Onko sinusta ok, jos seropi saa pennut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koira...kysymyksiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koira...kysymyksiä

Vieras
a) Onko sinusta ok, että tutkimattomat seropit saa pentuja?

b)Onko ok, että tutkimattomat puhdasrotuiset saa pentuja?

c) onko tervetstutkimukset tarpeen?

d) Millaista narttua itse käyttäisit jalostukseen ja miksi?

e) Onko koirasi tehnyt pentuja? Miksi?

f) rekattu vai rekkaamaton puhdas? Miksi?

a) jos joku todellinen syy, kuten valjakkokoira, niin ehkä silloin.
b) ei ole ok
c) on
d )Tervettä, rodunomaista ja tervepäistä.
e) ei, koska niiden ei tarvitse tehdä pentuja
f) rekattu ehdottomasti, saa harrastaa haluamaansa lajia.

- Ei

- Ei
- Kyllä, vaikka tulokset eivät koko totuutta kerrokaan rodusta

- Terve, rodunomainen, haluamallani luonteella varustettu, hyväturkkinen

- Ei, ei ole ajankohtaista. Mahdollisesti tulevaisuudessa, jos toisen samanrotuisen haluan.

- Rekattu puhdas. Halusin tietää mitä olen saamassa, edes pääosin. Terveys, mahdolliset riskit terveydessä. Tietyltä kasvattajalta halusin.

- Ei. Koiralla voi silloin olla suuri alttius johonkin sairauteen, tai lonkkavikaan tms. Pitäisi tehdä jotkut terveys- ja luonnetestit.

- Ei ole. Sama juttu kuin seropeillakin.

- On, ne kertovat tosi paljon..

- Hyväluonteista, terverakenteista, rodun ominaisuuksia vastaavaa.

- Ei ole.

- Rekattu, ehdottomasti. Näin voi taata, ettei koira ole jostain pentutehtaasta, ja on tietoa koiran suvusta yms..

Onko sinusta ok, jos seropi saa pennut?

- on.
- on. Tutkimukset on tietenkin hyvä juttu.
c) onko terveystutkimukset tarpeen?
- Ovat, mutta ei pakollisia, jos ei epäillä mitään sairautta tai lonkkavikaa
- Hyväluonteista, perustervettä. Sekarotuista tai puhdasrotuista. Minusta on tärkeää, että on sekä sekrotuisia, että puhdasrotuisia koiria
- ei
- Ihan kumpi vain. Jos haluaa käydä näytteilyissä niin puhdas mutta seurakoira ei tarvitse papereita.

On jos mitään sairauksiin viittaavaa ei ole havaittu, ja jos pennuille on kodit mietittynä eikä kyseessä ole mikään aivan älytön yhdistelmä (esim. pikkuinen narttu + jättikokoinen uros). Näin jos kyseessä "aidot seropit", joista rotuja ei osata sanoa. Tällöin on aika vaikea lähteä arvailemaan mitä kannattaisi tutkia, ja kaiken mahdollisen tutkiminen taas tulisi tuhottoman kalliiksi. Jos kyseessä on kahden rodun yhdistelmä tms. niin kannattaisi tutkituttaa ko. roduille tyypilliset ongelmat.

Ei jos rotu kuuluu PEVISA:an tai jos rodulla muuten on tiettyjä "tyyppivikoja", joita yritetään karsia.

c) onko terveystutkimukset tarpeen?

Rodun elinvoimaisuuden ja terveyden säilyttämisessä kyllä. Yksittäisen koirayksilön kohdalla välttämättä ei. (Mutta rodunjalostuksen kannalta on hyödyllistä että mahdollisimman moni yksittäinen koira tutkitaan, myös ne, joita ei käytetä jalostukseen.) Terveystutkimusten lisäksi toivoisin, että entistä avoimemmin raportoitaisiin ja pidettäisiin kirjaa myös muista ongelmista, varsinkin allergioista, jotka ovat viime aikoina hälyttävästi lisääntyneet monissa roduissa!

Perustervettä, terveestä suvusta olevaa (jos sukua tutkittu), tervepäistä. Sellaista, jonka pennuille tietäisin olevan kysyntää.

Ei. Pahan allergian vuoksi en olisi ikinä ajatellutkaan jalostukseen.

Rekattu, koska silloin saa kunnon vakuutukset, harrastusmahdollisuudet ovat laajemmat, koiran suku ja rotu on luotettavammin tiedossa (rekkaamattomalla siitä on vain kasvattajan sana..), voi osallistua rotuyhdistyksen toimintaan yms.

terveisin yhden "tervesukuisen", tutkituista vanhemmista syntyneen rotukoiran 2-vuotiaana eläinlääkärin pöydälle jättänyt...

Ei

Ei

Tottakai

En harrasta narttuja joten en osaa vastata tähän.

Ei

Kaksi "rekattua" (kilpailuja varten) seropia ja yksi rekattu rotukoira.

Ei ole.

Ei ole.

Kyllä.

