onko paljonkin sellaisia ihmisiä jota vaan vaikenee(kun toinen puhuu ongelmasta)?miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minttu"

Vieras
mä oon niin kyllästynyt mieheen.

minusta aikuiset ihmiset istuu alas ja puhuu ihan mistä tahansa ongelmasta, ratkaisee ongelmia.

mies vaan vaikenee ja pakenee ja sanoo että elämässä mun kanssa ei oo järkee

olen ollut viime kuukaudet miehelle tosi vihainen koska hänen vaikeneminen tuntuu siltä että hän ei välitä(olen kertonutkin tämän miehelle) ja sama hiljaa istuminen jatkuu.

antakaa mulle vähän näkökulmaa aiheeseen, koska minä en todellakaan ymmärrä ihmistä joka vaan istuu hiljaa, kun toinen puhuu siitä mikä tuntuu pahalta. eikö tälläsen miehen järkeen mene se että puhumattomuus tuhoaa

En osaa sanoa miksi. Mutta ei kaikki miehet ole sellaisia. Osa kyl tykkää puhua ihan loputtomiin.

Itse erosin aikanaan kun en jaksanut puhumattomuutta ja käsittelemättömien asioiden hiljalleen kasvattamaa taakkaa.

[QUOTE="vieras";28550755]Se on miesten tapa[/QUOTE]

Lisään vielä, että miehillä ärsyttävä tapa kai opeteltu jo lapsuudesta. Mies ei itke, ei puhu tunteista. Miehellä ei ole mitään ongelmaa. Puhuminen olisi noloa, säälittävää, naisellista. Näin aika monelle miehelle, mikä on todella ärsyttävää.

Miksi sä oot miehen kanssa johon oot kyllästynyt? Te ootte varmaan molemmat kyllästyneet toisiinne?
Olisko aika tehdä tulevaisuudensuunnitelmia?

tota no ehkä siksi että ongelmat voi ratkaista! vai ootko sä niitä samanlaisia ku mitä mun mies että kun tulee ongelmia niitä paetaan viimeiseen asti, mielummin sit vaikka rikotaan avioliitto, kuin että puhuttais ongelmat halki ja pinoon

[QUOTE="aloittaja";28550795]tota no ehkä siksi että ongelmat voi ratkaista! vai ootko sä niitä samanlaisia ku mitä mun mies että kun tulee ongelmia niitä paetaan viimeiseen asti, mielummin sit vaikka rikotaan avioliitto, kuin että puhuttais ongelmat halki ja pinoon[/QUOTE]

Se voi kokea sun keskustelunavaukset hyökkäävinä. Vähän pehmeämpää linjaa. Käytä minä-viestiä.

[QUOTE="vieras";28550768]Eihän se uskalla sulle mitään sanoakaan, kun oot ollut monta kk vihainen. Pitäiskö käydä juttelemassa jossain ammattiauttajalla, saisitte tuon solmun auki.[/QUOTE]

sehän ei vittu oo uskaltanut ikinä kellekkään sanoa poikkipuoleista sanaa! oikeesti..aina se on ollu tollanen...mutta tässä vuosien aikana asia on alkanut häiritsee enempi ja enempi.. koska tuntuu että mitään tunneyhteyttä ei ole..

koska on tullut pari ongelmaa,jotka olis voitu ratkaista jo ootas noin kaksi vuotta sitten,mutta koska "negatiivisista" asioista ei voi puhua,niin ne ongelmat on ollut läsnä sen 2vuotta,jokaisessa päivässä(minun mielessäni)..

mie sei vaan tajuu että ne on kasvanut järjettömiin mittasuhteisiin,koska nistä ei ole puhuttu!

minä en ymmärrä tollasta puhumattomuutta,en todellakaan, minusta se on yhtä törkeää tosita kohtaan kuin lyöminen.. siltähän se tuntuu aina kun avaat suun ja kerrot että mikä tuntuu pahalta, toinen lyö kasvoille ja huutaa perään painu vittuun ei kiinnosta-> siltä tuo vaikeneminen tuntuu!

