Onko normaalia / pitääkö sietää? (APUA!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ninnu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"ninnu"

Vieras
auttakaa siskoset.
Mietin, että olenko vain liian herkkä vai onko tää jo asia mistä voisi sanoa...
elikkäs asutaan kerrostalossa (juu ymmärrän, että ääniä on) ja yläkerrassa asuu perhe jossa 3 ja 5 vuotiaat pojat (meilläkin pieni tyttö joten ymmärrän melua jonkin verran) ja ne pojat alottavat jumalattoman ravaamisen eli juoksemisen aamulla kello 7 ja lopettavat sen illalla 23-00 aikaan jonka lisäksi koko päivän kuuluu yläkerrasta vähän väliä "koputusta" eli leikkiivät varmaan jotain ja sitten sellasta ääntä, että kun huonekaluja raahattas paikasta toiseen. Olen asunut 10v eri kerrostaloissa mutta tuo meluntaso on jo aika paha. välillä tietysti hiljaisia hetkiä, mutta sanotaanko, että melkein koko ajan kuuluu. Tähän päälle huudot + itkut ja vanhempien huuto.
Onko tää normaali melutaso vai voisko tuosta valittaa?
Tämän lisäksi nämä pojat (jotka tunnemme vain niin, että muutaman kerran olemme tavanneet hiekkalaatikolla) huutelevat meille käytävässä vastaan tullessa seuraavanlaisia asioita: " Annin vanhemmat ovat paskoja, Annin vanhemmat ovat paskakakasoja, haistakaa vittu Annin vanhemmat" (nimi muutettu).
Ja vanhemmat toteaa lakonisesti, että "pojat ei saa puhua rumia".
Eli olenko vaan yliherkkä vai voisko tästä sanoa heille itelleen tai jonnekkin muualle, että tällanen loppuisi? Lähinnä melu...mutta noiden lasten hyvinvointikin tietty mietityttää, kun tollasia puhuvat.

no vaikuttaa siltä, että perheellä on kaksi erittäin vilkasta poikaa. voipi olla vanhemmat aika kovilla tai heillä ei välttämättä edes keinoja toimia lasten kanssa,mikä on myös voinut johtaa tuohon aamusta yöhön meteliin.

jos nimittely on toistuvaa, niin kertoo sekin siitä, että vanhemmat eivät jaksa tai saa lapsiin enää otetta. on minunkin lapseni sanonut joskus suutuksissaan jotain tosi rumaakin jollekin, mutta siitä on kyllä sitten kotona keskusteltu pidempään ja käytös ei ole enää toistunut.

en tiedä voitko tehdä asialle mitään, ainahan voi koettaa keskustella perheen kanssa, mutta en kyllä itsekään tiedä mitä tuollaisessa tilanteessa menisin sanomaan. vaikeita juttuja. voit tietysti sanoa isännöitsijälle, että melu öisin häiritsee.

jos arvelet, että lapsilla on jokin hätänä niin sitten voi tietysti aina kysyä vaikka lastensuojelusta mielipidettä, kertoa, että pienet on hereillä tosi myöhään ja puhuu rumasti. nykypäivänä kaikilla vanhemmilla ei ole jaksamista eikä kykyjä selviytyä haastavampien lasten kanssa, sitten ne lapset tekevät mitä lystäävät, se on tietynlaista hoitamatta jättämistä, jos lapsi päättää itse elämästään tuon ikäisenä.