Sellaista, jolla olisi rodulle jotakin annettavaa ja jonka geeneillä ei vaan lisätä määrää, vaan myös laatua. Jonkinlaista näyttöä pitää koiralla olla, eli se ei vaan riitä, että sattuu siitä omasta nartustaan tykkäämään.
Oman rotuni kohdalla minimivaatimukseni nartulle on läpäisty luonnetesti, enkä halua, että koiraa on lt:ssä todettu häiritsevän vilkkaaksi. Lisäksi tulee olla jonkinlaista koetulosnäyttöä. Näyttelytähti koiran ei tarvitse olla, koska arvostan enemmän käyttöominaisuuksia, mutta haittaa siitä ei ole, jos koira on saanut hyvää palautetta myös kehässä.

Ei ole, sillä se on vielä liian nuori, eikä sitä ole vielä luonnetestattu. Koiran varalle on kyllä alustavia suunnitelmia asian tiimoilta, koska sitä on kyselty käyttöön. Mutta aika näyttää, onko siitä sukua jatkamaan vai ei.

Rekattu. Sanon ei pentutehtailulle. Lisäksi arvostan oikeutta kilpailla arvokisoissa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kana
a) Onko sinusta ok, että tutkimattomat seropit saa pentuja? Noup.

b)Onko ok, että tutkimattomat puhdasrotuiset saa pentuja? Ei ole.

c) onko tervetstutkimukset tarpeen? Tietysti.

d) Millaista narttua itse käyttäisit jalostukseen ja miksi? En osaa vastata. Mulla ei ole narttua, eikä tarkoitus ole aloittaa kasvatustoimintaa missään kohtaa.

e) Onko koirasi tehnyt pentuja? Miksi? Ei, eikä tule tekemäänkään, koska sillä on piilokives. Muutoin olisi kaikin puolin ollut sopiva jalostukseen.

f) rekattu vai rekkaamaton puhdas? Miksi? Rekisteröity. Meillä paimensukuinen lapinkoira, jonka halusin tietystä "linjasta" tietyltä kasvattajalta. Tavallaan halusin niin pitkälle kuin mahdollista "tietää" sen, mitä tulen saamaan. En myöskään halua tukea ns. pentutehtailua ja muutenkin rekisteröiminen helpottaa monia asioita. Voiko muuten rekkaamatonta edes sanoa puhtaaksi rotukoiraksi?

On jos siihen on hyvä syy, ja pennuista huolehditaan asiallisesti

On jos siihen on hyvä syy, ja pennuista huolehditaan asiallisesti

On todellakin!!

Rodun pevisa ehdot täyttävää, rodunomaista ja hyvä luonteista.
Riippuen tietenkin rodusta nämäkin ehdot olisi hyvä täyttyä;
-luonnetesti
-jalostustarkastus
-käyttö koulari
-pärjännyt näyttelyissä

On, koska yllä olevat ehdot täyttyivät, kysyntääkin oli, en halua kommentoida enempää.:D

Rekattu ehdottomasti, harrastus mahdollisuudet isommat.

Viimeksi muokattu:
a) Onko sinusta ok, että tutkimattomat seropit saa pentuja? Ei

b)Onko ok, että tutkimattomat puhdasrotuiset saa pentuja? Ei

c) onko tervetstutkimukset tarpeen? Kyllä

d) Millaista narttua itse käyttäisit jalostukseen ja miksi? Hyvin tervettä ja hyväluonteista, joka on samalla rodunomainen. Sellainen, jolla on rodullensa jotain hyvää annettavaa. En usko, että tarvinnee perustella.

e) Onko koirasi tehnyt pentuja? Miksi? Ei ole, en omista tällä hetkellä koiraa

f) rekattu vai rekkaamaton puhdas? Miksi? Rekkaamatonta puhdasta ei ole olemassa. Tottakai rekattu, sillä en tue pentutehtailua.

• Tykkää
Reactions: kana ja chef
Onko sinusta ok, jos seropi saa pennut? On jos koirilla ei mitään "vikoja" ilmennyt. Ja pennuista otetaan hinta eikä luovuteta ihan kelle tahansa.

a) Onko sinusta ok, että tutkimattomat seropit saa pentuja? mun puolesta jos edellinen ehto täyttyy

b)Onko ok, että tutkimattomat puhdasrotuiset saa pentuja? jos on kovin sisäsiittoinen rotu niin varmaan sukupuiden tutkiminen vois olla paikallaan, jos on sellainen rotu et hyvin jalostettu ja sairaalloinen niin ehdottomasti tarvis tutkia vanhemmat vaikkei ne tutkimukset silti mitään takaa.

c) onko tervetstutkimukset tarpeen? Ei ne takaa terveitä pentuja, tietty voi niitä teettää jos haluaa

d) Millaista narttua itse käyttäisit jalostukseen ja miksi? hyväluonteinen ja terve

e) Onko koirasi tehnyt pentuja? Miksi? Ei, ollut vain uroksia

f) rekattu vai rekkaamaton puhdas? Miksi? rekattu puhdas, varmistaa ettei oo sisäsiittoisia tai narttua rääkätty ja dollarinkuvat silmillä teetetty pentuja joka juoksusta

Yhteistyössä