Onko realistista (talon rakentamisesta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Kaveri haluis omakotitalon, ihan tavallisen noin 120-130 neliöisen. Tontit maksaa noin 10 000 euroa täälläpäin. Mietti niin, että eivät haluis ite tehdä juuri mitään, vaan mahdollisimman paljon tekis ulkopuoliset. Arveli, että sais talon 150 000-170 000 eurolla, mun mielestä ei kuulosta realistiselta. Tosin en oo ite rakentanu.

Sanokaas viisaammat, onko hinta ja rakennustapatoiveet yksissä? Vai joutuuko pettymään, kun ei moinen summa riitä?

Justhan uutisissakin oli että rakennustarvikkeet kallistuneet ja kallistuvat. Realistinen vois olla jotain 200 000-220 000, riippuen tittty millasta tekee ja mitä materiaaleja haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Laura80:
Justhan uutisissakin oli että rakennustarvikkeet kallistuneet ja kallistuvat. Realistinen vois olla jotain 200 000-220 000, riippuen tittty millasta tekee ja mitä materiaaleja haluaa.

Eivät kaipaa mitään ihmeellistä. Kuulemma ihan vaan maalattua vaaleaa seinää kaikkiin seiniin jne.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kaveri haluis omakotitalon, ihan tavallisen noin 120-130 neliöisen. Tontit maksaa noin 10 000 euroa täälläpäin. Mietti niin, että eivät haluis ite tehdä juuri mitään, vaan mahdollisimman paljon tekis ulkopuoliset. Arveli, että sais talon 150 000-170 000 eurolla, mun mielestä ei kuulosta realistiselta. Tosin en oo ite rakentanu.

Sanokaas viisaammat, onko hinta ja rakennustapatoiveet yksissä? Vai joutuuko pettymään, kun ei moinen summa riitä?

No jooo...
Meillä tontti 33 tuhatta.
Tehtiin kyllä itse paljon ja hinta n. 180. Että voi kai 170 000 riittää.
Se riippuu niin monesta jutusta.
Meillä perustukset oli tosi kalliit. Mut jos käy tuuri perustusten kanssa.
Älvsbyn nyt tod. näk. ainakin saa.

Vähän pelekään, että rahaa tulee palamaan ihan jonkun verran enemmän. Joku on jopa sanonut, että tällä hetkellä ei kannata rakentaa. Vaan jokainen tekee niin kuin tykkää, mutta toivottavasti ottavat etukäteen selvää mahdollisista todellisista kustannuksista.

Ok, kiitti vastauksista. Ehkä se sit riittääkin. Yleensä vaan täälläpäin on perustalojen tekemiseen mennyt ihmisiltä sellainen parisensataa tuhatta, vaikka ovat itsekin tehneet hommia.

Minusta ei ole realistista, sorry vaan... Rakentaminen tänäpäivänä on todellakin kallistunut ja kaikkeen uppoaa rahaa, eikä tarvitse kuin suu avata, niin jo meni yks satalappunen. No, juu siis lärjistäen tuo esimerkki :-D!

Minä näen työssäni niin paljon ylimenneitä budjetteja, ettei se edes naurata enää...

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Minusta ei ole realistista, sorry vaan... Rakentaminen tänäpäivänä on todellakin kallistunut ja kaikkeen uppoaa rahaa, eikä tarvitse kuin suu avata, niin jo meni yks satalappunen. No, juu siis lärjistäen tuo esimerkki :-D!

Minä näen työssäni niin paljon ylimenneitä budjetteja, ettei se edes naurata enää...

No se minunkin käsitys on ollu, että 200 000 on pieni raha rakentaa, varsinkin jos ei halua omaa työpanostaan käyttää. Mutta kovasti väittää, että pankin lainalaskurin mukaan riittäis.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:

No se minunkin käsitys on ollu, että 200 000 on pieni raha rakentaa, varsinkin jos ei halua omaa työpanostaan käyttää. Mutta kovasti väittää, että pankin lainalaskurin mukaan riittäis.

Kyllä täällä (meidän perhe mukaan lukien) löytyy rakentajia, jotka on tämän vuoden aikana saanneet valmiiksi taloja reilusti alle 200 000e!
Toki täytyy muistaa, että omaa panosta monet on käyttäneet.
Meidän tontti naapuriin firma rakennutti taloja ja myi 100m2 taloja 190 000e!
Autotalli ei kuulunut hintaan.

älvsbyn saa tolla hintaa. ja täällä meilläpäin kunta rakentaa avaimet käteen taloja 170-180000. ne on jotain 140 neliöisiä. mutta kyllä tässä rakentaessa on huomannu et jokaisen paperin lukeminen kunnantalolla tuo kotiin vähintään 50 euron laskun. että kaikesta saa varautua maksamaan.

Yhteistyössä