Onko olemassa PIILOHOMETTA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alottaja

Vieras
Olen ensikertalainen näissä homeasioissa.....jajaja..
Ollaan n.2vuotta asuttu nykyisessä vuokra-asunnossa. Alkuun ei ollut mitään oireita, tai ei ainakaan osattu epäillä/huomattu mitään. Nyt kuitenkin viimeisen puolen vuoden ajan meillä on KAIKILLA perheessä ollut nenän tukkoisuutta ja nenäongelmia. Joka aamu kun herätään, kaikilla nenä tuhisee ja on tukossa/täynnä kuivaa karstaa. Olimme viikonlopun mummolassa käymässä ja nuha lähti pois ja nenä oli oireeton. Palattiin kotiin ni samana iltana alkoi nenäongelmat. Lisäksi mulla on ollu rinnassa ja keuhkossa pistävää kipuilua aika ajoin. Kaikki ollaan todella väsyneitä vaikka nukutaan kyllä. Aamuisin kauhee olo kunnes herää kunnolla. Päiväkodissa hoitaja ihmetteli, miten 4v.lapsemme nukkuu siellä 2tunnin ja ylikin päikkäreitä, vaikka kotona nukahtaa illalla 8-9 aikaan ja yöunta tulee n. 10-11 tuntia. Otsikossa käytin sanaa piilohome, en tiedä onko se oikein, kun missään ei hometta sinällään näy, mutta tuollaiset moninaiset ja vähän ehkä epämääräisetkin oireet vaivaa koko perhettä..

Home on useimmiten rakenteissa piilossa. Se harvoin näkyy, mutta haisee. Kuvaamasi ongelmat voivat johtua myös liian kuivasta sisäilmasta. Muuten kysymykseesi on vaikea ottaa kantaa pasltan kautta. Jos tunnet tarvetta, niin pyydä terveystarkastajaa tekemään kosteustutkimus.

[QUOTE="vieras";28093131]harvemmin ne kosteusvauriot näkyy, millainen ilmanvaihto teillä on?[/QUOTE]

Osaankohan vastata tähän.. :) vastaisin ettei meillä ole ilmanvaihtoa :D mutta kai kaikissa asunnoissa jonkinlainen on?

Tosiaan huono ilmanvaihto ja kuiva sisäilma tekevät myös tuollaisia oireita. Ootteko olleet muuten kipeitä?? Eikö home aiheuta yleensä mm. poskiontelontulehduksia, korvatulehduksia, silmätulehduksia, kuumeilua, nenäverenvuotoa. Varma en ole, mutta mitä lukenut tarinoita homeasunnoista, niin on ihmisillä oireet olleet rajujakin. Home ei myöskään, kyllä aina haise. Vuokranantajaan olisin myös yhteydessä.

[QUOTE="vieras";28093183]eli varmaan painovoimainen :D onko teillä sellaisia ilmaventtiileitä ja onhan ne kaikki auki kunnolla eikä mitään ole tukittu?[/QUOTE]

Varmaan sitten se :D Ilmaventtiilit on keittiössä ja vessassa ja niihin saa itse säädeltyä tehoa.. makuuhuoneissa eikä olohuoneessa jne ole näitä venttiilejä..

mun vanhempien luona käydessä mulle tulee nenä tukkoon ja päänsrärkyä. mutta syy on ilmastoinnissa: ei ole raitisilmaventiilejä eikä poistoa pidetä päällä kun ruuan laitossa.

tiesithän ettei katossa oleviin ilmaventtiileihin saa itse muuttaa tehoja? ne voi ottaa pois pesua varetn mutta täytyy varoa koskemasta keskiosaan.

[QUOTE="lilli";28093226]mun vanhempien luona käydessä mulle tulee nenä tukkoon ja päänsrärkyä. mutta syy on ilmastoinnissa: ei ole raitisilmaventiilejä eikä poistoa pidetä päällä kun ruuan laitossa.

tiesithän ettei katossa oleviin ilmaventtiileihin saa itse muuttaa tehoja? ne voi ottaa pois pesua varetn mutta täytyy varoa koskemasta keskiosaan.[/QUOTE]

Juu, en mä niihin ole koskenut, meillä on sellanen nuppi mistä saa painettua 1-5 voimakkuudelle..

onko teillä ikkunoissa semmosia räppänöitä? kannattaa laittaa ne suurimmalle teholle ne venttiilit ja yöksi kaikki väliovet auki. Ottaisin yhteyttä vuokranantajaan. Meillä oli talossa ongelmia ilmanvaihdon kanssa, tai sen kanssa ettei sitä ollut :D vuokranantajan kuuluu hommata kosteusmittaajat jos hän heittäytyy hankalaksi niin terveystarkastaja auttaa. onko teillä ikkunoissa tai ovien laseissa huurua/kosteutta? myöskään kosteiden tilojen vesivahinko ei välttämättä näy ulos. Me oltiin koko ajan tosi tukkoisia ja flunssassa ja koko ajan väsytti. Mulla oli kauheita päänsärkyjä ja huimausta ja koiran silmät rähmi.

[QUOTE="vieras";28093305]onko teillä ikkunoissa semmosia räppänöitä? kannattaa laittaa ne suurimmalle teholle ne venttiilit ja yöksi kaikki väliovet auki. Ottaisin yhteyttä vuokranantajaan. Meillä oli talossa ongelmia ilmanvaihdon kanssa, tai sen kanssa ettei sitä ollut :D vuokranantajan kuuluu hommata kosteusmittaajat jos hän heittäytyy hankalaksi niin terveystarkastaja auttaa. onko teillä ikkunoissa tai ovien laseissa huurua/kosteutta? myöskään kosteiden tilojen vesivahinko ei välttämättä näy ulos. Me oltiin koko ajan tosi tukkoisia ja flunssassa ja koko ajan väsytti. Mulla oli kauheita päänsärkyjä ja huimausta ja koiran silmät rähmi.[/QUOTE]

Tää menee jo hassuksi :D Ei oo meillä ikkunoissa mitään räppänöitä. Normaalia isommat ikkunat, jossa se tuuletusaukko, mikä avataan :) Mut ei sitäkään pysty pitämään auki, edes raollaan talvella... Ikkunoissa ei ole huurua. Joku mainitsikin jo kuivan huoneilman, oisko tää sitten sitä? Onko kellään antaa hyvää linkkiä, mistä siitä voisi lukea? Tuo jotenkin vain oli viimeinen piste epäilyille, kun päiväkodissa hoitaja ihmetteli niin paljon sitä kun lapsemme nukkuu niin paljon vrk:ssa.. Me asutaan siis rivarissa ja tässä pätkässä on yhdessä kämpässä ollut hometta, joka on korjattu. Siinä oli ilmeisesti tullut vesi katosta rakenteisiin ja jotain semmosta..

Kuulostaa todella oudolta että noin vähän on noita ilmanvaihtoaukkoja :o soita ihmeessä vuokranantajalle, tiedätkö miksi vesi oli päässyt katosta? ja tutkittiinko koko katto talosta? ilmankostutin auttaa ainakin kuivaan huoneilmaan mutta pahentaa tilannetta jos talossa on kosteutta.