta yhtä kaikki vaikea sanoa mitään ..

Alkuperäinen kirjoittaja täh;23718213:
apua. Ei meillä kyllä mitään syvällisiä keskusteluja käyty 3v kanssa

Se että kysyn miten päiväkodissa meni, kuka löi rekka-autolla päähän, mitä hoitaja sanoi...on mun mielestä jotain muuta kuin syvällistä keskustelua, jopa 3veen kanssa.

Tuossa ap:n kuvauksessa nyt vain tuli niin monta erityispiirrettä, että ammattilaisella alkaa kyllä hälyytyskellot soida, ei voi mitään. Kyllähän lapset tietenkin kehittyy eri tahtia, mutta jo se että ap itsekin sanoo että ilmaisukyky on vielä vajavaista viittaa jo johonkin eikö vain? Ap kysyi asiaa ja minä vastaasin oman kokemukseni ja oman lto-koulutukseni pohjalta (+15 ov erityspedagogiikaa).

anteeksi nyt halipupu, mutta et kyllä kuulosta kovin ammattilaiselta. vaikka HÄLYYTYSkellosi soisivatkin :D
lapset ovat erilaisia, se on rikkautta että me ihmiset ollaan persoonia jokainen. arkaa lasta ei saa painostaa ja ahdistella. kun vanhempi suhtautuu lapselle jännittäviin asioihin positiivisesti ja iloisen neutraalisti, lapsenkin huoli hälvenee.
ole huoleti ap, lapsesi kuulostaa oikein suloiselta, vekkulilta pojalta :) kannusta ja kehu, älä painosta uuden opettelussa.

Tuossa ap:n kuvauksessa nyt vain tuli niin monta erityispiirrettä, että ammattilaisella alkaa kyllä hälyytyskellot soida, ei voi mitään. Kyllähän lapset tietenkin kehittyy eri tahtia, mutta jo se että ap itsekin sanoo että ilmaisukyky on vielä vajavaista viittaa jo johonkin eikö vain? Ap kysyi asiaa ja minä vastaasin oman kokemukseni ja oman lto-koulutukseni pohjalta (+15 ov erityspedagogiikaa).

Voitko avata enemmän niitä erityispiirteitä?

Se että ilmaisukyky on vajavaista, tarkoitin sitä, ettei nyt välttis pysty kaikkia asioita kertomaan niin hyvin, että ymmärrettäisiin. Ts. siksi kysyn täsmäkysymyksiä, jos haluan saada vastauksen johonkin tiettyyn. Mutta kait nyt on ihan suurin piirtein ikätasossaan puheessa, joskus pk:sta sanottiin että hiukka epäselvää on ikätasoon nähden, mutta pariin kk:een ei asiasta ole ollut puhetta. Pk:n kanssa ei muuta puhetta oo lapsesta ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
anteeksi nyt halipupu, mutta et kyllä kuulosta kovin ammattilaiselta. vaikka HÄLYYTYSkellosi soisivatkin :D
lapset ovat erilaisia, se on rikkautta että me ihmiset ollaan persoonia jokainen. arkaa lasta ei saa painostaa ja ahdistella. kun vanhempi suhtautuu lapselle jännittäviin asioihin positiivisesti ja iloisen neutraalisti, lapsenkin huoli hälvenee.
ole huoleti ap, lapsesi kuulostaa oikein suloiselta, vekkulilta pojalta :) kannusta ja kehu, älä painosta uuden opettelussa.

Huh, peesi tähän! Herranen aika, ammattilaiset nyt ei varmaan vedä mitään palstadiagnooseja yhden viestin perusteella. On mullakin hetken mielijohteesta tehtynä 15 ov Eurooppa-opintoja, enkä mä silti tee täällä mitään syväanalyysejä Portugal-paketista :)

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:

Joo, mun on kanssa pakko olla samaa mieltä tässä. Nuo ap, n mainitsemat asiat eivät kovin kummallisilta vaikuta ja luultavasti selittyvät luonteenlaadulla. mutta toki , jos ap miettii, niin kannattaa kysellä jostaskin. Täälltä käsin on niin vaikea kenenkään sanoa mitään lasta tuntematta ja näkemättä.

Minun tyttö ei tahdo tarhapäivästä puhua myöskään. Yleensä vastaa että ei jaksa puhua. Sanaista arkkua aiheesta availen kuitenkin kyselemällä oliko se ja se paikalla.

Syöminen hälle vaikeaa kun on nirso niin siitä ei saa usein mitään irti.

Toisaalta on kaikkivoipa, puhuu muista lapsina ikäänkuin itse olisi isompi, aikuinen. Mutta ei välttämättä tahdo yrittää uutta ja paineistuu helposti. Hankala ikä varmasti lapsellekin.

No voisko selityksenä olla ihan vaan se, että riitatilanteesta on tullut vähän paha mieli, siinä on täti käynyt selvittelemässä asiaa, on toruttu ja pyydetty anteeksi. Eli vaikka lapsi ei itse ehkä ole tehnyt mitään "väärää", tilanne on ollut epämiellyttävä ja hämmentävä, eikä lapsi haluaisi siitä puhua. Näin ainakin oma 3-vuotiaani (oman käsitykseni mukaan)toimii. Sama juttu tuossa, että kerhon jälkeen ei joskus saa yhtään mitään hänestä irti, mitä olivat tehneet, oliko ollut kivaa jne. Usein poika on ihan ajatuksissaan, eikä vastaa mitään kyselyihin. Nyt kun ikää on 3v 5kk, on vähän enemmän alkanut avautumaan noista kerhotilanteista, eli lyhyesti saattaa sanoa, että "askarreltiin", ja se on siinä. Oma tulkintani on, että kerhokäynnissä on pienelle paljon sulateltavaa ja ikävä äitiä on ollut, joten mietteliäänä lapsena haluaa ihan rauhassa kelailla niitä tapahtumia. Ei ehkä ihan tajua sitäkään, että en ollut mukana kerhossa, joten en voi tietää mitä siellä on tapahtunut ja siksi kyselen. Joskus nimittäin lapsi on hermostunut kotimatkalla kun en ole osannut kertoa jostain tietystä kerhotilanteesta. Jankkaa vaan, että "äiti, kerro nyt vielä se juttu, kerro nyt".

Ja tuohon, että miksi lapsi välttelee uuden oppimista jne. Meillä on ollut vähän samaa, mutta olen huomannut, että itse olen kiirehtinyt jonkin taidon oppimista, mihin lapsi ei vielä ole ollut valmis, motoriikka, koordinaatio tms. Ihan suosiolla olemme jättäneet esim. hiihdon ja luistelun kokeilun tuleville talville, koska tiedän että lapsi lannistuisi heti jos ei homma ala sujua välittömästi. Muutenkin on luonteeltaan sellainen, että tykkää tehdä omia juttuja omaan tahtiin, ei muiden ohjeistuksen mukaan.

Kyllä sun kannattaa vielä vähän jatkaa noita kokemuksien hankkimista. Ihan normi lapselta ap:n lapsi vaikuttaa. Sulla pirisee jotku omat kellot siellä...