onko remontti ihmisiä paikalla?

PieniTytönTylleröinen

Aktiivinen jäsen
20.11.2006
6 764
1
38
en oo itse remonttia minkäänlaista tehnyt koskaan,joten tietämys nolla.

Nyt pitäisi alkaa tapetteja katsomaan,mikä olisi laadultaan ja helppoudeltaan hyvä?
ja maaleja kans,onko maalaaminen helppoa...?

Kauanko kestää tapettien pois repiminen? esim.yhestä huoneesta,missä vaan yhellä seinällä tapettia..näin siis likkojen huoneessa,ja se toinen seinä oli semmosta valkosta röpyliäist'ä tapetti,olikohan se joku lasikuitutapetti...vai onko semmosta ees...muistanko vallan väärin

Tapettien kohdalla kulkee aika hyvin hinta ja laatu käsikkäin. Eli halvinta mahdollista ei kannata ostaa, on yleensä sellaista ohutta lirua joka venyy ja vanuu tapetoitaessa. Maalaaminen on helppoa kunhan hoitaa suojaukset ja rajaukset kunnolla.

Tapettien poisto vähän riippuu, jos on vaan yksi kerros jotain paperitapettia niin lähtee aika hyvin kunhan kostuttaa sopivasti etukäteen. Lasikuitutapetin poisto on yhtä tuskaa ja saattaapi vaatia jälkeenpäin koko seinän tasoittamisen. En suosittele kokeilemaan jos ei ole ihan pakko poistaa.

Maalaminen on helppoa, kun on kunnon välineet, niihin kannattaa panostaa ja pohjatöihin käytettävä aika on moninkertainen verrattuna siihen itse maalaukseen, jos kunnon jälkeä haluaa.

Entiset tapetit voi lähteä helposti tai sitten ei. Kaikista pahin on sellainen tapetti, minkä joku idiootti on mennyt maalaamaan.

Helpoin tapetti laittaa on joku non-woven pohjainen kuitukangastapetti ilman kohdistettavia kuvioita. Semmoin vähän paksumpi hieman 'röpöpintainen' antaa paljon anteeksi vähän huonommin tehtyjä pohjatöitä. Noissa kuitukangastapeteissa on se etu, että liisterin voi vetää suoraan seinään ja itse tapetin voi nostaa kuivana seinälle, ei tarvitse vettyä ja pelätä venymisiä.

Ja sitä lasikuitutapettia ei kannata yrittää poistaa, ne on tiukasti kiinni. Siihen kannattaa laittaa joku tasoitustapetti päälle, jos sileäksi haluat maalausta tai tapetointia varten.

[QUOTE="vieras";27138739]Jos haluaa lasikuitutapetin pois, ei kannata alkaa repimään. Ennemmin laitat päälle ns. sisustuslevyjä ja maalaat tai tapetoit sen päälle.[/QUOTE]

Kannattaa kokeilla ensin. Meillä lähti isoina suikaleina helposti pois maalatusta kipsilevystä, kuiviltaan revittiin,

[QUOTE="alma";27138818]Suosittelen kyllä palkkaamaan jonkun ammattilaisen, jos tietämys nollassa. Kotitalousvähennyksen kanssa tuollaiset pikkuremontit tulevat yllättävän halvaksi.[/QUOTE]
Nyt ei kuitenkaan ole kyse sellaisesta remontista joka väärin tehtynä vaarantaa rakennuksen teknisen toimivuuden joten ihan hyvää remppaharjoittelua tällainen pintafiksaus on. Jos ei ihan kädetön ole niin netistä löytyy kyllä niin paljon ohjeita että pintarempan pystyy kyllä itse tekemään. Lisäksi kannattaa ihan rohkeasti kysellä työtekniikoista tapettiliikkeessä ja/tai rautakaupassa. Kannattaa siis kerätä mahdollisimman paljon pohjatietoa ennen kuin homman aloittaa.
Tekijän tärkeimmät ominaisuudet ovat maaltti ja huolellisuus. Pitää malttaa tehdä pohjatyöt kunnolla. Sitä vaan pitää kitata ja hioa kolot vaikka 20 kertaa jos ne sitä vaativat. Pohjien pitää olla suorat.

Yhteistyössä