onko ok jättää lapset ilman aamupalaa jos eivät tottele ja mene hammaspesulle/ruokapöytään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestäni ruuatta jättäminen ei ole koskaan rangaistuksena ok. Jälkiruuan voi evätä mutta ei perus ateriaa. Mielestäni sellainen on julmaa ja epäinhimillistä.

Siis miten ihmeessä tuo olisi rangaistus? Ruoka on ollut tarjolla ja jos pyynnöistä huolimatta sitä ei tulla syömään niin ei se kyllä ole rankaisemista että ruoka korjataan pöydästä pois. Se on vain seuraamus omasta valinnasta olla saapumatta syömään silloin kun on ruoka-aika. Jos ruokaa ei olisi alunperinkään ollut tarkoitus antaa niin sitten voisi mielestäni puhua rangaistuksesta.

Ja kouluikäinen on jo sen verran iso että ei voi olla oletusarvo että joka aamu tarvii kädestä pitäen taluttaa pesulle ja aamupalalle.

Mun mielestäni ruuatta jättäminen ei ole koskaan rangaistuksena ok. Jälkiruuan voi evätä mutta ei perus ateriaa. Mielestäni sellainen on julmaa ja epäinhimillistä.

no mutta jos aamupala on laitettu pöytään ja sanon lapsille että nyt syömään, mitään ei tapahdu. sanon uudestaan! mitään ei tapahdu niin jos mä sitten sanon että jos ette tul iheti pöytään menee aamupala pois ja seuraavan kerran on ruoka klo11.

niin itehän ne lapset siinä tekevät päätöksen jäädä ilman ruokaa. vai määräkö lapsi teillä ruoka-ajat? syötte miten sattuu? ja aamupala on tarjolla 2tuntia jos nyt lapsi kuitenkin joksus tulis syömään? :O

ei käy mulle. enkä myöskään enään viitsi kantaa isoja lapsia ruokapöytään, saisivat oppia kunnioittamaan aikuisia ja toimia ohjeiden mukaan(asioissa jotka on aina olleet niin eli vaikka ruoka-ajat.)

Meillä tietää jo kolmivuotiaskin, että pöydässä ollaan ruoka-aikaan. Kehotan muutaman kerran, käyn tarvittaessa hakemassa keittiöön, mutta jos alkaa riekkuminen tai lusikka ei muuten vain heilu/lapsi ei tule edes pöytään, minä en pakota. Minä en painosta ketään syömään, mutta muksuille on käynyt selväksi, että ruoka on tarjolla rajallisen ajan ja sitten pöytä tyhjenee. Ruokaa saa seuraavaan ruoka-aikaan. Minä en pidä tätä julmana enkä miellä sitä rangaistukseksi. Lapsi osaa kyllä valita, syödäkö tuolloin vaiko ei.

Hammaspesusta sitten nipottaisin vaikka miten ärsyttäisi, täältä luin joku päivä vinkin Andy McCoyn kuvan liimaamisesta vessan peiliin homman vauhdittamiseksi. Tosin sen sijaan, että mäkättäisin aamut läpeensä, koettaisin varmaan ennemminkin porkkanaa. Lapsille luvataan jotain, jos he pesevät oma-aloitteisesti hampaat vaikka viikon/kahden verran. Joka päivä saa rastin ruutuun suorituksesta. Jos rasteja jää puuttumaan, ko. lapselle ei tule palkintoakaan, mutta se ei tarkoita, että viitsimättömyysaamun jälkeen voisi heittää hanskat kokonaan naulaan. Hampaat pestään sitten sen mäkätyksen kera, jos ei kerran vapaaehtoisesti. Luulisi sitkeämmänkin nassikan tajuavan, että purimet pestään joka tapauksessa, mutta pienellä pinnistyksellä siitä saattaa hyötyäkin jotain.

meillä juuri näin : Jyväskylän kaupungin keskustan hammashoitolan hammaslääkäri Mirja Kautto, pitääkö hampaat pestä ennen vai jälkeen aamupalan? - Jos tarkkoja ollaan, niin hampaat tulisi pestä ennen aamupalaa. Kaikista paras vaihtoehto olisi, että ensin harjaa hampaat, sitten syö ja sen jälkeen ottaa ksylitolia

Ruoka on sellainen perusturvallisuutta tuova asia, että siihen kajoaminen menetyksen uhalla ja sen poistaminen huonoon käytökseen vetoamalla ei todellakaan tuota sitä toivottua tulosta. Joten vastus kysymykseesi on siis ehdoton ei.

Napakkaa otetta perusarkeen, puhumista ja puhumista ja vielä kerran puhumista. Sinä olet vanhempi ja osoitat kaapin paikan. Ja kyllä - se vaatii joskus myös sitä kädestä pitäen viemistä...joskin myös rentoa otettakin, ei kaikki ole niin vakavaa - varsinkaan jos on kyseessä vapaa- aamut, jolloin voi aikatauluista antaa periksikin... Ja minäkään en ole mikään aamunkukkanen mutta koska lapset heräävät aikaisin, niin silloin myös minunkin on oltava saatavilla ja käytettävissä, tottakai! Uhkaile ja kiristä ja toteuta uhkauksesi etuisuuksien menetyksillä (peliaika, kaverikyläilyt tms.) tai/ja ota käyttöösi käytöstaulu - hyvin sujuvasta aamutyöskentelystä tulee viikon loputtua joku yhteisesti sovittu lapselle suhteutettu palkinto.

Ei mene kauaa, kun kaikki on jo ohi aamuherätyksineen ja vaatimuksineen - sitten on edessä jo muut sopeutumiset :).

Yhteistyössä