olen myös kertonut miehelle että kuinka pahalta vaikeneminen tuntuu ja mies jatkaa sitä silti.

yks tuttu sano mulle että ehkä mies vaikenee jos ei uskalla sanoa mitään,ku pelkää sanovansa väärin. mutta silloinhan mies luovuttaa yrittämättä.enkä ymmärrä sellaista

Huolestuttaa, että olette luultavasti myös kasvattajia, jos teillä on lapsia perheessä ja kuitenkin teidän hyväksyntänne erilaisia temperamentteja ja luonnetyyppejä on näin heikkoa. Millaista tuhoa teettekään pienelle mielelle, jota ette hyväksy, suvaitse tai ymmärrä, vaan vaaditte kaikkien käyttäytyvän saman muotin mukaisesti!

Se, että joku ei puhu, ei tarkoita, etteikö mielessä liikkuisi paljon. Se, ettei hän avaudu, ei tarkoita, etteikö hänen sisimmässään myllertäisi. Se, että hän vaikuttaa stoalaiselta, ei tarkoita, etteikö häntä sattuisi. Miksei voi antaa toiselle tilaa olla oma itsensä?

[QUOTE="aloittaja";28550795]tota no ehkä siksi että ongelmat voi ratkaista! vai ootko sä niitä samanlaisia ku mitä mun mies että kun tulee ongelmia niitä paetaan viimeiseen asti, mielummin sit vaikka rikotaan avioliitto, kuin että puhuttais ongelmat halki ja pinoon[/QUOTE]

:D Eihyvääpäivää! Voin kuvitella ettei sun mies osaa puhua sun kanssa... :D

[QUOTE="vieras";28550800]Se voi kokea sun keskustelunavaukset hyökkäävinä. Vähän pehmeämpää linjaa. Käytä minä-viestiä.[/QUOTE]

ei toimi mikään linja ei pehmeä eikä hyökkäävä..

mä yritin alkuun pitkään ihan nätisti puhua,nimenomaan minä viestintänä.

mutta kun kaksi vuotta yrität samoista asiosta puhuu ja toinen vaan vaikenee..niin kyllä se menee siihen että sitä on aika hyökkäävä, johtuen siitä että mitä useammin koen torjuntaa(siltä vaikeneminen tuntuu) sitä enemmän se muhun sattuu ja mitä enempi muhun sattuu,sitä vihaisempi olen!

olen myös kertonut tämän miehelle... ja silti mies on sitä mieltä että kaikki vika on mussa

Minä teen noin, jos joku käy minusta liian aggressiivisesti keskustelemaan, ajattelen, että on ihan sama mitä sanoisi kun toinen on niin tunteikkaana. Oletko liian hyökkäävä kun haluat keskustella?

Mä olen joskus aukonut tällaista tilannetta puhumattoman miehen kanssa ja hän on myöhemmin (terapeutin avulla) kertonut, että tilanteessa jossa toinen osapuoli on paljon verbaalisempi ja osaa kuvata asioita/tunteita/ajatuksia paljon paremmin/purkaa ne sanoiksi hän koki olevansa niin altavastaajana, että sulkeutui kokonaan. Mitä tahansa hän sanoi, niin se käännettiin hänen mielestään häntä vastaan, koska toinen oli niin paljon lahjakkaampi keskustelija. Itse taas koin yrittäneeni auttaa häntä tarjoamalla erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja joista valita (kyllästyttyäni odottamaan, että hän itse keksisi niitä vaihtoehtoja). Eli se sun tivaamisesi ja yrityksesi keskustella asioista todennäköisesti saa miehesi entistä enemmän lukkoon ja vieraantumaan sinusta. Ainoa vaihtoehto teille taitaisi olla mennä esim perheneuvolaan keskustelemaan parisuhteestanne. Mutta jos olette lapsettomia ja tulevaisuudensuunnitelmien tekeminen on vasta aluillaan, niin kannattaisi miettiä, oletteko kuitenkaan ne toisillenne sopivimmat kumppanit...Googlaapa termi aleksitymia, saatat kokea ahaa-elämyksen...Miehille on suhteellisen yleistä omata enemmän aleksitymisiä kuin tunneälyn ominaisuuksia...

