Onko normaalia että 4,5kk vauva itkee lähes koko ajan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äiti

Vieras
siis poikani oli todella rauhallinen vauva 3kk asti mutta sen jälkeen hän on ollut todella "vilkas". eli koko ajan pitäisi olla jotakin näkemistä ja tekemistä ei viihdy juuri ollenkaan lattialla ja sitterissäkin todella huonosti...tuntuu että koko ajan saisi ola hirveä sirkus päällä niin poika olisi tyytyväinen. Nukkumisestakin on tuulut yhtä helvattia...poika menee yöunille yhdeksän maissa ja herää ensimmäisen kerran syömään jo parin tunnin päästä ja taas parin tunnin päästä...yössä hän syö noin kolme kertaa....tuttia saa siinä välissä annella noin sataviiskyttuhatta kertaa! onko hän vaan vaativa lapsi vai mikä on...mulla alkaa hermo mennä tohon iänikuiseen kitinään...

Mun mielestä vauva on vaativin juuri silloin, kun se lakkaa olemasta vastasyntynyt, eli haluaa jo tehdä muutakin kun syödä ja nukkua, mutta ei vielä osaa itse viihdyttää itseään mitenkään, joten tarvitsee kokoajan jonkun viihdyttämään. Kunhan se oppii edes istumaan, että voi syöttötuolissa istua samalla tasolla seuraamassa toisten tou8huja, päivät helpottuu paljon.
Jos oikeasti syö jo parin tunnin päästä yöunille menosta, niin mä laittaisin tuon ikäiselle harkintaan vellin/puuron. Tai sitten voisi koittaa seurustella vähän pidempään illalla, jos unta ei riitä koko yöksi kun yhdeksältä aloittaa, ja siksi hukkaa tuttia ja syö ajankuluksi yöllä.

Tuntuu että oma tyttönikin (nyt 1v2kk) on ollut koko pienen ikänsä vaativa ja kitisevä! Tuohon yön tuttiongelmaan aikoinaan meillä auttoi se että tytöllä on sängyssään 2 tuttia. Toinen on yleensä suussa nukkumaan mennessä ja toinen pään vieressä. Yleensä aina jommankumman löytää, joten kokeileppa tuota!!
Muuten uskoisin että nuo teidänkin hulinat oon vaan tuon ikäluokan kehitysvaihetta. Meillä syödään vieläkin yössä 1krt (viimeyönä 2!!), en ole raaskinut vielä pitää sitä "huudatussessiota" ja olla antamatta maitoa/velliä. Ehkä odottelen että se itsekseen jäis pois :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis ei kyllä pitäis nälästä olla kyse kun soseita saa jo kolmisen kertaa päivässä ja muuten korviketta...syö noin kahden tunnin välein

jospa masu kipeänä jostain soseesta, kun noin usein jo saa soseita.
Yritä pidentää syöttöväliä kolmeen tuntiin päivällä niin jospa ne yötkin alkaisi menemään paremmin..

Meillä vaati tuossa iässä kokoajan huomiota myös. Piti olla kokoajan tarjoamassa jos jonkinlaista lelua sun muuta virikettä nenän eteen. Sitten kun oppi olemaan vatsallaan, tai siis oppi kannattelemaan päätänsä, oppi myös viihtymään lattialla lelujensa kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äiti:
siis poikani oli todella rauhallinen vauva 3kk asti mutta sen jälkeen hän on ollut todella "vilkas". eli koko ajan pitäisi olla jotakin näkemistä ja tekemistä ei viihdy juuri ollenkaan lattialla ja sitterissäkin todella huonosti...tuntuu että koko ajan saisi ola hirveä sirkus päällä niin poika olisi tyytyväinen. Nukkumisestakin on tuulut yhtä helvattia...poika menee yöunille yhdeksän maissa ja herää ensimmäisen kerran syömään jo parin tunnin päästä ja taas parin tunnin päästä...yössä hän syö noin kolme kertaa....tuttia saa siinä välissä annella noin sataviiskyttuhatta kertaa! onko hän vaan vaativa lapsi vai mikä on...mulla alkaa hermo mennä tohon iänikuiseen kitinään...

Joo sellaista se on kun eivät ole enää vastasyntyneitä,vaativat virikkeitä, seuraa ja huomiota eikä tyydy ihan kaikkeen. Sun on häntä joko viihdytettävä tai välillä annettava kitistä. Hermothan toki voi olla koetuksella, mutta pientä se kitinä on sitten siihen rinnastettuna mitä tulee olemaan lapsen ollessa n. 1v.
Ei ole vaativa lapsi, vaan normaali. Tai voiko 4kk:n ikäisestä päätellä vielä, mutta ikäisekseen ihan terve lapsi, joka aina vähän vaatiikin.

siis ei vauva koko ajan itke naama punasena mutta vaatii jatkuvaa huomioimista...hyvä että voin itse käydä hampaat pesemässä kun jo kitinä alkaa kun häviän näköpiiristä... ja velliä olen kyllä antanut mutta sillä ei ainakaan ole ollut vaikutusta...täytyy sit kokeilla puuroa varmaan...ja illalla alkaa kitisemään väsymystään puol ysin maissa ni ei sitä viitti kauheesti valvottaa ku on sit ihan yliväsyny

Meillä oli esikoinen todella tyytymätön varmaan tuonne 7-8-kuiseksi. Hän oli aikas liikkuvainen lapsi, eikä yhtään halunnut olla paikallaan, joten piti vaan kanniskella ympäriinsä, kunnes oppi itse liikkumaan. Teilläkin saattaa helpottaa, kun oppii ryömimään.

siis ei vauva koko ajan itke naama punasena mutta vaatii jatkuvaa huomioimista...hyvä että voin itse käydä hampaat pesemässä kun jo kitinä alkaa kun häviän näköpiiristä... ja velliä olen kyllä antanut mutta sillä ei ainakaan ole ollut vaikutusta...täytyy sit kokeilla puuroa varmaan...ja illalla alkaa kitisemään väsymystään puol ysin maissa ni ei sitä viitti kauheesti valvottaa ku on sit ihan yliväsyny

Tuo on aivan normaalia. Noin lapsen KUULUUKIN toimia. Voi vehnä, mitä äitejä lapsilla on!

