Hae Anna.fi-sivustolta

(onko oikeus kertoa?)

Viestiketju osiossa 'Erityislapset' , käynnistäjänä vihastunut, 03.04.2006.

1. vihastunut Vierailija

Onko sosiaalitantoilla, jotka sähläävät asioidemme kanssa, oikeus kertoa lapsellamme aloitetusta lääkityksestä opettajille? Näin on tapahtunut ja nyt haluaisin tietää, onko teillä kenelläkään kokemusta asiasta. Sossun väki (perhe- ja mielenterveysväki) on työntynyt kanssamme lääkärinkin vastaanotolle, joten ovat sitä kautta selvillä asioista. Olisin todella kiitollinen jos joku vastaisi mahdollisimman pikaisesti.

2. annika Vierailija

Jos olet lapsesi huoltaja, sinulta on kysyttävä aina, annatko suostumuksesi tietojen antamiseen eteenpäin. Sama koskee omia tietojasi.

3. ota apu vastaan Vierailija

Eivät ne sossun ja mielenterveystoimiston ihmiset uteliaisuuttaan sinne lääkäriin mukaan tule, vaan pyrkivät olemaan selvillä lapsesi ja sinun elämästäsi kokonaisuutena, jotta voivat parhaiten teitä kaikkia auttaa. Ota heidän apunsa vastaan, vaikka ette kaikista asioista olisi samaa mieltä, niin yritäpä asiallisesti keskustelemalla selvittää erinäkemykset.

4. lapsen etu Vierailija

Lapsen hyvinvointi menee vaitiolovelvollisuuden edelle.
    Eli jos lääkityksestä tai muusta vastaavasta asiasta kertominen on välttämätöntä lapsen hyvinvoinnin kannalta, sen saa kyllä kouluun kertoa.

5. Kevät Vierailija

On oma kokemus siitä millaisia hirmuja em. virkailijat voivat pikkukaupungissa mielivaltansa käytössä olla. Heidän käytöksensä oli niin kaameaa, ettei asiallisesta keskustelusta tullut ikinä mitään. Muutto isompaan kaupunkiin auttoi. Meillä on tilanne entisellään, mutta nyt asiamme käsitellään asiallisesti ilman että virkailijan oma hörhöttäminen on pääasia. Pikkukaupungin perusturvat sun muut pystyvät toimillaan alentamaan perheiden elämisen laatua todella merkittävästi.

6. Äitykkä Vierailija

Mikähän lääkitys on kyseessä?

Mitähän ope sillä lääkitys tiedolla tekee?

Lääkärissä käynnit ovat yksityisasioita ja niihin käynteihin ei ole kenenkään muun oikeus tulla kuin asianosaisten itse.Sinä vanhempana olet se, joka sanoo mitä ja mihin sostantoilla on oikeus puuttua.
    Lääkäri on tietoinen vaitiolovelvollisuudestaan ja on osaava määrittelmään sen mikä tieto on annettava eteenpäin ja mikä ei. Sitä tekin voitte kysyä lääkäriltä itseltään.

Lapsesi on ilmeisesti ala-ikäinen? Ala-ikäistä lasta älä koskaan päästä yksin mihinkään keskusteluihin , sinulla on oikeus olla mukana, aina. Lainaa kirjastosta lakikirja ja lue ihmisoikeuksista, kirja joka soveltaa lakia tai lue netistä.Potilaan oikeudet löytyvät netistä myöskin.

Sostantat menevät oikeuksissaan liian pitkälle tarkoituksella, jos asiakas ei tiedä omia oikeuksiaan niin he vain yltyvät käyttämään valtaansa väärin.

7. lapset ensin Vierailija

...jos koululaisella on lääkitys se ei aivan varmasti ole turhan takia, pohjalla on siis joku sairaus, eiköhän se ole lapsen etu kun ope tietää mistä on kyse!!!
    Miettikää asioita lapsen edun kannalta, älkääkä vanhempien ahdistuneiden ""ei kuulu muille"" asenteiden kautta. Jos perheen ongelmat on sitä luokkaa että sosiaalitoimi on niissä osallisena, tuskin perhe on kykenevä itse määrittelemään rajansa lapsen edun mukaisesti.

8. Äitykkä Vierailija

Kyllä ap vaikuttaa ihan kykyneväiseltä. Olipa sostantat mukana tai ei perheen asioissa, niin ei niillä ole oikeutta mennä tai tunkee itseänsä lääkärikäynnille perheen kanssa.

Tällä lapsella on kuitenkin omat vanhemmat niitä virallisia holhoojia ja asioista päättäjiä.

9. Kevät Vierailija

En mä muuta kun että noissa sos.toimissa on niin julmettuja kuntakohtaisia eroja. Meilläkin nämä kriterit täyttyy syntymädiagnoosin takia. Ja asiat hoituu nyt asioina. Edellisessä kotikunnassa oli se virkailijan hörhellys pääosassa.

10. Ulla Vierailija

Menee vähän OT, mutta pisti silmään tuo lause: "" Jos perheen ongelmat on sitä luokkaa että sosiaalitoimi on niissä osallisena, tuskin perhe on kykenevä itse määrittelemään rajansa lapsen edun mukaisesti."" Herrajee! Kirjoittajalle tiedoksi: Aika monella ihan ""tavallisella"" perheellä on yhteistyötä sosiaalitoimen kanssa, omalla perheelläni myös. Meidät sai etsimään apua perheneuvolasta murkkuikäisen pojan ""kasvukivut"". Me vanhemmat emme sieltä kaipaamaamme tukea valitettavasti saaneet, mutta poika tuntuu hyötyneen keskusteluista perheneuvolan psykologin kanssa ja hyvä niin.

Alkuperäislle: Lapsesi huoltajana Sinulla on todellakin oikeus päättää siitä, mihin lastasi koskevia tietoja annetaan ja onko esim. lääkärikäynnillä syytä olla mukana ylimääräistä väkeä. Itse olen saanut kunnan virkamiesten kanssa käytäviin neuvotteluihin lisää itseluottamusta muistuttamalla itseäni siitä, että oikeastaan edustan heidän työnantajaansa eikä minulla ole mitään syytä alistua pompotteluun ja määräilyyn. Nämä ihmiset ovat kunnan palkkalistoilla ja meidän verorahoista heidän palkkansa maksetaan ja heidät ovat tehtäviinsä valinneet meidän vaaleilla valitsemamme edustajat.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri