Onko se niin kamalaa jos on koko elämän työttömänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kai siinä kamalaa olekaan, jos ei nosta mitään tukia, vaan hoitaa elantonsa omalla tavallaan. Jos kerran ei ole halukas tekemään työtä. Sosiaaliturvan tarkoitus kun on auttaa ja tukea kun ei ole vaihtoehtoja. Ei se ole työssäkäynnin vaihtoehto.

Ei siinä mitään pahaa olekaan jos on valmis hyväksymään sen karun totuuden ettei niitä tukiaisia makseta loputtomiin vaikka hakemukset voimassa pitäisikin. Olet kyllä pulassa sitten jos sulla ei ole miestä eikä ketään läheisiä ja sukulaisia jotka mahdollistaisivat hengissä pysymisesi.

Minä nyt en ihan ymmärrä miksi ei haluaisi tehdä mitään työtä. Itse en osaisi olla tekemättä mitään. Edes vapaaehtoistyötä jos ei palkkatyötä. Sosiaalietuuksien tarkoitus on auttaa ihmisiä selviytymään huonoista hetkistä yli ja tarkoitus tietenkin on, että jossakin vaiheessa henkilö joko kouluttautuu uudelleen tai saa töitä joko jonkun toisen palkkalistoilta tai työllistää itse itsensä. Olin minäkin kuusi vuotta sairaslomalla mutta sen tein omasta pussistani.

Minä nyt en ihan ymmärrä miksi ei haluaisi tehdä mitään työtä. Itse en osaisi olla tekemättä mitään. Edes vapaaehtoistyötä jos ei palkkatyötä. Sosiaalietuuksien tarkoitus on auttaa ihmisiä selviytymään huonoista hetkistä yli ja tarkoitus tietenkin on, että jossakin vaiheessa henkilö joko kouluttautuu uudelleen tai saa töitä joko jonkun toisen palkkalistoilta tai työllistää itse itsensä. Olin minäkin kuusi vuotta sairaslomalla mutta sen tein omasta pussistani.

Jos ei saa palkkatöitä?

Jos me oltaisiin kaikki koko ikämme työttöminä, olisi vähän huonoa noiden sosiaalitukien kanssa. Elämäntapatyöttömiltä pitäisi evätä tuet ja pistää tekemään jotain elantonsa eteen ettei muiden tarvitse elättää laiskoja velliperseitä. Ja huomatkaa, puhun elämäntapatyöttömistä, en sairaista.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Itse en tekisi vapaaehtoistyötä, koska siitä ei saa rahaa. Kukaan ei voi elää muuten. Joten oikeaa palkkatyötä kannattaa aktiivisesti hakea. Itse olen ollut samassa työpaikassa jo 20 vuotta ja toivon saavani pitää työn jatkossakin, jos en, niin sitten haen uutta.

Mun mielestä se on sen ihmisen kannalta surullista, jos nyt ei mietitä kerrankin tukipuolta.

Tuntemani pitkäaikaistyöttömät (työttömänä 5v-25v) menettävät elämässään todella paljon, aikaa olisi mutta ei varaa tehdä yhtään mitään.
Elävät sellaisella säästöliekillä joka asiassa ja menettävät normaalit sosiaaliset kanssakäymiset pitkälti.
Työttömyys puurouttaa pään ja pitkään työttömänä olleet vaikuttavatkin usein hieman hitaammilta mitä muut. Syy vai seuraus, tiiä sitten...

Mun mielestä sellaista toimintaa vaan ei voi hyväksyä joka pitkällä tähtäimellä vahingoittaa kaikkia osapuolia.

Ei kai työttömyydessä mitään ongelmia ole, jos se ei estä olemasta muuten aktiivinen ja osallistuva.

Olin vapaaehtoisena tapahtumassa, jossa työttömien yhdistys ei laittanut tikkuakaan ristiin talkoissa. Kuitenkin rynnättiin itse tapahtumaan keräämään rahat omalle yhdistykselle ja pilattiin tapahtuman ilmapiiriä keräämällä purkit kilisten rahaa yhdistystoimintaan. Että ällötti ne läskimakkarat, joiden apua olisi tarvittu. Että siinä perustetta millainen työtön ei ainakaan kannata olla.

Ei ole mitään kamalaa. Olen lähes 5-kymppinen ja "työuraa" takana peräti 11 vuotta :)
Mä olen paljon tarpeellisempi lähipiirilleni näin kuin, että olisin jossain sellasessa työssä, jonka ammatinharjoittajiin mahtuu 13 tusinaan.

