Onko rakkaus kadonnut lopullisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puputin_89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Puputin_89

Vieras
Olen pian 22-vuotias nainen ja seurustelen 23v. miehen kanssa. Olen jo pitkään pohtinut suhteemme tilaa. Olemme olleet yhdessä lähestulkoon 5 vuotta, joista kihloissa olemme olleet 4 vuotta ihan sillä tarkoituksella, että menisimme naimisiin opiskelujen päätyttyä. Olen aina kokenut, että olemme olleet ns. sielunkumppaneita. Mutta...

Jotenkin minusta kuitenkin tuntuu, etten enää pysty sanomaan, rakastaako mieheni minua. Itse kyllä häntä rakastan, mutta sekin tuntuu pikkuhiljaa murtuvan sen tosiasian tieltä, että mies ei oikein pysty osoittamaan tunteitaan. Tiedän, että tämä johtuu osittain masennuksesta, mutta mielestäni kaikkea ei voi kyseisen sairauden piikkiin laittaa. Varsinkin viimeisen vuoden aikana on tuntunut, että hän on muuttunut.

Hän ei sano koskaan omatoimisesti rakastavansa minua, ei koskaan kehu, ei tee aloitetta seksiin (ja silloinkin kun suostuu, niin ei halua yhdyntää), ärisee koko ajan (väittää, että asia on päinvastoin - että minä huutaisin ensin, mutta kun oikeasti asia menee niin, että kysyn tai puhun jostakin normaalista asiasta, niin käsittää heti sen väärin jne.), ei soita minulle päiväkausiin jos olemme erossa (ja kun itse soitan niin on yleensä kaverillaan eikä voi kuulemma puhua), valittaa koko ajan että käyn hänen kukkarolleen (en ole mikään himoshoppailija, vaan ihan ruokalaskusta valittaa kun haluan ostaa terveellistä ruokaa), häviää esim. vapaapäivinäni kavereilleen mielummin kylään.

Olen alkanut pohtia, että jospa hän ei enää tunne mitään minua kohtaan (paitsi ärtymystä). Olen miettinyt, voisiko hänellä olla toinen. Viimeyönä eräs hänen nuoruuden ihastuksensa (joka on hänen parhaan kaverinsa sisko) soitti kolmen aikaan yöllä. Ymmärrän kyllä, että kyseessä on vain hänen nuoruuden ihastus, mutta kun olen pyytänyt poistamaan numeron, niin ei ole suostunut kun pitää kuulemma olla "kaverin vanhempien vuoksi" tallennettuna, kun saattavat joskus soittaa hänelle. Tänään poikaystävä lähti tämän parhaan kaverinsa luokse, mutta mietin, että jos hän menikin kylään vain tämän siskon vuoksi?

Ei hän ole tietääkseni minua koskaan pettänyt, mutta aivan suhteemme alussa ollessaan humalassa erään toisen kaverinsa luona, sanoi tulleensa raiskatuksi. En uskaltanut epäillä uskottomuudesta, koska kukapa haluaisi syytöksiä pettämisestä, mikäli on tullut hyväksikäytetyksi? Uskon häntä tässä asiassa ja vaikka asia olisikin toisin, niin hän on ollut silloin vielä niin nuori, että annettakoon asia anteeksi.

Noh, en usko (tai ainakaan halua uskoa), että hän pettäisi minua, mutta tämä suhteemme viileys saa minut miettimään luopuako kaikesta kokemastamme. En ymmärrä miksi minun pitää olla se, joka tekee aloitteen seksiin, suutelee tai kehuu/tunnustaa rakkautaan. Ärsyttää vonkua. Kokeilin tässä juuri olla ilman seksiä niin kauan kuin pystyin (2 viikkoa), eikä hän tehnyt aloitetta. Kun sitten lopulta päädyttiin seksiin, niin sanoikin ihmetelleensä, miksi en ollut tehnyt aloitetta. Ihan kuin se olisi minun tehtäväni? Nyt eilen ei halunnut taas yhdyntää, vaikka edellisestä kerrasta on kauan.. Luulen, että jos en tekisi aloitetta, hän ei välttämättä tekisi sitä koskaan. Miksi hän ei enää halua minua?! Joskus kun olen pukeutunut kivoihin seksikkäisiin vaatteisiin tai vaikka tulisin hänen eteensä alasti, tuntuu, ettei hän huomaisi mitään..?

