Onko nyt jotenkin muotia hankkia tukiperhe lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hohho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hohho

Vieras
Tuttavapiirissä ainakin 3 nuorta äitiä on hankkinut tukiperheen lapselleen/lapsilleen. Ovat yksinhuoltajia kaikki. Heillä kyllä on tukiverkostoa, jolla hoidattavat ahkerasti lapsiaan, mutta kun kerran saa tällaisen tukiperheenkin joka toiseksi viikonlopuksi niin pääsee baariin useammin. Elikkä nyt asiat menee niin, että lapsi on kerran kuussa mummolla tms., 2 kertaa kuussa tukiperheessä ja yhden viikonlopun äitinsä kanssa. Näin pääsee kätevästi baareilemaan kolme kertaa kuussa. Olenkohan vähän hölmö kun en nyt oikein tajua tätä tukiperheen ideaa? Sitten ymmärtää jos vaikka perheessä sairautta ja ei ole OIKEASTI muita tukiverkostoja niin tarttee vapaa-aikaa. Mutta millaista vapaa-aikaa se baarissa örveltäminen on?Miten siinä saa levättyä? Ollaan krapulassa vielä pari päivää sen jälkeenkin ja tiedotetaan siitä faceboookissa sitten suureellisesti.

Tuttavapiirissä ainakin 3 nuorta äitiä on hankkinut tukiperheen lapselleen/lapsilleen. Ovat yksinhuoltajia kaikki. Heillä kyllä on tukiverkostoa, jolla hoidattavat ahkerasti lapsiaan, mutta kun kerran saa tällaisen tukiperheenkin joka toiseksi viikonlopuksi niin pääsee baariin useammin. Elikkä nyt asiat menee niin, että lapsi on kerran kuussa mummolla tms., 2 kertaa kuussa tukiperheessä ja yhden viikonlopun äitinsä kanssa. Näin pääsee kätevästi baareilemaan kolme kertaa kuussa. Olenkohan vähän hölmö kun en nyt oikein tajua tätä tukiperheen ideaa? Sitten ymmärtää jos vaikka perheessä sairautta ja ei ole OIKEASTI muita tukiverkostoja niin tarttee vapaa-aikaa. Mutta millaista vapaa-aikaa se baarissa örveltäminen on?Miten siinä saa levättyä? Ollaan krapulassa vielä pari päivää sen jälkeenkin ja tiedotetaan siitä faceboookissa sitten suureellisesti.

tukiperhe? En suosittele? Oon kuulma masentunut kun toivat lapset takasin kun näytin viikonlopun juhlinnan jälkeen nuutuneelta!? ;). Ilmottaa soskulle!

Käytetäänkö tukiperheitä tuollaiseen? Olen joskus miettinyt tukiperheenä toimimista kun itsellä hyvin asiat ja voisin tukea, mutta en käsitä tuota että saa tukiperheen vaikka on tukiverkostoja..

Olen vähän samaa mieltä kuin ap:kin. Kyseinen systeemi ei toimi! Läheltä olen saanut seurata, ja todennut, että lapsi on onnessaan kun pääsee pois sieltä kotoa. Yksi hailee ketä äitiään hän kutsuu mutta sitä biologista ei tulisi ikävää jos joutuu olla kauemmin siellä tukiperheen luona

Tiedän kans yhden tuollaisen, juurikin nuoren äidin. Hänellä yksi lapsi ja kaikki on niin raskasta. Pakko päästä baariin useamman kerran kuussa ja sitten keksi tuon tukiperhesysteemin. Nyt sitten pääsee bailaamaan ja tuhlaamaan vähiä rahojaan.

Mun käy sääliksi yhden kaverin lasta. Alle kouluikäinen ja ei haluaisi mennä sinne tukiperheeseen, mutta äiti pakottaa että pääsee rauhassa menemään. Lapsi on muutenkin päiväkodissa hoidossa ja lisäksi kaikilla ketkä suostuu ottamaan.