[QUOTE="vieras.";29443172]Ei siinä mitään pahaa olekaan jos on valmis hyväksymään sen karun totuuden ettei niitä tukiaisia makseta loputtomiin vaikka hakemukset voimassa pitäisikin. Olet kyllä pulassa sitten jos sulla ei ole miestä eikä ketään läheisiä ja sukulaisia jotka mahdollistaisivat hengissä pysymisesi.[/QUOTE]
Aapeestä en tiedä, mutta omalla kohdallani ei ole tuota huolta; elelen loppuelämäni isolla perinnöllä :)

Alkuperäinen kirjoittaja elämäntapatyötön;29443262:
Ei kaikki ihmiset ole samanlaisia. Normaali työnteko ei sovi mulle ja siksi olenkin elämäntapatyötön. Tukia en nostele.

Niin ja en myöskään elä kenenkään siivellä.

Itse olen ollut periaatteessa koko ikäni työttömänä. Tosin olen "naamioinut" sen opiskeluun - suoritan nyt toista tutkintoa ja satunnaisiin keikkatöihin. Tarkoitukseni kuitenkin on välttää palkkatöihin meno.

Ja säästöliekillä en ole elänyt. se, mihin on mennyt rahaa on matkustelu. En nyt tässäkerro, mistä olen saanut rahat matkoihin :D

Nykyään en pidä sitä hirvittävän kamalana, nuorempana suhtautumiseni on kylläkin ollut tiukempi. Jos ei ole siis työvoimapulaa millään sellaisella alalla johon kykenisi eikä yksilö itse ole kykenevä työllisyyttä parantamaan esim. yritystoimintaa aloittamalla, niin eihän se kokonaistyöllisyyttä muuta, onko yksi pitkään työtön vai useampi pätkittäin. Kaikille ei kuitenkaan kaikkialla riitä töitä.

Hintaa yhteiskunnalle tietysti tällaisen ihmisen elämästä tulee, mutta jos kuitenkin huolehtii itsestään ja mahdollisista lapsistaan, niin pientähän se on verrattuna vaikkapa vaikeasti vammaisen elämästä aiheutuviin kustannuksiin.

Itse olen ollut periaatteessa koko ikäni työttömänä. Tosin olen "naamioinut" sen opiskeluun - suoritan nyt toista tutkintoa ja satunnaisiin keikkatöihin. Tarkoitukseni kuitenkin on välttää palkkatöihin meno.

Ja säästöliekillä en ole elänyt. se, mihin on mennyt rahaa on matkustelu. En nyt tässäkerro, mistä olen saanut rahat matkoihin :D

Olet myynyt piparia.;)

Ei yhtään niin kamalaa, kuin että olisi esim. narkomaani tai alkoholisti koko elämänsä. Puhumattakaan rikollisesta urasta. Pelkkä ryöttömyys on noihin verrattuna hyvin pieni "paha".

Se vaan on harmi, että se passivoi ja ayrjäyttää jo ihan niinkin, ettei ole mukana elämänmenossa automaattisesti. Toivon, että mahdollisimman moni jaksaisi pitää huolta itsestään, liikkua ja harrastaa edes jotain.

Ihmisarvoa ei työttömyys vähennä.

Aika monen ihmisen haave on olla niin varakas, ettei tarvitsisi käydä töissä. Silloin voisi tehdä asioita, joita oikeasti haluaa tehdä.Pidän työstäni, mutta silti teen sitä vain rahan vuoksi. Jos minulla olisi paljon rahaa, tekisin jotain paljon luovempaa ja hauskempaa kuin palkkatyöni.

[QUOTE="kaisa";29443147]Mitä kamalaa siinä on?[/QUOTE]

kerran täällä vaan eletään. tarpeeks kaun kun muuten nnoi maanitteli lehdistössä et sossu raht on perseestä niin nyt jo 53 määkii saman lailla. 2 vuodessa muokattiin mielipiteet. käytä aikas tuo rajallinen niinkuin itse haluat se on elämän suola. ne jotka muuten kitisee sossu rahoist noist pikku tasku rahoist ovat aloittaaneet historian . alusa siis punaiset ja valkoiset muotoon, eivät tunne historiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mitään pahaa;29443397:
Aika monen ihmisen haave on olla niin varakas, ettei tarvitsisi käydä töissä. Silloin voisi tehdä asioita, joita oikeasti haluaa tehdä.Pidän työstäni, mutta silti teen sitä vain rahan vuoksi. Jos minulla olisi paljon rahaa, tekisin jotain paljon luovempaa ja hauskempaa kuin palkkatyöni.

Toki sitä töissä mieluiten kävisi mutta kaikkien työpanos ei vaan ole yhteiskunnalle tarpeen.

Yhteistyössä