Toinen asia mikä ärsyttää aivan suunnattomasti, on tuo rahan käytöstä raivoaminen. Kun tahdon ostaa normaalia ja terveellistä ruokaa (esim. hedelmiä, kasviksia..), siitä tulee hirveä riita. Nyt viimeaikoina hän on alkanut kylmästi vaatimaan yhä useammin, että minä maksan ostokset. Olen minä niitä ennenkin ostellut, mutta ilmeisesti hän jaksaa muistaa vain ne kerrat, kun on itse ostanut jotain! Ihan kuin minun kuluttamiani rahoja ei olisi koskaan ollutkaan, vaan hän olisi maksanut aina kaiken!

En tiedä mitä tekisin. En halua menettää häntä, meillä on niin paljon yhteisiä muistoja. Miten saisin hänet panostamaan suhteeseemme? Aina kun yritän hänelle jostakin asiasta sanoa, hän loukkaantuu ja syyttää takaisin (usein samoista asioista) näkemättä omia tekojaan.... Olen yrittänyt saada häntä viettämään kanssani aikaa, mutta tuntuu että se on hänelle "ikävä velvollisuus" ja että hänet täytyy esim. pakottaa viettämään yhteistä aikaa, halaamaan tai suutelemaan. Suudellessani hän suhtautuu minuun, kuin olisin aina tiellä tai että se olisi ärsyttävää. Tämä suutelujuttu on jatkunut lähes suhteen alusta asti. Kun olen kysynyt asiasta, hän vetoaa aina siihen, että kun en itse halunnut suudella suhteemme alussa (joku ensimmäiset 2 päivää?!?)..?! Kuulostaa tekosyyltä mielestäni...

Ja kuten aikaisemmin mainitsinkin jo, niin ollaan oltu kihloissa useita vuosia. Aina kun olen ottanut puheeksi "milloin suurinpiirtein hän haluaisi mennä" tai esim. jotain järjestelyistä, hän ei halua keskustella asiasta. Olen miettinyt, jos hän ei halua sittenkään kanssani naimisiin? Jospa onkin vain kyllästynyt minuun?

Viimeaikoina hän on myös alkanut riidellessä ehdottaa, että veisi minut kuulemma juna-asemalle seuraavana päivänä. Tuntuu, että hänestä on tullut hiukan välinpitämätön minua kohtaan, ihan kuin ei tuntuisi missään, että voisi pistää milloin vain poikki..?

Meidän olisi tarkoitus muuttaa pian yhteen, mutta en tiedä uskallanko sittenkään, jos pitää kuunnella aiha tuollaista huutamista. Seksin pyytäminenkin on aika nöyryyttävää.

Mitä teen? Mitä luulette, rakastaako hän minua yhä? Voisko hänellä olla toinen ja miten saisin sen selville? Entä miten saisin hänet ymmärtämään, että kaipaan seksiä ja läheisyyttä?

Ensinnäkin miestä ei voi raiskata. Se on kyllä fakta. Toiseksi vaikuttaa siltä, että suhteenne on kovin yksipuolinen eli vain sinä roikut ja rakastat, mies ei. Olette olleet kumpikin kovin nuoria aloittaessanne seurustelun ja nyt olette auttamattomasti jämähtäneet. Ollaan nyt yhdessä kun on oltu jo niin kauan yhdessä ei ole mikään syy olla yhdessä. Miehesi on kasvanut suhteestanne ulos eli se ei tuota hänelle enää tyydytystä, eikä hän koe oloaan onnelliseksi etkä sinäkään. Suosittelen omasta kokemuksestani ottakaa suhteesta aikalisä, joka antaa kummallekin mahdollisuuden miettiä mitä todella elämältään haluaa. Olisi hyvä ehkä sinunkin katsella hieman ympärillesi. Miksi suostua suhteeseen, jossa joutuu koko ajan, pahimmassa tapauksessa loppu elämänsä vaatimaan toista rakastamaan itseään ja tyytymään onnettomaan parisuhteeseen. Sitä paitsi suhde vaatii kummankin osapuolen vapaaehtoista, vilpitöntä rakkautta toista ihmistä kohtaan, kunnioitusta ja halua. Itse asiassa ihmettelen miksi roikut vielä lemmehtyneessä suhteessanne.