[QUOTE="vieras";28550821]:D Eihyvääpäivää! Voin kuvitella ettei sun mies osaa puhua sun kanssa... :D[/QUOTE]

mies ei osaa puhua kenenkään kanssa,muutakuin kaikesta pinnalisesta,se ei uskalla sanoa kellekkään ei.. tai muutenkaan olla erimieltä.

onko susta mukava lyödä lyötyä? ihan ku vika olis minussa..minä olen vihainen ja minulla on siihen syy. sen sijaan en keksi yhtään järkevää syytä miksi ongelmista ja ylipäätänsä asioista ei voi keskustella.

mä oon vihanen,käsitätkö,vihanen!

[QUOTE="minttu";28550830]mies ei osaa puhua kenenkään kanssa,muutakuin kaikesta pinnalisesta,se ei uskalla sanoa kellekkään ei.. tai muutenkaan olla erimieltä.

onko susta mukava lyödä lyötyä? ihan ku vika olis minussa..minä olen vihainen ja minulla on siihen syy. sen sijaan en keksi yhtään järkevää syytä miksi ongelmista ja ylipäätänsä asioista ei voi keskustella.

mä oon vihanen,käsitätkö,vihanen![/QUOTE]

Ei sinussa tietenkään mitään vikaa ole ole mutta sä olet hyökkäävä ja sun keskustelulogiikka on vähän hukassa. :)

Mä olen joskus aukonut tällaista tilannetta puhumattoman miehen kanssa ja hän on myöhemmin (terapeutin avulla) kertonut, että tilanteessa jossa toinen osapuoli on paljon verbaalisempi ja osaa kuvata asioita/tunteita/ajatuksia paljon paremmin/purkaa ne sanoiksi hän koki olevansa niin altavastaajana, että sulkeutui kokonaan. Mitä tahansa hän sanoi, niin se käännettiin hänen mielestään häntä vastaan, koska toinen oli niin paljon lahjakkaampi keskustelija. Itse taas koin yrittäneeni auttaa häntä tarjoamalla erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja joista valita (kyllästyttyäni odottamaan, että hän itse keksisi niitä vaihtoehtoja). Eli se sun tivaamisesi ja yrityksesi keskustella asioista todennäköisesti saa miehesi entistä enemmän lukkoon ja vieraantumaan sinusta. Ainoa vaihtoehto teille taitaisi olla mennä esim perheneuvolaan keskustelemaan parisuhteestanne. Mutta jos olette lapsettomia ja tulevaisuudensuunnitelmien tekeminen on vasta aluillaan, niin kannattaisi miettiä, oletteko kuitenkaan ne toisillenne sopivimmat kumppanit...Googlaapa termi aleksitymia, saatat kokea ahaa-elämyksen...Miehille on suhteellisen yleistä omata enemmän aleksitymisiä kuin tunneälyn ominaisuuksia...

meillä on kohta 5vuotias lapsi ja 6vuotta yhteiseloa takana,että eipä nää tulevaisuuden suunnitelmat ole kovin alussa :)

mä oon joskus kanssa tehnyt tuota että tarjoan vaihtoehtoja,just koska oon kyllästynyt odottaa että mies sais jotain sanotuksi ja yritin auttaa :O

oho.

kävin lukee tuosta,kuulostaa mun mieheltä :O en minä ymmärtänyt ajatella että kyse voisi olla tuollaisesta. ei ihme että mies kokee vian olevan minussa

-aleksitymiassa on kyse tunteiden käsittelyn häiriöstä. Aleksityymikot arvioivat tutkimuksessa erilaisten kuvien miellyttävyyden tai epämiellyttävyyden samalla tavoin kuin verrokit. Tämä vahvistaa tutkijoiden mukaan aiemmin julkaistujen tutkimusten tuloksia, jotka osoittavat että aleksitymiaa potevat pystyvät arvioimaan ulkoisten ärsykkeiden tunnelatauksia ja kuvaamaan niiden herättämää yleistä tunnetilaa suunnilleen samalla tavalla kuin muut ihmiset, mutta eivät pysty tarkemmin erittelemään tunteitaan.

