Onko ok toimintaa huutiksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Löysin mieleiseni tuotteen ja kyselin myyjältä postikuluja. Ei kuitenkaan vastannut ennen kohteen sulkeutumista ja päädyin huutamaan tuotetta joka tapauksessa ettei se mene sivusuun.

Sitten laitoin sähköpostia missä kyselin tilinumeroa ja postikulujen suuruutta. Ensin jouduin laittamaan pari sähköpostia ja tekstiviestiä ennen kuin vajaan viikon kuluttua myyjä palasi jostain reissusta koneen äärelle, ilmoitti tilinumeronsa ja postikulut. Minä maksoin välittömästi huutoni posteineen.

Muutama päivä maksustani sain postin, että on postittanut tuotteen, mutta postikulut olikin 2,80 enemmän mitä oli pyytänyt ja pyysi vain kyselemättä minua lisäämään puuttuvan postikulun hänen tililleen.

Joo talouteni ei tuohon kaadu, mutta mikä on teidän mielipiteenne tästä? Itse en ole koskaan pyytänyt lisää, vaikka olen joskus arvioinut väärin. Ja mielestäni ei ole ok pyytääkään, jos on jo ilmoittanut jonkun. Eri asia, jos vaikka olisi laittanut että "luulen postikulun olevan x summaa mutta ellei ole niin voitko myöhemmin maksaa puuttuvan summan vielä". Tms.

Minun mielestäni riippuu vähän siitäkin, mitä kohteessa on sanottu. Esim. jos on maininta, että ostaja maksaa postituksen, mutta ei mitään summaa, niin silloin kai on ok pyytää lisää. Jos kohteessa olisi summa, niin huuto on tehty sen perusteella, eikä lisää voi pyytää tai ainakaan tarvitse maksaa. Jos mitään ei ole mainittu, voi kai lisää pyytää... itse en kyllä varmaan kehtaisi.

Jos kohteessa ei ole kerrottu kulujen suuruutta, mielestäni on oikeus pyytää todelliset postikulut, siis lisääkin, mikäli ensin arvioinut väärin. Minäkään en tosin ehkä kehtaisi tehdä niin.

Niin oma periaatteeni on se, että jos postimaksua ei ole ilmoitettu kohteessa ja myyjä ilmoittaa sen huudon jälkeen niin se on kuitenkin tavallaan sitova summa minkä silloin ilmoittaa. Eli ei mitään "eipäs kun.. eipäs kun.." juttuja.

Kohteessa lukee, että postikulut hinnaston mukaisesti mutta mun mielestä tosiaan siis niin, että myyjän pitäis ilmoittaa kerralla ne mitkä tarvii.

Jos myyjä oli jo ilmoittanut sähköpostissaan postarit se on sitten siinä ja menee myyjän tappioksi. Itse en edes huuda kohteita joissa ei postareita ilmoiteta. Itse olen nykyään laittanut paljon kohteita ettei postikuluja kohteessa kun en jaksa vääntää sitten jostain euron ylityksistä. Huuto siis sisältää kaikki kulut.

Alkuperäinen kirjoittaja Myyjän moka;26322416:
Jos myyjä oli jo ilmoittanut sähköpostissaan postarit se on sitten siinä ja menee myyjän tappioksi. Itse en edes huuda kohteita joissa ei postareita ilmoiteta. Itse olen nykyään laittanut paljon kohteita ettei postikuluja kohteessa kun en jaksa vääntää sitten jostain euron ylityksistä. Huuto siis sisältää kaikki kulut.

En juuri itsekään huuda, mutta kyselin posteja koska kohde oli sellainen mitä olin jo hetken etsinyt.

Minä en ylipäänsä käsitä mikä niissä postikuluissa on niin vaikeaa, ettei niitä voi selvittää etukäteen. Jos lähtee huutsihommaan mukaan, niin voisi ostaa jonkun 15 € keittiövaa'an, jolla voi punnita tuotteen ja sitten katsoa itellan sivuilta tarkka hinta postitukselle ja lisätä siihen laation tai kuoren hinnan (useimmat kyllä tuntuvat lähettävän tuotteet jossain muropaketissa, mikä ei maksa mitään). Voiko olla ihan mahdoton tehtävä ihmiselle, joka kuitenkin kykenee tekemään ilmoituksen huutikseen ja lisäämään sinne kuviakin väliin jonkun kuvapalvelun kautta:O

Anteeksi unenpöpperöiset kirotusvirheet...

Niin ja jos sitä postimaksujen hintaa ei ihan tarkasti pysty sanomaan, ilmoittaa ne sitten yläkanttiin ja jos ostaja sen hyväksyy, niin sitten hän voi huutaa tuotteen, muuten jättää huutamatta. En minä ainakaan tarvitse mitään 1,20 € tililleni takaisin jälkikäteen, vaikka köyhä olenkin. Tosi noloa toimintaa, jos myyjä pyytää jälkikäteen lisää postimaksuja!

Jos kohteessa kerran lukee 'hinnaston mukaiset kulut', niin silloinhan on oikeus pyytää juuri sen verran kuin postitukseen meni, vaikka olisi ensin arvioinut väärinkin. Ainoastaan sitä en hyväksyisi, että kohteessa ilmoitetut kulut eivät riittäisikään postitukseen, ja sitten yritettäisiin karhuta lisää. Ostopäätös kun on siinä tapauksessa tehty ilmoitettujen kulujen perusteella.

Postikulut on se mitkä myyjä ilmoittaa.
Vaikka pk olisikin enemmän kuin pyysi
Ei myyjä voi jälkikäteen pyytää enemmän vaikka
huomasikin postissa "oho menikin enemmän, pyydänpäs lisää"
jos pukkaa negaa ota yhteyttä ylläpitoon
postavat negan

Yhteistyössä