Onko se niin että toiset lapset vaan nukahtavat huonommin vai onko kyse "nukuttamistavoista"?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä lapsi nukahti 6kk-1v tosi hyvin itsekseen. Siis jäi itsekseen sänkyyn ja jorisi omiaan vaikka oli kuinka väsynyt tahansa, nukahtamiseen meni aikaa yleensä noin 30 min.

Nyt on 1v4kk ja nukahtaminen on vaikeaa. Itkun kanssa saadaan nukkumaan. Silittelyyn en enää lähde, siis siihen että silitän uneen, koska sitten saan olla sitä tekemässä keskellä yötä kuten tässä jokin aika sitten. Mummolayö teki ihmeitä ja hetken onnistui nukahtaminen taas tosi hyvin, nyt mennyt taas huonommin. Teen normaalit iltarutiinit ja laitan sänkyyn, kun lähden pois alkaa itku, odotan 5 min käyn rauhoittelemassa ja lähden pois, itku alkaa heti kun lähden tätä jatkan niin kauan että nukahtaa. Tuntuu jokseenkin julmalta, mutta muuta en oikein osaa enkä keksi enää.

Onko se siis niin että toisille nukahtaminen on aina vaan vaikeaa? Kuten meille AINA on ollut päikkäreille nukahtaminen vai onko vika nukuttamistyylissä?

Tuossa iässä meillä molemmat nukahti vain silittäen/vieressä ollen. Varsinaisiin nukuttamisiin eli sirkustemppuihin ei koskaan sorruttu.

Uskoisin, että kuuluu ikään - ja helpottuu jossain vaiheessa.

Mun 2-2½ v asti "nukutetut" (poissulkien vauvaiän itsekseen nukahtamiset) lapset nukahtaa yksinään tosi helposti. Mutta juuri tuossa noin puolitoistavuotiaana oli eroahdistusta ja vaikka mitä, ja unikaan ei meinannut ilman äitiä tulla. Mä olin aina vieressä, olen nössö enkä ole raaskinut itkettää (ts. en ole kyennyt kuuntelemaan lapsen itkua itkemättä itse).

meillä on aina nukahtanut itsekseen sänkyynsä. Jutellut siellä hetken ja sitten nukahtaa, n. 10 min - 60 min. Ei olla koskaan käyty välillä katsomassa, kun ei itke eikä huuda.

Nyt myös 1 v 5 kk yöunille meno vaikeampaa. Pari minuuttia saattaa itkeä enemmän, sitten ns. hiljenee. Meidän neitiin ei tehoa silittelyt tms., vaan aina ollut sellainen itsestään rauhoittuva. Julmalta tuntuu jättää yksin, mutta koska ei olehätää, niin annettu nukahtaa näin. Jos pienellä on tosi kurja olla, niin kuullaan kyllä sitten ;)

Päiväunille nukahtaa paremmin, kun on kunnon ulkoilut takana.

Itse en lähde siihen, että lasta pitää nukkuttaa, lapsen tarvitsee oppia nukahtamaan itse. Pari kertaa kokeilin sitä istutaan sängyn vieressä hiljaa ottamatta katsekontaktia ja siitä sitten pikku hiljaa yö yöltä lähemmäs ovea siirtyen. Tämä toimi.

Mie opetin pojan nukahtamaan sillon ihan pienenä sohvalle miun viereen iltamaidon jälkeen. Paljon silittelyä vaan. Sitten alkoi mennö niin rutiinilla se sohvalle nukahtaminen ettei tarvinnukun maito antaa ja poika nukku, niin rupesin vaan viemään sänkyyn. Siitä asti nukahtanu itse kaikille unille sänkyyn, kun sinne vaan kantanu

Joo vähän liian helppo lapsi :ashamed:

meillä 1v8kk mukahtaa ihan itekseen ilman mitää silittelyjä tms. aina nukahtanut,onneksi..kun niitä on kaks :)
siskon tyttö pari kuukautta nuorempi ja niil on iha kauheeta rumbaa se unille laittaminen,oli kyseessä sitte päikyt tai yöunet,se pitää siis nukuttaa,maata sen vieresä niin kauan että se nukahtaa...ovat kai ite osaltaan sen siihe opettaneet..mutta.. :/

En osaa sanoa, voi kait se olla vähän nukuttajastakin kiinni, meillä kaikki seitsemän on nukahtaneet omia aikojaan omaan sänkyynsä. Iltasatu on luettu ennen sänkyyn menoa jne, että sängyssä on sit vaan nukahdettu. Ajoittain on tullut semmosia hyppäämisjaksoja, kun on tultu sängystä kaikkea kyseleen, mutta se on mennyt nopeesti ohi onneks kaikilta.

Yhteistyössä