Hän ei sano koskaan omatoimisesti rakastavansa minua, ei koskaan kehu, ei tee aloitetta seksiin (ja silloinkin kun suostuu, niin ei halua yhdyntää), ärisee koko ajan (väittää, että asia on päinvastoin - että minä huutaisin ensin, mutta kun oikeasti asia menee niin, että kysyn tai puhun jostakin normaalista asiasta, niin käsittää heti sen väärin jne.), ei soita minulle päiväkausiin jos olemme erossa (ja kun itse soitan niin on yleensä kaverillaan eikä voi kuulemma puhua), valittaa koko ajan että käyn hänen kukkarolleen (en ole mikään himoshoppailija, vaan ihan ruokalaskusta valittaa kun haluan ostaa terveellistä ruokaa), häviää esim. vapaapäivinäni kavereilleen mielummin kylään.

Olen alkanut pohtia, että jospa hän ei enää tunne mitään minua kohtaan (paitsi ärtymystä). Olen miettinyt, voisiko hänellä olla toinen. Viimeyönä eräs hänen nuoruuden ihastuksensa (joka on hänen parhaan kaverinsa sisko) soitti kolmen aikaan yöllä. Ymmärrän kyllä, että kyseessä on vain hänen nuoruuden ihastus, mutta kun olen pyytänyt poistamaan numeron, niin ei ole suostunut kun pitää kuulemma olla "kaverin vanhempien vuoksi" tallennettuna, kun saattavat joskus soittaa hänelle. Tänään poikaystävä lähti tämän parhaan kaverinsa luokse, mutta mietin, että jos hän menikin kylään vain tämän siskon vuoksi?

Mitä teen? Mitä luulette, rakastaako hän minua yhä? Voisko hänellä olla toinen ja miten saisin sen selville? Entä miten saisin hänet ymmärtämään, että kaipaan seksiä ja läheisyyttä?[/QUOTE]

Tiedät jo itsekkin kirjoittaessa miten asiat on. Mitä se hyödyttää pohtia onko hänellä toinen, ei se muuta hänen suhtautumistaan suhun. Tarkoitan vain sitä, että olet aika kiinni ihmisessä joka selvästikkin ottaa aisasta hyödyn irti. Sitä sanotaan hyväksikäytöksi toiselta kantilta, kun aikuinen maksattaa oman elämänsä toisella aikuisella... Pitkässä juoksussa alkaa vain se luuseri joka mukautuu ärsyttämään ei suinkaan haluttamaan, koska sellaista on vaikea arvostaa... Vaikea arvostaa siksikin ettei pidä puoliaan sille joka pyrkii hyötymään eikä sellaista jota ei arvosta haluakkaan. On vaan ja ottaa kaiken hyödyn irti, kun toinen siinä kuitenkin roikkuu sen roikkujanhan vika se on.

Mut älä nyt suutu, useammat naisethan noin tekee.. Monesti sitä sanotaa että arki tuli parisuhteeseen... Heh Eli kiinnostus meni miehellä ja saalistusvietti herää kodin ulkopuolelle koska kotona on jo se joka kuitnekin pysyy vaikka tekis mitä;)

Kyllähän tämä aika selvä peli on.... Varmaan viisainta olisi pistää peli poikki ja jatkaa eri suuntiin. Ei pelkän tottumuksen takia ole järkeä olla suhteessa, sellaisessa kumpikaan ei ole onnellinen. Kihlattusi on koko ajan tehnyt sinusta eroa, siksi on etäinen. Totuttelee elämään ilman sinua ja sinä vain roikut perässä, päästä irti.

Toisaalta parisuhde vaatii töitä, mutta tässä tapauksessa en sitä alkaisi itse suosittelemaan, kun miehesi ei selvästikään ole sellaiseen halukas. Olette kuitenkin todella nuoria, joten ei ole tavatonta, että jossain vaiheessa vain huomataan, että ei haluakaan olla sen ihmisen kanssa kenet valitsi tyttö-/poikaystäväkseen teini-iässä.

Et kai sinä oikeasti halua olla tuollaisen ihmisen kanssa parisuhteessa? Tiedäthän, ettei parisuhteen arki ole tuollaista? Rakkautta pitää olla, vaikka arki välillä painaisikin päälle. Toisen kanssa pitää voida ja pystyä puhua asioista ja saada vastakaikua tunteilleen ja olla haluttu, rakastettu ja kunnioitettu. Sitä se kypsä ja kestävä parisuhde on. Jatka elämääsi eteenpäin ja ota nämä kuluneet vuodet oppina tulevaan/tuleviin suhteisiisi ja elämääsi ylipäätänsä.

Yhteistyössä