Onko oikein palkata kokemattomampi ja "väärää" koulutusta edustava?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Alan olla tympääntynyt tähän työnhakuun. Kaksi kertaa on tullut viestiä, että työnantaja etsii kokemattomampaa työntekijää. Mikä etu työnantajalle siitä, että otetaan ihminen, jolla ei kokemusta ko. tehtävistä? Kun ei ole kyseessä harjoittelupalkka ja sanoin, että olen valmis tinkimään palkkatoiveestanikin?!

Tänään sitten tuli sähköposti, että erääseen hommaan ottivat aivan eri koulutuksella varustetun ihmisen. Kun minulla on alan koulutus ja työkokemusta, en voi ymmärtää, miksi otetaan ihminen, jolla ei koulutusnimikkeen mukaan ole alan kanssa MITÄÄN tekemistä???

No en voi ymmärtää syytä! Millä alalla olet?
Itsekin etsin tässä kuumeisesti töitä... En ole päässyt vasta kuin yhteen haastatteluun, mutta yritän tsempata itseäni, että kyllä se jossain vaiheessa tärppää.
Tsemppiä sinullekin työnhakuun! :)

Periaatteessa ainakin joissain tapauksissa voi tehdä valituksen asiasta, mutta tuskin sen jälkeen saa sitä paikkaa enää itsekään. Kerran tein kyllä, ihan vaan siksi että kunnan työpaikkaan joka oli avoimessa haussa (ja vaatimuksena vankka työkokemus), otettiin haastatteluun minun lisäkseni eräs toinen, jolla oli työkokemusta ja koulutus alalle, sekä yksi jolla ei ollut ollenkaan kokemusta alalta, ja koulutuskin "väärä" mutta joka oli kunnanhallituksen pj:n sukulainen...

Palaute oli, että kunnanhallituksen äänestykseen meni että palkataanko minut vai se kokematon pj:n sukulainen, ja sukulainenhan sen paikan sai. Tein valituksen, ja paikka meni uudelleen jakoon sillä perusteella, että "valitulla todettiin olevan riittämätön työkokemus ja koulutus". Mutta mulle sitä paikkaa ei myöskään annettu, en tiedä olisinko ottanut vastaankaan jos olisin sen saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Itsekin etsin tässä kuumeisesti töitä... En ole päässyt vasta kuin yhteen haastatteluun, mutta yritän tsempata itseäni, että kyllä se jossain vaiheessa tärppää.

Olen tradenomi ja toimistohommia haussa. On kokemusta niin assistentin tehtävistä kuin logistiikkapuolelta ja laskutuksesta jne. Nytkin mailissa luki, että ottivat estenomin toimistosihteeriksi!?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Olen tradenomi ja toimistohommia haussa. On kokemusta niin assistentin tehtävistä kuin logistiikkapuolelta ja laskutuksesta jne. Nytkin mailissa luki, että ottivat estenomin toimistosihteeriksi!?

Voihan sillä estenomilla olla vaikka mitä muuta koulutusta ja työkokemusta. Tai sitten oli vaan paremman näkönen.

Tuo työnhaku on niin kuluttavaa hommaa! :|
Tässä ite olen tehny samaa kans aktiivisemmin nyt vuodenvaihteen jälkeen. Kokemuksena mm. että koulutus tietäen pyydetty haastatteluun, jossa sitten todettu et väärä koulutus... :xmas: Mun mielestä kyllä ihan oikee, mitäs hakevat vääränalan ihmisiä!

Onko olemassa joku sääntö, että pitää sitten saada koulutuksen mukaista palkkaa? Jos eivät halua ottaa riskiä, että myöhemmin sitten vaatisitkin lisää jonkun pykälän nojalla. Muussa tapauksessa kuulostaa todella oudolta.

Alkuperäinen kirjoittaja hilja:

Voihan sillä estenomilla olla vaikka mitä muuta koulutusta ja työkokemusta. Tai sitten oli vaan paremman näkönen.

Nii jos oli esteettisempi... :D
Takapuolesta koko touhu, kun katotaan sukutaustan tai vaikka suomalaisuuden/suomenruotsalaisuuden perusteella onko sopiva...

No tradenomi olen minäkin, ja toimistotöitä etsiskelen. Ainakin täälläpäin tuntuu olevan jonkin verran ihan hyviä paikkoja auki, tosin on niihin varmaan satoja hakijoitakin.
Kuulutko Toimihenkilöunioniin? Sieltä vois ehkä kysyä apua, että voiko valittaa jonnekin tuollaisista valinnoista. Voihan siinä olla taustalla joku, että on palkattu tutun kummin kaima... Kun suhteilla kuitenkin monet pelaa.

Pelkäsivät sun ottavan homman väliaikaisesti kunnes saat oikeita töitä, tradenomeilla on hieman herraskainen maine toimistotyössä. Kokemuksella totean, valitettavasti :ashamed:

valitettavasti suhteilla saa töitä. elä sure, jatka hakemista, muista piilotyöpaikat. kyllä se jonain päivänä tärppää. ja muista, ettei työ määrittele ihmistä.

Yhteistyössä