[QUOTE="verena";25807005]Olen vähän samaa mieltä kuin ap:kin. Kyseinen systeemi ei toimi! Läheltä olen saanut seurata, ja todennut, että lapsi on onnessaan kun pääsee pois sieltä kotoa. Yksi hailee ketä äitiään hän kutsuu mutta sitä biologista ei tulisi ikävää jos joutuu olla kauemmin siellä tukiperheen luona[/QUOTE]

Anteeksi mitä? Lapsi on onnessaan päästessään pois kotoa, ja sinä vedät siitä sen johtopäätöksen että tukiperhesysteemi ei toimi.

Kai välillä voidaan miettiä lapsenkin parasta eikä vain sitä, ettei se äiti pääse liian helposti juhlimaan.

Missäköhän päin Suomea tukiperheitä on noin hyvin tarjolla? Tunnen sekä livenä että vertaistukinettipalstojen kautta varmaan kymmeniä yksinhuoltajaäitejä. Yksi ainoa on usean vuoden yrittämisen jälkeen saanut tukiperheen vakavasti sairaalle lapselleen.

Kyllä meilläpäin ainakin sai yks kaveri tukiperheen melken heti kun haki sitä. Ja ylläri ylläri käyttää vapaa-aikansa aina ryyppäämiseen. Tällä tyypillä on kyllä lapselleen muitakin hoitopaikkoja, mutta tuskin niistä sossuun puhui.

Musta on outoa, jos päivähoidossa oleva lapsi kiikutetaan vielä tukiperheeseen! Eikö lapsellakin ole oikeus vapaa-aikaan? Ymmärrän esim. ADHD-lapset ja muut joilla jokin sairaus. heidän vanhempansa tarvitsevat lepoa silloin tällöin. Väittäisin, että tuttavapiirini yksinhuoltajilla on triplaten enemmän vapaa-aikaa ilman lapsia kuin minulla tavallisella, perheellisellä ihmisellä. Me ei saada lapsia minnekään viikonloppuisin eikä kyllä ole tarvettakaan baari-iltoihin.

Yleensä nämä tukiperhelapset ovat tosiaan päivähoidossa kaiken lisäksi. Ja sitten nitä ´hoidatetaan sukulaisilla plus siinä tukiperheessä. Missä vanhempien vastuu nykyään? Tehdään lapsia ja sitten haetaan tukiperhettä kun ei jakseta. Yhdellä tutulla kolme lasta eri iseille, siis isejäkin kolme. Kaikki ovat jotain linnakundeja tms eikä niistä ole hoitoapua. Sitten ämmä ruinasi kaikille kolmelle oman tukiperheen että saa juosta baareissa, lisäksi ovat tottakai päivähoidossa vaikka eukko makaa kotona.Sossusta vetää muutenkin rahaa minkä ehtii ilman omantunnontuskia, ikää jotain 35 ja ammatti työtön.

On olemassa yksinhuoltajia, joiden lapsia isät eivät koskaan tapaa, ja joiden tukiverkko on 500 kilometrin päässä. Äitejä, jotka eivät pääse, koskaan esim. hoitamaan asioitaan yksin tai edes jumpalle.
Tälläiseen tarpeeseen tukiperhe on paikallaan, että äiti saa levätä edes joskus, että jaksaisi taas arkea.

Kun itse olin yh, lapsen isä tapasi lasta säännöllisesti, ei ollut tarvetta tukiperheelle, mutta kyllä tajusi kuinka totaalisen yksin on, kun kaaduin rappusissa. Jos olisin satuttanut siinä itseni, 3 v ei olisi osannut vielä edes soittaa apua. Ja ihmettelyjä olisi tullut vasta seuraavana päivänä, kun minua ei olisi näkynyt töissä - enkä tiedä missä vaiheessa edes töissä olisi reagoitu. Entä jos olisin kaatunut perjantaina iltapäivällä?

Ei koskaan kannata kadehtia niitä yksinhuoltajia. Suurimmalla osalla on melkoisen rankkaa ja suurin osa ei koskaan saa tukiperhettä, vaikka tarve olisi suuri.