Pienten lasten leikeistä voi helposti syntyä meteliä, joka sitten myös häiritsee muita. Liikaan äänekkyyteen pitäisi tietysti poikien vanhempien itsensä puuttua. Olisiko mahdollista jutella asiasta heidän kanssaan? Samaa sanoisin sitten tuosta rumien puhumisesta.

lai-ne: kirjoitit järkevästi ja huomioit sekä mun että heidän tilanteen, kiitos siitä. varsinainen meluhan tietty loppuu viim. 00.00 mutta siis voiko kerrostalossa meluta ihan mielimäärin päiväsaikaa? Mä varmaan elän jotenkin liian hilhaa sitten koska mä vältän päivälläkin sellasta jumalatonta melua. mielestäni ei pitäisi asua kerrostalossa jos äänen taso on sellanne, että se oikeesti häiritsee naapureita.

toinen asia on se, että ymmärrän jos joskus sattuu niin, että lapset puhuu rumasti vieraille, mutta noi pojat huutelee meille aina kun tavataan ja sitä tapahtuu rappukäytävässä joskus jopa useita kertoja päivässä.

en tiedä, täytyy miettiä mitä tekis. itsekin olen miettinyt sitä, että vanhemmat eivät vaan saa otetta lapsiin ja ovat jotenkin hukassa vanhemmuutensa kanssa. Mut tää on vaan mun arveluja.

kiitos vastauksesta- taidan jatkaa pohtimista.

Kerrostaloasujan pitää aina ottaa huomioon,että on elämisen ääniä naapureilla,varsinkin jos on lapsiperhe..Omaa "herkkyyttäänkin" melulle kannattaa miettiä,et oisko itsensä kannalta parempi sitten muuttaa jonneki ns."rauhallisempaan" taloon tai vaikkapa omakotitaloon,jos toisten äänet liikaa häiritsee..Käsitän että hiljaisuus pitäis olla yleensä klo 22 jälkeen ja kestää seitsemään..

Asuin itsekin aikanaan sellaisessa talossa,jossa jossain koko ajan tehtiin jotakin kylpyhuone-,ym.keittiöremonttia,jopa pyhäpäivinä!Sehän on kiellettyä tehdä remonttia pyhäisin asunnossa..Mut jotenki vaan siihen tottui..

Vielä tuohon nimittelyyn ja haukkumiseen et sehän ei ole normaalia eikä kuulu tuonikäisten suuhun..Kannattaa varmaan ensin keskustella poikien vanhempien kanssa,ennenku lähtee sitä "kuuluisaa" ilmoitusta tekemään!

mistähän he ovat kuulleet että te olett apaskakasoja?
En varmaan kuuntelisi moista yhtään, vaan soittasin vaan poliisille kunnianloukkausrikoksen. En ollenkaan ymmärrä pojat ovat poikia-meininkiä. kyllä noille kuri pitää saada. jos vanhemmat kasvattavat haistattelemaa ja meluamaan 24/7, niin joo, soittasin sossuun tai isännöitsijälle.

jos vanhempiensa kuullen saavat haukkua joka kerta naapureita ilman toimenpiteitä (saarna ja anteeksipyyntö ap:lta), niin vanhemmille puhuminen tuskin auttaa.
kumma että kun on kyseessä pojat palstan vastaus on että he ovat vilkkaita.

jos kyseessä olisi tytöt, niin olisi taas jo vähintään luonnehäiriö tai lastensuojelutapaus kyseessä.

Mä varmaan sanoisin että Villen ja Kallen vanhemmat on kusipäitä kun antavat pikkupaskiaisten lässyttää rappukäytävässä. Muista että palstalla on jo keksitty keino ääliöihmisten elämän hankaloittamiseksi ja sehän on tietenkin vanha tuttu lastensuojeluilmoitus. Eli nimetöntä ilmoitusta vaan kehiin.

Pitäisi ottaa huomioon, että kerrostalossa asuu muitakin ihmisiä kuin ne teidän ihanat herrantertut. Jos ei ole rahaa omakotitaloon ja autoon, niin lapset voisi jättää hankkimatta ja antaa naapureille rauha.

Kerrostalossa ei saa metelöidä ns. hljaisuuden ulkopuolellakaan. Ilmoitusta vaan isännöitisijälle. Jotain vikaahan tuossa perheessä on. Ls -ilmoitus voisi olla paikallaan.

Yhteistyössä