Onko ok "viihdyttää" lasta naposteltavilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opetteleva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opetteleva äiti

Vieras
Olen huomannut, että moni äiti antaa kiinteitä opetteleville (ja vähän vanhemmillekin) lapsille maissinaksuja, leipää tai kasviksia, että nämä viihtyisivät paremmin esimerkiksi rattaissa kaupungilla kierreltäessä, lääkärin vastaanotolla tai julkisissa liikennevälineissä. Äidin puheesta yleensä ihan selvästi huomaa, että naposteltavan tarkoitus ei ole helpottaa lapsen nälkää, vaan antaa hänelle jotain puuhasteltavaa tilanteessa, jossa muuten saattaisi tulla itkupotkuraivarit. Mitä mieltä olet tästä, onko ihan ok jos näin tekee?

Lapsella pitäisi olla ruoka-ajat. Napostelemiseen ei kannattaisi opettaa. Aikuisena on kiva oppia pois napostelusta..Hampaatkaan ei tykkää. Miksi ei voisi antaa vaikka lelua tai kirjaa lapselle ?

Itse käytän tätä metodia ja melko useinkin. Maissinaksuja, rusinoita, hedelmän paloja. Ja josku tikkari tai karkkiakin. Joskus vaan on pakko... Vaikka ei se varmaan ihan hyväksyttävää kaikkien mielestä ole. Mut mieluummin lapselle jotain suuhun kun että se vaan huutais.

Meillä on pidetty kiiinni ruoka-ajoista, eikä "napostelukulttuuria" ole opetettu edes terveellisillä vaihtoehdoilla.

No, toisaalta tuo meidän lapsi onkin aina ollut kiinnostunut ympäristöstä ja uusista paikoista, eikä häntä ole tarvinut viihdyttää ihmisten ilmoilla. Jos lapsella olisi erilainen temperamentti, niin minunkin kommenttini voisi olla eri. :laugh:

Vain muutaman maissinaksun tähden ( kuulostaa ihan länkkäriltä) en kyllä lähtisi ketään teilaamaan.
Mistä muuten tiedät, ettei tarkoitus ole helpottaa nälkää? Vaikkei sitä nälkää vielä varsinaisesti olisikaan voi pieni naposteltava toimia myös nälän ennaltaehkäisijänä jos ruoka-aikaan tai ruokailumahdollisuteen on vielä aikaa.

On se kait :-o.
Mä muistan saaneeni lapsena valmiita leipiä ja karkkia pitkillä automatkoilla yms. Ajattelen sen olevan yleistä.
Siis vauvalle jos antaa naksuja tms. niin vain silloin kun vauvalla alkaa mennä vaunuissa hermo. Jos naksuja tms. sattuu olemaan mukana. Olen myös kokenut sen ettei mitään ole mukana ja matka vielä pitkä,....Se on joskus vaikeaa ja joskus ei. Joskus vauva tylsistyy rattaissa.
Lapsilla kun ei ole vielä kehittynyt malttia. Uskon että malttia voi kehittää muilla tavoin vaikka lapsille pitkillä tylsillä matkoilla antaisi viihdykettä.

Mä kehitän malttia pojalle esim. kotona niin ettei kaikkea saa mitä haluaa. Tai kaikkea ei saa tehdä mitä haluaa. Mutta maissinaksuissa en pihtaile:)

Mun pitäis sanoa tähän että meijän toiselle lapsella on ja toiselle ei :D Siis toinen ei todellakaan ole koskaan rauhottunu minkää kirjan ääreen, oli pakko ottaa järeämmät aseet (lue rusinat ja maissinaksut) käyttöön :p Toinen taas ei oo kaivannu mitään sellaisia, on ku pieni enkeli kun kuljemme ihmisten ilmoilla :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja i:
Lapsella pitäisi olla ruoka-ajat. Napostelemiseen ei kannattaisi opettaa. Aikuisena on kiva oppia pois napostelusta..Hampaatkaan ei tykkää. Miksi ei voisi antaa vaikka lelua tai kirjaa lapselle ?

:D Noh, näin mäkin ajattelin ennen lapsia. Ei noissa satunnaisissa napostelutilanteissa aiheuteta mitään haittaa varsinkaan kun naposteltava ei ole edes epäterveellistä. Itse asiassa tuo naposteltava auttaa usein taaperon kutiaviin ikeniin, kun on hampaita tulossa ( ja kun tarpeeksi harmittaa purulelu, kirja ja muut vastaavat lentävät lattialle aika paljon varmemmin kuin se maissinaksu tai porkkanatikku ) .

koska kirjan tai lelun voi heittää pois noin 8 kertaa minuutissa. Maissinaksu tarttuu käteen, ei putoa ja on se nyt sitä parempi järsiä kuin sitä maassa käynyttä lelua.

Joskus se lapsi vaan on otetava mukaan. Ja sitä mulkoilun määrää jos se vaikka 38 sekuntia jossain välissä kiukuttelee!

Alkuperäinen kirjoittaja mkj:

:D Noh, näin mäkin ajattelin ennen lapsia.
ja mä ajattelen vielä lapsia saatuanikin näin. :)

Yhteistyössä