Onko reilua??? Kyse perintätoimistosta tulleesta laskusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toistaiseksi harmaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toistaiseksi harmaan

Vieras
Sain tänään kirjeen perintötoimistosta. Tiesin kyllä, että tuo kyseinen lasku on maksamatta, mutta jotenkin tässä sairastelun ja hirveän koulustressin keskellä se ei ole ollut ihan päällimmäisenä mielessä. En siis kaipaa nyt tähän liittyen mitään saarnaa.

Kyse on nyt siitä, että laskun alkuperäinen summa on ollut 150€ (ja risat, en muista tarkkoja senttejä). Perintäkuluja tuossa laskussa on 100€. Onko tämä nyt ihan reilua velallista kohtaan? Eikös nuo kulut ole aivan liian suuret tuohon alkuperäiseen summaan nähden? Kohtuutonta työmäärää tuosta perinnästä ei ole kyllä kenellekään tullut, yksi muistutus siitä on aikaisemmin mulle tullut. Osoitteet yms. on niillä ollut tiedossa kyllä.

Pitäiskö tuosta valittaa heti huomenna? Jostain mä muistelen lukeneeni, että noille perintäkuluille on olemassa joku katto???

"hep": Minkä ihmeen vihan? En ole ollenkaan vihainen, kun tiedän itse olevani syyllinen tähän.

Osasyynä tähän on se, että meillä on sairastettu lokakuusta lähtien, molemmilla muksuilla ollut jatkuvasti korvatulehduksia (asia hoidossa, huomenna korvalääkärille aika). Itsekin ollut jo pitkään kipeänä, osittain hirveän univelan takia. Koulustressi on saanut muut asiat painumaan taka-alalle ja voin kertoa, ettei kahden pienen sairastavan lapsen kanssa opiskelu ole hirmu helppoa.

Ja en kaivannut saarnaa tästä, kunhan vaan asiaa kysäisin. KIITOS Teille, jotka vastasitte asiallisesti.

Luultavasti edellisessä muistutuslaskussa on lukenut noista koroista ja perimiskustannuksista. Kannattaa jatkossa hoitaa asiat ajallaan ja soittaa laskusta jos sitä ei voi maksaa. Ja luuletko, ettei laskun lähettämisestä ole tullut kuluja, ensinnäkin laskus on siirretty perintötoimistolle, siellä on joku/jotkut työntekijät sitä hoitamassa jne....

Mun mies käytti välillä sellaista perintätoimistoa minkä perintämaksut oli jotain satasen luokkaa... Ja ei siitä kukaan kai reklamoinut. Tai ei reklamoinut meille. Ja rahat saatiin joka kerta.

Onhan noi aika suuret perintä kulut.

Saarnoja et kaipaa, mutta ilmeisesti haluaisit, että joku olisi samaa mieltä kanssasi, että on ihan ok jättää laskut maksamatta( joo, minäkään en kaipaa jonninjoutavia tilityksiä lasten nuhakuumeista ja yleisestä vitutuksesta syynä maksamatta jättämisiin).

Noh, ne perintätoimistot tekee laskuilla bisnestä.. sehän niiden työtä on.

Ja kyllä ne kulut kuulostaa kohtuuttomalta, kun joskus sitä eri syistä tulee ongelmia laskun kanssa ja korkeilla kuluilla varmasti tehdään mahdottomaksi maksaa laskua lopulta.

Mutta sairasteluista huolimatta olisi tietty pitänyt hoitaa lasku ajoissa, viimeistään ensimmäisen perintäkirjeen jälkeen.. meinaan sitten on piru irti niiden kulujen kanssa.

En mä mitään myötätuntoa tuolla maksamatta jättämiselle kaipaa. Oma moka minkäs teet. Enkä todellakaan kuvittele että kuluja ei siitä perinnästä tulisi, mutta joku suhteellisuus noillakin on.

Mutta muistelin jostain kuulleeni/lukeneeni tuosta että on olemassa joku raja noille kuluille, tai siis se miten paljon saa olla esim. pikkusummassa kuluja.

Tulipa sitten todistettua, että täällä saa ihan missä asiassa tahansa paskaa niskaansa, kiitti vaan "hep", "huh", "Manttu" ja "hmllf"

KIITOS ASIALLISISTA VASTAUKSISTA :)

[QUOTE="hep";25668628]Kaiken tämän vihan, vaivan ja ylimääräiset kulut olisit voinut välttää maksamalla laskun ajoissa.[/QUOTE]

Ompa täällä fiksu mamma vielä hereillä :D

Tässä teille v.....tuilijoille!

