Onko normaalia että kaverin kohta 5-vuotias ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
puhu kunnolla? Ollaan oltu äidin kanssa kavereita nyt kaksi vuotta. Ja hänen esikoistyttönsä ei osaa minun mielestä puhua kunnolla. Sanoo K:n T:ksi, ei ärrää ja mumisee puhuessaan suu melkein kiinni. Nuo kirjaimet ei sinänsä tietenkään pelkästään vaikuta oudolta, on minunkin lapsella ärrävikaa kun on nyt 4. Mutta se että puhuu muuten todella epäselvästi tämä kaverin lapsi.
Tottakai äiti ja isä ymmärtävät lastaan mutta mulla hävettää kun en koskaan ymmärrä mitä lapsi sanoo. Hän on ollut kotihoidossa koko ajan. Eihän tuollaisesta asiasta voi sanoa ilman että vanhemmat loukkaantuu? Esikoulussa varmaan sais puheterapiaa tms.

Äiti ei ole koskaan maininnut että huomaisi lapsensa puhuvan epäselvästi. Koska ei varmaan huomaakkaan? Omaa lastaanhan aina vanhemmat ymmärtää.

Onko kokemuksia vastaavasta?

No eikös lapsi ole käynyt neuvolassa, se on paikka, missä lapsen kehiytksestä keskustellaan. Sinua neuvoisin ystävällisesti keskittymään omiin lapsiin. Se on yleensä viisainta, ellei ystäväsi kysy neuvoasi tai mielipidettäsi.

[QUOTE="abcdefg";23148226]ehkä ne neuvolassa huolehtii asiasta,niin sun ei tarvi.[/QUOTE]

Musta ois outoa ettei ole asiasta maininnut, koska me ollaan aika läheisiä ja kaikesta puhutaan? Ja että minusta se ei olisi asia mistä vaieta,. puhutaanhan me omien kuopustemmekin kehitysvammasta ihan avoimesti ja sen kautta ollaan tutustuttukin.

Luultavasti asiaa mietitään 5-vuotisneuvolassa, eli sinä voit olla asiasta huoletta.

Kirjainten puuttuminen on tavallista vielä tuossa iässä ja ne voivat tulla sitten yhtäkkiä rytinällä.

Ja lapset ovat metkoja.Voihan hän ajatella, ettei välitä edes tulla ymmärretyksi. Minä tunnen yhden lapsen, joka tietylle lähipiirin ihmiselleen ei oikeastaan puhunut lainkaan. Ei ollut kuulema asiaa hänelle.

Minä mainitsin aikoinaan kaverin pikkusiskosta (ikäeroa 15v) samanlaisesta "viasta" tälle kaverilleni. Kyseessä yli 5-vuotias lapsi jota hoidettu vain kotona. Kaverini suuttui, mutta oli kertonut äidilleen tuosta. Mainitsi myöhemmin, että olivat aloittaneet puheterapian tämän jälkeen. En tiedä oltiinko asiaan kiinnitetty aiemmin huomiota vai saiko minun kommentti vasta jotain aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;23148279:
Mitä nyt sitten tällä aloituksella oikeestaan hait?

lähinnä sitä että onko kenelläkään omaa kokemusta lapsesta jonka puhe on epäselvää, mikä oli taustalla jne. Ja että jos jonkun kaverin lapsella samaa ongelmaa niin onko kukaan kehdannut itsea sanoa vaikka "en valitettavasti ymmärrä mitään mitä lapsesi sanoo" jne.

Oonkohan mä nyt todella epänormaali kun kaverin lapsi kuitenkin huolestuttaa. Ei varmaan pitäisi tuntea siis mitään...

Neuvola on se paikka, joka puuttuu puheen puutteisiin ja ohjaa tarvittaessa puheterapiaan, ei eskari. Neuvolassa kyllä seurataan puuttuvia kirjaimia, ole huoleti :) Tuon ikäisellä nuo puutteet on vielä sallittu ja kotihoidossa olevilla tuo on hieman yleisempää kuin sellaisilla lapsilla, joiila on enemmän ulkopuolisia puhekontakteja. Vanhemmat kun ymmärtävät yleensä hyvin lastensa puutteellista ja epäselvääkin puhetta.

lähinnä sitä että onko kenelläkään omaa kokemusta lapsesta jonka puhe on epäselvää, mikä oli taustalla jne. Ja että jos jonkun kaverin lapsella samaa ongelmaa niin onko kukaan kehdannut itsea sanoa vaikka "en valitettavasti ymmärrä mitään mitä lapsesi sanoo" jne.

