Onko pähkinöiden allergisoivuudessa eroja lajista riippuen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Onkohan tuo otsikko edes sinnepäinkään oikein... :whistle:

Pähkinöitä pitäisi syödä, mutta jonkun sortin pähkinäallergia on riesana.
Pistaasipähkinöitä ainakin olen voinut syödä ilman mitään oireita.

tietäiskö joku?

Ei kai auta, kuin kokeilla. Siis jos oireet eivät ole kovin hankalia.

Hasselpähkinä hajoittaa minun suuni ja vatsani, mutta esim. cashew on ok ja para-pähkinä ja manteli.

Mieheni saa oireita maapähkinöistä, mutta ei mistään muista. Usein se kyllä menee niin, että on sitten kaikille tai ainakin monille eri pähkinöille allerginen.

ehkä eniten ihmisten välillä kuitenkin. Voi olla allerginen kaikille pähkinöille, tai vain osalle. Itsellä oireita aiheuttavat hassel- ja pekaanipähkinät, sekä paahtamattomina myös maapähkinät, mutta manteleita, cashewpähkinöitä ja pistaaseja voin syödä ongelmitta. Jos saamasi oireet eivät ole vakavia (hengitysvaikeutta tai muuta), voinet kokeilla ensin varovasti pieninä määrinä. Usein tuo paahtaminen saattaa vähentää allergisoivuutta, suolapähkinät saattavat siis mennä, vaikkei tavallisia voisikaan syödä ;).

Toki pähkinäallergia on siitä pirullinen, että herkimmillä pienikin määrä voi saada aikaan pahat oireet.

Itse pystyn syömään pistaasipähkinöitä, maapähkinöitä jonkin verran ( sellaisenaan tai ruoassa tai suklaassa) Cashew-pähkinää voi olla ruoassa.
Hasselpähinä tai saksanpähkinä aiheuttaa kamalaa kutinaa ja limakalvoturvotusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Mieheni saa oireita maapähkinöistä, mutta ei mistään muista. Usein se kyllä menee niin, että on sitten kaikille tai ainakin monille eri pähkinöille allerginen.

Maapähkinä ei ole pähkinä lainkaan, vaan soijan sukulainen.

sellasen oon huomannut, että hasselpähkinää voin syödä esim. kinderbuenossa tms. suklaassa olevassa muodossa, mutta kokonaisena hankaloittaa hengitystä...

pitääpä hakea pähkinä lasti, ja käskeä mies hälytys valmiuteen :p

manteli ei ole pähkinä, joten pähkinäallergiset voivat usein syödä mantelia. Samoin maapähkinä ei ole pähkinä, vaan eräänlainen papu ja siksi myös sitä monet pähkinäallergikot voivat syödä. Sen sijaan maapähkinäallergikko tai manteliallergikko ovat usein myös pähkinöille allergisille.

Yhteistyössä