Miksi et anna kitistä? Ei sun siihen kitinään kannata hermostua, opettele sietämään vaan :D Peset hampaat ja annat kitistä. Huomioit kun on aikaa, niin se on tehtävä. Tottakai lapsi alkaa jossainvaiheessa vaatimaan huomiota, tuossaiässä se on jatkuvaa, kun hän ei muuhunkaan pysty. Ei se silti sitä tarkoita, että kokoajan on huomioitava ja pidettävä tyytyväisenä. Meillä ainakin pakosta kun on muitakin lapsia ei missään nimessä ehdi yhtä vain viihdyttämään.

Miksi et anna kitistä? Ei sun siihen kitinään kannata hermostua, opettele sietämään vaan Peset hampaat ja annat kitistä. Huomioit kun on aikaa, niin se on tehtävä. Tottakai lapsi alkaa jossainvaiheessa vaatimaan huomiota, tuossaiässä se on jatkuvaa, kun hän ei muuhunkaan pysty. Ei se silti sitä tarkoita, että kokoajan on huomioitava ja pidettävä tyytyväisenä. Meillä ainakin pakosta kun on muitakin lapsia ei missään nimessä ehdi yhtä vain viihdyttämään.
Lainaa
sitähän tuo mun mieskin sanoo aina että anna kitistä...täytyy vissiin opetella

Mulla on 4 kk ikäinen vauva, joka on ihan alusta asti vaatinut seuraa koko ajan. Viihtyy yksin n. 2 minuuttia kunnes nousee meteli. Että eiköhän tuo ihan normaalia ole :)

vaavi on osannut kääntyä masulleen jo kuukauden päivät ja yrittää kylä eteenpäin kovasti joten joskohan se sit helpottais ku pääsee mihin haluaa

Kyllä se helpottaa. Kunnes 8kk iässä tulee eroahdistus, ja lapsi ei liikkumiskyvystään huolimatta uskalla päästää äitiä etemmäs vaan tarrautuu jalkaan kiinni. Vessaankaan ei pääse. No ei kaikille sitä tule, mutta tosi monelle. Ja yli vuoden ikäisenä kaipaa vielä kipeämmin leikkikaveria, helpottaa jos on isompia sisaruksia.

Mä en antais kitistä vaan pitäisin seuraa. Mulla tuo vanhempi on jo 7-vuotias ja tässä huomaa todella hyvin eron. Siis miten nopeasti tuo vauva-aika menee ja miten tuo isompi ottaa selvästi muhun etäisyyttä. Niin että nauti nyt vaan vauvan kanssa olemisesta, pian se ei suostu edes syliin enää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä en antais kitistä vaan pitäisin seuraa. Mulla tuo vanhempi on jo 7-vuotias ja tässä huomaa todella hyvin eron. Siis miten nopeasti tuo vauva-aika menee ja miten tuo isompi ottaa selvästi muhun etäisyyttä. Niin että nauti nyt vaan vauvan kanssa olemisesta, pian se ei suostu edes syliin enää :)

Ei kai nyt voi seuraa pitää ihan kokoaikaa. Tottakai vauvan kanssa pitää seurustella paljon, vauva on niin riippuvainen läheisyydestä ja tarvitsee niitä kokemuksia. Mutta ei saisi antaa kitistä ikinä? Sehän on mahdotonta.

Itkuun pitää reagoida, ei saa jättää lasta yksin huutamaan. Mutta jos vauva kitisee kun äiti menee vessaan tai pesee hampaat, tai jos äiti on suihkussa, vaikkakin vaan metrin päässä näköetäisyydellä. Pitäiskö aina pitää vaan sylissä koska vauva muuten alkaisi kitisemään?

No meitä on moneksi, kyllä useimmilla rajoittaa jos on pieniä lapsia, ettei ehdi heti joka kitinään. Eikö siitä vauvakin stressaannu jos ei saa sitä vähää kitistä kun äiti on jo hyssyttelemässä hädissään hiljaiseksi.

et tuo on suht normia mut väsyttää vaan...odotellaan ni eiköhän se siitä

kantoliina on hyvä apu, mutta ei siinäkään jaksa kokoajan toista kanniskella. mä otin kylppäriin sitteriin istuskelemaan, kun kävin pesulla tai isommalla asialla ja tuo katteli tyytyväisenä vieressä ja kuunteli veden ääntä.

ja syksyllä käytiin joka päivä yhdessä (kantoliinassa) sienimetsässä. poika katseli aikansa metsän ihmeellisyyksiä ja sitten nukahti joka kerta!

Kyllähän vauvat tietysti kitisevät ja tarvitsevat seuraa. Jos vauva on kuitenkin koko ajan tyytymätön niin mitä ajattelet, että voisiko taustalla olla ihan joku fyysinen syy, esim. maitoallergia. Kyllä vauvan käyttäytymiselle aina joku järkevä syy on. Ja toki tuollainen yörumba väsyttää, tsemppiä!

Yhteistyössä