Onko ok jättää alakouluikäiset keskenään yöksi/illaksi kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kunhan mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kunhan mietin

Vieras
Heti alkuun haluan mainita, että minä en ole jättämässä vaan kyse on naapuristani.

Hänellä on n. 10-vuotias tyttö, joka on välillä illat ja yöt kotona samanikäisen kaverinsa kanssa. Oonkin miettinyt, että onko jotain lakia tmv jossa on määritelty minkä ikäisen lapsen saa jättää yöksi yksin (tai no kaverin kanssa) kotiin?

[QUOTE="viera";29226292]Suomen laissa on vain suosituksia aiheesta. Ja ei todellakaan ole ok jättää tuon ikäisiä yöksi yksin.[/QUOTE]

No tätä mieltä minäkin olen :/ Jotenkin käy sääliksi sitä tyttöä, kun äiti viipottaa aina jossakin, ja oon välillä kuullut heidän riitojaankin kun tyttö on taas joutumassa jollekin hoitoon (kenelle ei haluaisi), kun äiti on menossa baariin tmv.

Ei tietenkään ole ok.
10v on vielä ihan lapsi. Hän saattaa keksiä ihan typeriä tekemisiä, vaikka olisi yleensä fiksu. Esim. poltetaan kynttilää, kun äiti ei ole kotona tms.
Toinen, melkein vieläkin pahempi ongelma on pelot. Noin piene perusturvallisuus voi järkkyä pysyvästi, jos hän pelkää yökaudet kotona kaikkia kolahduksia ja olemattomia mörkö-varjoja.

Lapsi voi jäädä ilman aikuista kotiin aikaisintaan 14-15v ikäisenä.. Isomman sisaruksen (alle 18v kuitenkin) kanssa voisin jättää tilanteen mukaan aika pienenkin.

Mä olin muistaakseni 16, kun olin ensimmäistä kertaa kotona yksin pikkusiskon (silloin 9) ja pikkuveljen (silloin 7) kanssa. Tosin silloinkaan ei oltu koko yötä yksin, vaan mutsi tuli jossain vaiheessa kotiin, kun oli käynyt viemässä faijan n. 100 km päähän sairaalaan umpparintulehdusepäilyn vuoksi. No muuten meni hyvin, mutta sisko sai traumoja mun kauhutarinasta, jonka keksin iltasaduksi. Vieläkin välillä sanoo mua ilkeäksi isoveljeksi, joka myy pikkusisaruksia orjiksi faaraolle.

Itse ainakin vihasin niitä hetkiä kun joutu jäämään siskon kanssa kaksin kun porukat meni naapuriin viettämään iltaa. Myöhemmin kun ymmärsin mistä todella oli kyse(juominen Ym.) niin pelkäsin vielä enemmän. Eli omia lapsiani en jättäisi ilman tarpeeksi vanhaa lapsenvahtia.

Yhteistyössä