"Maksuvaatimuksella tarkoitetaan maksumuistutuksen jälkeen lähetettävää, ammattimaisen perijän lähettämää perintäkirjettä. Tällaisessa maksuvaatimuksessa on mainittava ainakin:

* velkojan sekä perintätoimeksiantoa hoitavan yrityksen nimi ja osoite
* velan peruste (velvoite tai sopimus, johon saatava perustuu)
* tiedot velasta (pääoma, korko, viivästyskorko sekä perintäkulut eriteltyinä ja yhteenlaskettuna)
* maksun saaja, maksutapa ja maksuosoite
* velallisen mahdollisuudet esittää huomautuksia velan määrästä ja perusteesta
* jos koron laskentaperusteet eivät näy maksuvaatimuksessa, maininta siitä, että velallisella on oikeus pyynnöstä saada selvitys korkojen määrästä

Tämän sisältöisestä maksuvaatimuksesta voidaan kuluttajalta vaatia perintäkuluina HUOM ENINTÄÄN seuraavaa:
* 21 €, jos saatavan pääoma on 250 € tai vähemmän
* 45 €, jos saatavan pääoma on yli 250 €
* 12 €, jos kyse on suoraan ulosottokelpoisesta saatavasta (esim. kunnan terveyskeskusmaksu)

No et sä kyllä sympatiaa noilla sairasteluilla saa, pikemminkin pahennat asiaa selittelemällä. Yhtä paljon voimia vaatii kun vaikka kahvikupin keittäminen, että avaa verkkopankin ja maksaa laskun.

Mutta joo, eikö toi ole ihan normi kulu perinnästä? Sehän ON kallista. Toki ihan hirveä summa, mutta tuo on sanktio siitä kun jättää laskun maksamatta.

En mä mitään myötätuntoa tuolla maksamatta jättämiselle kaipaa. Oma moka minkäs teet. Enkä todellakaan kuvittele että kuluja ei siitä perinnästä tulisi, mutta joku suhteellisuus noillakin on.

Mutta muistelin jostain kuulleeni/lukeneeni tuosta että on olemassa joku raja noille kuluille, tai siis se miten paljon saa olla esim. pikkusummassa kuluja.

Tulipa sitten todistettua, että täällä saa ihan missä asiassa tahansa paskaa niskaansa, kiitti vaan "hep", "huh", "Manttu" ja "hmllf"

KIITOS ASIALLISISTA VASTAUKSISTA :)

Mitäköhän hiton paskaa se on jos oikaisen sun käsityksen siitä ettei muka perintötoimistolle tule kuluja tosta perimisestä?!?! Huhhuh, ryömi sä vaan takas sinne koloon mistä tulitkin, jos et kestä normaalia kommentoimista!

Siis mieluiten jättää vaikka suihkussa käymisen tai vaatteiden pesemisen pois ohjelmanumerosta kuin, että jättää muutaman klikkauksen pois.Joku aivosairaus tai muu neurologinen häiriö pitää olla, että lasku pääsee perintään asti. Suosittelen tarkistuttamista. ADHD-lääkityksestä on ollut monelle apua.

Ei niillä sitli ole missään laskuissa nuo summat käytössä. Pyytävät ihan huikeita summia perintäkuluina, itse soitin kuluttajaviranomaiselle ja kyselin niin ei ne saisi mutta kun mikään ei estä niitä tekemästä niin. kokkareet sen järjesti että varmasti perintäfirmat ottaa enemmän kiun omansa pois laskusta ja vievät käräjille heti alkuun sen laskun. EI ihmekään kun Lindorff teki voittoa viime vuonna 208%.

just just... Ihanan asiallista porukkaa täällä.

Itse olen joskus erehtynyt jotain kyselemään täällä ja suurin osa vastauksista oli tosi lyttääviä ja inhottavia. Vahvistaa vain käsitystä palstamammojen aivotoiminnasta ja äo:sta.

Kyllä minua hävettäisi oma typeryys niin paljon, että maksaisin vaikka mitkä kulut ja menisin nurkkaan häpeämään. Eikö nyt vaan voisi ottaa opetuksena ja olla nurkumatta turhasta. Perintäkulut eivät ole ongelma, vaan se mitä oman pään sisällä tapahtuu. Sitä voisi nyt vähän pohtia.

nyyh nyyh, voi kun hävettää :(((((

NOT!!!! Ei ainakaan teidän kommenttien jälkeen. Ihmeellistä porukkaa kun noin törkeästi pitää vastailla asiallisiin kysymyksiin.

Ja sinä hmllf: Mä kirjoitin jo, että EN KUVITTELE ETTEI SIITÄ PERINNÄSTÄ TULISI KULUJA! Joko sä osaat lukea?????

Nyt tämä kiittää ja kuittaa. Tästä eteenpäin en kysykään täältä enää mitään :D

Yhteistyössä