Aleksityymikon aivot eivät osaa tulkita tunneärsykkeitä - Uutiset - Tohtori.fi

[QUOTE="vieras";28550850]Ei sinussa tietenkään mitään vikaa ole ole mutta sä olet hyökkäävä ja sun keskustelulogiikka on vähän hukassa. :)[/QUOTE]

niin niin olen hyökkäävä,olisit ittekki jos joku istuu tuppisuuna 2vuotta,sen sijaan että puhuis niinku normaalit ihmiset. ja sitte jok utulee vielä puoplustelee sitä tuppisuuta. mutta sä nyut varmaan oot 15v teini,jolla ei ymmärrys=empatia riitä,joten antaa olla

jatkossa älä lyö lyötyä..saat paremman lopputuloksen :)

meidän keskustelu saattaa mennä näin

Minä:Minusta tuntuu pahalta kun sinä et halua minua
mies:pitkä Hiljaisuus

minä:miksi et voi sanoa mitää
mies:pitkä hiljaisuus

Minä.:musta tuntu upahalta kun et sano mitään
mies:pitkä hiljaisuus

minä:(ennen saatoin itkeee) nykyään suutun saatan sanoo vaikka tunteettomaksi muluksi
mies:hiljaa

minä:suutun enemmän ja raivoan
mies:istuu hiljaa

kun rauhotuin selitin miksi suutuin,oletin että jos mies välittää niin ensi kerralla sanoo jotain.mut ei sama kaava. lopulta en enään jaksanut ottaa "turpaan" ,joten en enään puhunut asiasta.. mutta sitte minun pahaoloni siitä kun asiasta ei voi puhua,alkoi purkaantua
pikku jutuista. tyyliin kengät väärässä paikassa:hirveä haloo siitä.

tai astiat siivoomatta(taas) ni saatoin sanoo että on se kumma kun lapsetki osaa siivoo omat jälkensä mut aikuinen mies ei. enkä todellakaan ole pystynyt olemaan kiltti tai mukava.

mutta en mä sitä tee siksi että olen paha tai ilkee.. mulla on vaan pahaolla ja tedän että siitä puhuminen ei hyödytä! :'(

[QUOTE="minttu";28550856]niin niin olen hyökkäävä,olisit ittekki jos joku istuu tuppisuuna 2vuotta,sen sijaan että puhuis niinku normaalit ihmiset. ja sitte jok utulee vielä puoplustelee sitä tuppisuuta. mutta sä nyut varmaan oot 15v teini,jolla ei ymmärrys=empatia riitä,joten antaa olla

jatkossa älä lyö lyötyä..saat paremman lopputuloksen :)[/QUOTE]

Kunhan muistat tuon viimeisen lauseesi itse. :) Onnea ja menestystä.

[QUOTE="minttu";28550856]...jatkossa älä lyö lyötyä..saat paremman lopputuloksen :)[/QUOTE]

Monesti ongelma juuri tämä onkin, ehkä tunnekylmältä vaikuttava ihminen ei koskaan ole saanut tuntea tulleensa kuuluksi, ehkä hänen tapansa kertoa tunteista on ollut joku muu kuin puhuminen eikä esim. äiti ole ymmärtänyt sitä kuinka poikalapsi tunteistaan viestittää.

Vaikka tunteetomuus ei ole sinun vikasi, vihaisuudella et saa toista puhumaan. Siihen on löydettävä muita keinoja tai anettava asian olla ja purettava oma vihaisuus jonnekin muualle.

hei vieras,saä saat varmaan jollain sairaalla tavalla nautintoa siitä kun saat loukattua toista ihmistä,joskus voisit ehkä miettii että auttaako se? miltä se tun tuu siitä toisesta.

mä toivon että sä koet samanlaista välinpitämättömyyttä sun puolisin puolelta muutaman vuoden,kun se näyttää olevan ainoa keino saada sut tajuamaan kuinka paljon se satuttaa.

Uusimmat

Yhteistyössä