Onko paikalla sellaisia, joille on joskus myönnetty apurahaa? (kulttuurin alalta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nälkäinen muttei taiteilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nälkäinen muttei taiteilija

Vieras
Otsikossa kysymys, eli onko apurahataiteilijoita/käsityöläisiä paikalla? Olen itse hakenut ko. rahaa, ja nyt tulosta odotellessa on oivaa aikaa panikoida, että tokkopa minulle edes myönnetään jne.

Joten haluaisin kysyä, jos täällä joku on saanut apurahaa, että millaiseen hankkeeseen, mille ajalle, millaisella koulutuksella? Ja mitä se teki sinulle ja urallesi, eli jatko siitä eteenpäin?

Olen saannut useita eri tyyppisiä apurahoja sekä itselleni että yhdistyksille, joissa vaikutan ja joiden palkkalistoilla olen.

Apurahat ovat vaan osa elämää, niiden avulla voi tehdä ihania asioita, joita ei muuten voisi toteuttaa. Osa apurahoista on mahdollistanut esimerkiksi taideleirin pitämisen lapsille. Osalla olen työskennellyt apurahasta riippuen parista kuukaudesta noin vuoden pituiseen jaksoon.

Ja niiden jälkeen vaan sitten haetaan uusia apurahoja. Apurahan antajat tykkäävät uusista pelinavauksista, joilla käynnistetään jotain. Suurin homma onkin saada luotua apurahakaudella toiminta- ja rahoitusmalli, joka mahdollistaa toiminnan jatkumisen tulevaisuudessakin. Jos saa rahoittajat uskomaan hakemuksessa, että pystyy tähän, apurahan saaminen helpottuu.

Äitini sai apurahan, hmm.. 7 vuotta sitten viimeksi. Haki apurahaa näyttelynpitoon sekä uuden huopatuotteen suunnitteluprosessiin. Äiti on valmistunut Taikista tekstiilitaiteilijaksi vuonna miekka ja kivi ja on toiminut yrittäjän 70-luvulta lähtien. Apu rahaa haki kaupungin kulttuurirahastosta ja sinne ei tarvinnut määritellä mitään aikaa, ainoastaa projektin lopussa piti lähettää raportti mitä oli saanut aikaan ja mihin oli rahat käyttänyt. Ja olihan siitä apurahasta hyötyä, näyttely toimii markkinointi keinona ja uusi tuota tuo aina uusia asiakkaita.

Kiva saada näin nopeasti vastaus! Minä olin hakemuksen jättäessäni tietenkin varma asiastani, mutta nyt tuntuu, että miksi kukaan haluaisi rahoittaa sitä projektia. Tai sanotaanko, että olen alkanut epäillä, että en ehkä saa koko summaa. Olen hakenut täyspäiväiseen taiteelliseen toimintaan alle vuodeksi, ja kauhukuvana on, että saan vaikkapa materiaalikulut, mutta en elämiseen budjetoitua osaa. Koska päivätyötä ei tuolle ajalle ole, mietityttää, miten projekti onnistuisi, jos saisin vain osan rahasta.

Onko niin, että kun kerran saa apurahan, on jatkossa helpompaa saada lisää? Että ensimmäisen henkilökohtaisen rahan saaminen on vaikein?

Aniharvoin saa koko summan mitä hakee. Eli jos saat rahaa, karsit ja teet saamasi summanlaajuisen työsuunnitelman. ja voit toki hakea muualtakin.

Itse haen apurahoja noin 20 paikasta joka vuosi itselleni tai läheisille yhdistyksille.

Jos hait maakuntien kulttuurirahastolta ja mitään tietoa ei ole tullut, niin et saa rahoitusta. Ne päätökset tulivat jo viikkoja sitten. Mutta toivottavasti hait jostain muualta.

Muuten. Vionk. Vink.

Opettele käyttämään töissäsi kierrätys- ja luonnonmateriaaleja. Käytä niitä niin paljon kuin mahdollista. Ne vievät aina materiaalikuluja alas ja lisäksi saat toiminnallesi luonnonmukaisen, kestävää kulutusta tukevan leiman, josta valtaosa rahoittajista pitää.

Jos hait maakuntien kulttuurirahastolta ja mitään tietoa ei ole tullut, niin et saa rahoitusta. Ne päätökset tulivat jo viikkoja sitten. Mutta toivottavasti hait jostain muualta.

Kyllä hain juurikin tällaisesta paikasta, mutta tässä rahastossa tieto tulee huhtikuun puolessa välissä. Tai näin ainakin hakupapereissa oli. Olen kerran ennen ollut mukana hakemassa ja saamassa apurahaa ryhmälle, silloinkin maakuntarahastosta, ja tieto tuli näihin aikoihin kyllä. Mutta toivon, että tämä, mistä hain, pysyy ilmoittamassaan aikataulussa, eikä näin ollen ole vielä aika hylätä toivoa.

En hakenut vielä muualta kuin yhdestä paikasta, koska projektini osuu jetsulleen erään nimikkorahaston toivomuksiin. Jos en saa nyt, haen sitten muualta. Oi voi, toivon tosiaan että kaikkien maakuntarahastojen päätökset eivät ole vielä tulleet.. Kai he kuitenkin ilmoittavat hylätyille, että ei onnistunut?

Yhteistyössä