Oonkohan mä nyt todella epänormaali kun kaverin lapsi kuitenkin huolestuttaa. Ei varmaan pitäisi tuntea siis mitään...

No on kokemusta, taustalla voi olla jotain tai sitten ei, mutta nuo on perheen ja neuvolan/hoitavan tahon välisiä asioita, eikä varsinaisesti kuulu nyt sinulle.

ei mun 4v8kk poika puhu täydellisesti, ei tuu R, D...joskus sil on niin kova kiire puhuakki, ettei selvää välttämättä saa. ei meille neuvolassa mitää sanottu. enkä kyllä ole edes huolissanikaan vielä.

tämän lapsen puhe sellaista "sanamössöä", ja puhuu huulet yhteen painettuna. noista kirjamista en nyt olisikaan pelkästään huolissaan, kuten sanoin niin omallakin lapsellani ei ärrä tule vielä kuin harvoin kunnolla. Mutta joo, toivottavasti huhtikuun neuvolassa heillä asia selviää, uskon että siellä ohjataan puheterapiaan koska minusta sille on ihan selvästi tarvetta. Enkä tarkoita vähätellä tai muuta, mutta selvästi sen huomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;23148341:
No on kokemusta, taustalla voi olla jotain tai sitten ei, mutta nuo on perheen ja neuvolan/hoitavan tahon välisiä asioita, eikä varsinaisesti kuulu nyt sinulle.

Niin, ja se mikä syy esim. oman kaverini lapsen puheen puutteissa on voi olla hyvinkin erilainen kuin sen sinun kaverin lapsen. Eikä ole mitään syytä keskustella täällä palstalla kavereidemme lapsista ja olla huolissaan, se nyt ei auta ketään, eikä sillä saa mitään aikaan.

Vaikea sanoa näin kuulematta. Jos vasta huhtikuussa täyttää 5, voi puhe kehittyä ja korjaantua vielä itsestään. Riippuu vähän muminan asteestakin. Ehkä sinuna odottaisin sen neuvolan ja sen jälkeen ottaisin asian puheeksi, ellei neuvolasta ohjata mihinkään ja puhe edelleen samanlaista.

Mun kaverilla on hiukan yli 6-votias lapsi, joka ei puhu kunnolla. Äitillensä tämä kova paikka (ehkei sinunkaan ystäväsi sen vuksi asiasta halua puhua). En tiedä, onko asiasta ollut neuvolassa puhetta. Ikävää tässä on vaan se, että kaverini mollaa minun lastani sitten eri tavoin.. Meillä lapsi puhuu selkeästi ja sanoo ärrä ja ällän, mutta kaveri isoon ääneen aina kyselee häneltä, että sanoppa uudestaan kun puhut niin hiljaa tai muka esittää, ettei saa selvää meidän lapsen puheesta. Hänen miehensä mulle joskus sanonut, että vaimonsa tekee niin, koska heidän lapsellaan vaikeuksia puheessa. Oma lapseni sitten multa kyselee, että miksi se aina puhuu hänelle ilkeästi, vaikka hän puhuu selvemmin kuin kaverin lapsi.. Muutenkin kohdistaa ihmeellistä kiukkua mnun lastani kohtaan, siinäpä syy, miksi harvoin nykyään kyläillään..

kyllä minusta aina toisten kokemusten kuuleminen on helpottanu omaa mieltä.

siis sulla on vammainen lapsi, mutta nyt haet helpotusta omalle mielellsi tässä kaverin lapsen asiassa täältä palstalta? Mulla on kokemusta kaverin lapsen puheenviivästymisestä ja mulla on kolme lasta, kaksi tervettä ja lahjaklasta, nopeasti oppivaa ja yksi hyvin vaiukeasti vammainen, mutta en nyt "nappaa" tätä sun juttua ollenkaan, sori.

Puheterapeutti sanoi meille että jos 6v ei osaa sanoa K:ta sitten aletaan toimiin, 4-5 v ei tarvi vielä osata. R:n pitäisi tulla aimmin, eli on huolestuttavampaa jos r ei tule kuin se ettei k tule.

Meidän poika täytti viime syksynä 5v, ja neuvolasta laittoivat lähetettä puheterapiaan. R, D ja K puuttui sekä lukuisia äännevirheitä oli ja "omia sanoja". Neljä kertaa käytiin terapiassa ja kaikki kirjaimet löytyi ja nyt lausuu lähes kaikki sanat jo oikein :) Neuvolasta ne ohjaa eteenpäin!

Yhteistyössä