Onko paritalo hyvä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva perheenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva perheenäiti

Vieras
Olemme mieheni kanssa aikoneet ostaa paritalon puolikkaan ja haluaisin kokemuksia sen hyvistä ja huonoista puolista...

On kuitenkin iso päätös emmekä haluaisi tehdä huonoo valintaa...

Me asutaan paritalossa. Talo kuuluu osana taloyhtiöön, jossa on 16 asunto-osaketta, joten aika huoletonta asumista sen puolesta. Naapurit on mukavat ja omaa pihaa löytyy. Ollaan tykätty tosi paljon, mut isonpaan pitäis kohta päästä.

Taloyhtiössä on se huono puoli, et joitain korjauksia voidaan tehdä vain enemmistön päätöksestä. Meillä esim. tehtiin kylppäriremontti vasta nyt, vaikka ollaan odotettu sitä jo useita vuosia. Ja jos oltais tehty remontti pari vuotta sitten, jouduttais nyt kuitenkin maksamaan osuutemme taloyhtiön remonttia varten otetuista lainoista.

Asumme paritalossa, joka on kiinteistö, eli hallitsemme omia puoliamme täysin. Melkein on kuin asuisi omakotitalossa, joskin joskus näemme naapurin samaan aikaan autokatoksen alla. talvella ei juuri nähdä, mutta kesällä useammin.
Tykkäämme kovasti asua näin. Pihaa on aika paljon, mutta ei kuitenkan liikaa, tonttivuokra, kiinteistövakuutus ja kiint. vero on puoliksi. Aika edullista.

Kiitos vastauksista!

Meidän katsoma paritalo olisi uusi joten ei ainakaan hetkeen olisi korjaushuolia....ja olemme hakeneet nyt sellaista asuntoa missä kokokin riittäisi eli 5 huonetta, kun haaveissa olisi 2-3 lasta....

Minäkään en ostaisi paritaloa. Johtunee varmaankin siitä, että olen ollut 20 v työnipuolesta tekemisissä asuntojen kanssa. Olen nähnyt ja kuullut vaikka mitä. Jos as.yhtiöön kuuluisi enemmän kuin kaksi asuntoa niin sitten voisin harkita.

Yhtiöön kuuluu yhteensä 18 asuntoa, yksi rivitalo ja seitsemän paritaloa.... Täällä Espoossa paritalo asuminen on yleisempää ilmeisesti kuin muualla Suomessa...itse muualta muuttaneena ihmettelin moista asiaa, mutta nyt huomaan harkitsevani sitä...täällä kun nuo omakotitalot ovat niin kamalan kalliita niin hieman halvempi vaihtoehto omilla pihoilla ym. on paritalo....ja siinä on kuitenkin vain yksi seinänaapuri kun pahimmassa tapauksessa rivitalossa saat kaksi kamalaa naapuria...ja minä olen siinä käsityksessä, että useimmissa taloyhtiöissä yhtiön hallitus pystyy lunastamaan ongelmanaapurin asunnon itselleen...ja kukapa ostaisi itselleen uuden paritalon puolikkaan sillä ajatuksella että tehdäänpä tuon naapurin elämä niin kurjaksi että se lähtee...uusi on kuitenkin tulossa tilalle ja kaikki tietää jo muuttaessaan mihin ovat menossa....ja eiköhän normallit ihmiset tule keskenään toimeen...

No joka tapauksessa kiitos kaikille vastauksista ja tänään on kriittinen päivä kun pitää tehdä päätös suuntaan tai toiseen...jännittää & pelottaa....

Täällä yx tyytyväinen paritaloasukas.Oma rauha,lähinaapureista huolimatta.Tosiaan tontinvuokra ja kiinteistövero puoliksi,ainakin,en nyt muista onko muita taloa koskevia,tai hei onhan kiinteistövakuutus puoliksi kanssa.
Suosittelen tosiaan!

Me asutaan vuokralla paritalossa ja äkkiä pitää päästä pois! Seinän takana asuu perhe joilla 4 alle kouluikäistä lasta ja viereisessä talossa asuu 7 lapsinen perhe. Meidän puolisko jää siis näiden kahden perheen väliin lopputuloksena se että muksut juoksentelee, ajavat pyörillä, pelaavat, leikkivät ym. meidän ikkunoiden alta ja pihan puolella!! Leluja, pyöriä, pelivälineitä on meidän puolen talonvierukset täynnä ym.. :headwall: Todella rasittavaa kun itsellä ei ole kuin yksi lapsi, vauva vielä, joten edes oma lapsi ei ole mukana näissä touhuissa. Mä oon aina ajatellut että paritalossa asuminen on pahin asumismuoto kun on melkein kuin omakotitalo mutta ei kuitenkaan ja tämä kanta vahvistui kun muutettiin tähän, luulin että pääsemme omaan rauhaan.. Kannattaa kysyä vähän naapureista ennen kuin ostaa talon. Itse olisin ainakin ihan loppu jos tämä olisi oma eikä pääsisi muuttamaan pois. Riippuu siis paljon ihmisistä miten elo onnistuu, tsemppiä tulevaan =)

Kiitoksia kovasti vastauksista kaikille!

Emme sitten päätyneet muuttamaan, koska emme saaneet asioita järjestymään meille sopivalla tavalla....jatkamme asumista täällä kerrostalokaksiossa ja uskon niin että se meille tarktettu koti tulee jossain vaiheessa eteen....

Yhteistyössä