Onko oikeesti köyhiä lapsiperheitä ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eukko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eukko

Vieras
Mietin viikonloppuna, että en tunne yhtään ( lapsi- ) perhettä jota voisi ajatella "köyhäksi".
Kaikilla tuntuu sitä maallista mammonaa olevan.
Ja kukä on köyhä ? Sekö joka ei osaa käyttää rahaa, vai se joka ei saa tarpeeksi rahaa ?
Olen itsekin yh, mutta kyllä mulla on auto, asunto, rahaa ja tavaraa vaikka toisille jakaa.
Ja jakaisinkin ! Miten voin auttaa köyhiä perheitä, onko heitä, missä ?
Laaja kaveripiirini ei ole mitään ökypopulaa, tavallisia työssäkäyviä ollaan, mutta kukaan ei ole kärsinyt köyhyydestä koskaan.
Asia "ajateluttaa" minua..

Mikä on köyhä? Mulle jää vuokran jälkeen 400 e kuussa kolmen lapsen elättämiseen, mutta kyllä silläkin pärjää. Soskussa en käy. Silloin on tosi tiukkaa kun pitää esikoiselle ostaa lääkkeet, voi olla että itse en syö vähään aikaan, mutta en valita.

niin, köyhyys on loppujen lopuksi hyvin subjektiivinen käsite. Mä lasken köyhäksi ne jotka ei saa perusruokaa tarpeeksi ja välttämättömät laskut (vuokra, sähkö, vesi) maksettua. Eli mäkään en tunne ketään aidosti köyhää. Sitten on näitä "köyhiä" ketkä valittaa koska tänä vuonna jää etelänmatka tekemättä. Tai kun ei ole varaa "ruokaan" (= sisäfilepihvit) mutta on kuitenkin ollut varaa ostaa muuta "pakollista" (=ajankuluksi käyty H&M:llä ja lasku oli 340?).

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
EU:n asettamat rajat suomalaiselle köyhälle, siis alle tämän -> olet virallisesti köyhä:

Pariskunta 1500e/kk
Alle 14v lapsi nostaa rajaa 300 e/kk
Yli 14v lapsi nostaa rajaa 500 e/kk

Mitenkäs yksinhuoltajat? Jos mulla on tulot n. 1200 e kuussa ja kolme lasta, olenko "köyhä"?

Entäs minä? Mulla neljä lasta joista kaksi lukiossa,yksi lapsi yläasteella ja nuorin puoli vuotias vauva..uusioperheessä eletään,yhteisiä on vaan tää pienin!! Äitiyspäivärahaa saan nettona vähä reilu 800 e/ kk!!!

EU:n asettamat rajat suomalaiselle köyhälle, siis alle tämän -> olet virallisesti köyhä:

Pariskunta 1500e/kk

Tämän perusteella meidät voi luetella köyhäksi...ei mitenkään meillä ole kk tulot 2100?...ei lähellekkään...ja kyllä sen tietää, ylimääräiseen ei ole varaa...pihviä yms."juhlaruokaa" meillä tosiaankin vain kun on juhlan aihetta...tai sitten on puoleen hintaan kaupassa...mutta kuitenkin syödäksemme saamme ja lapsillekin jotain pientä kivaa välillä...

me oltiin lapsena niin köyhiä, että odotin joskus koko sunnuntaipäivän, että pääsen maanantaina kouluun, koska siellä sai ruokaa. ei ollu sisävessaa, ei autoa, ei puhelinta. harvoin oli edes vessapaperia huussissa, sanomalehtiä ja mainoksia käytettiin. mummo pienestä eläkkeestään joskus osti meille ruokaa.
onko jollakin nykyään vielä samanlaista köyhyyttä?

Ainakin minun tuttava perheessä juodaan esim EU-pakkauksesta saadusta maitojauheesta tehtyä maitoa kun ei ole vara ostaa oikeaa maitoa ja rouva möi puhelimensakin 20 eurolla kun piti saada ruokarahaa ja miehelle tupakat. Kyllä niillä on oikeesti tosi tiukkaa, ei oo kysymys siitä etteivät osaisi rahaa käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:

Pariskunta 1500e/kk

Mitenkäs yksinhuoltajat? Jos mulla on tulot n. 1200 e kuussa ja kolme lasta, olenko "köyhä"?
Yksinhuoltajan raja on 1000 euroa. +lapsista tuo 300e/500e.

Niin ja kysymykseen, olet köyhä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja liirah:
kai niitä on. on eria asia kenestä se näkyy ja kenestä ei. en osaa edes ajatella tuollaista köyhyyttä kun "harmailen" kuvailee. kai sellaistakin on..

Tuo näkyy kouluissa kuulemma koko ajan enemmän, siis mitä harmaiseln kirjoitti: maanantaisin ruokaa menee paljon enemmän kuin muulloin. Oli jotenkin (?) selvitetty, että johtuu siitä, että viikonloppuisin lapset eivät saa kotona ruokaa, tarpeeksi ainakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja liirah:
kai niitä on. on eria asia kenestä se näkyy ja kenestä ei. en osaa edes ajatella tuollaista köyhyyttä kun "harmailen" kuvailee. kai sellaistakin on..

Tuo näkyy kouluissa kuulemma koko ajan enemmän, siis mitä harmaiseln kirjoitti: maanantaisin ruokaa menee paljon enemmän kuin muulloin. Oli jotenkin (?) selvitetty, että johtuu siitä, että viikonloppuisin lapset eivät saa kotona ruokaa, tarpeeksi ainakaan.

en edes viitsi kertoakaan mitä kaikkea muuta köyhyyteemme kuului. kerran vuodessa saatiin esim juustoa, kun lähikaupan tädit lahjoitti meille jouluruokia. meitä ei koskaan käytetty esim lääkärissä, koska lääkkeisiin ei olisi ollut varaa.

mun tulot nettona tasan 2000? ja 4 suuta ruokittavana mun lisäksi.välil tunnen itseni tosi köyhäks..mut totuus on se että en osaa rahaa käyttää :D mutta joka pvä ruokaa on ja pojille ostelen aina tarpeen tullen kaikkee uutta ja kivaa :) autokin löytyy jasiitä en luopuisi mistään hinnasta B)

Yhteistyössä