Onko sopimatonta aloittaa suhde alle 2 kk kumppanin kuoleman jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysynvaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysynvaan

Vieras
Siskoni kumppani menehtyi alle kaksi kuukautta sitten ja hänellä on jo nyt uusi mies. En mä tietenkään tarkoita, että pitäisi vudeksi jäädä kotiin suruhuntu päässä, mutta jotain kunnioitusta pitäisi olla kumppania sekä hänen omaisiaan kohtaan. Mitä mieltä te olette?

Alkuperäinen kirjoittaja onhan näitä;28043090:
Tiedän eräänkin tapauksen jossa vaimo kuoli ja samana viikonloppuna kun oli hautajaiset niin mies lähti uuden naisystävänsä luokse yökylään...

Minä tein myös näin tosin olen nainen ja lähdin uudelle miehelleni yökylään.

Jos puoliso on pitkään sairas, luopuminen ja surutyö alkaa jo ennen puolison kuolemaa. Se, mikä ulkopuolisista näyttää hätäiseltä, voi olla asianomaiselle ihan muuta.

Sopimatonta kenelle. Ilmeisesti se sopii siskollesi joten kenelle muulle sen pitäisi sopia?
Ainoa mikä noin nopeasta kumppaninhankinnasta tulee mieleen on, että sikosi haluaa lähelleen ihmisen lohdutukseksi suruunsa ja että sen laannuttua hieman, tuo suhde ei enää täytä tarvetta joka sillä oli. Tai siitä kasvaa hyväkin suhde.

Mielestäni on.Jokainen tietää ettei edesmennyt voi enää loukkaantua, eikä herätä eloon. Kyllä se mielestäni kertoo aika paljon jos heti on valmis ottamaan uuden kumppanin.

Mä sanoisin miehelle että hanki sitten heti joku lohduksi jos siltä tuntuu. Helpottais tietää että toinen on heti löytänyt jonkun, eikä tarvitsisi yksin jäädä varsinkaan sentakia että joku ULKOPUOLINEN kokee uuden suhteen sopimattomana.
Ainoa jotka tulisi ottaa huomioon on lapset ja heidän tunteensa.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Jokaanen tekee kuten haluaa, mutta kyllä mä vähä kummastelen tuollaasta. Ei se kyllä pahemmin suremiselta vaikuta ja tulee tunne, että se kuollut puoliso oli melko yhdentekevä ku noin nopiaa pystyy heti ottamaan uuden kumppanin.

Itse en olisi tuohon kyennyt. Mulla meni aikani, että sain oman elämäni palaset kerättyä niin, että siitä tuli taas ehyt. En olisi ollut niin sinut tapahtuneen kanssa kahden kuukauden kuluttua, että olisin voinut ottaa rinnalleni uuden kumppanin. Ja omalla kohdallani myös kolme lasta olisi estänyt tuon, ei mulla olisi ollut edes aikaa uudelle kumppanille, kun kaikki aika meni oman itseni kasaamiseen, arjen pyörittämiseen ja lapsista huolehtimiseen. Vaikka olinkin jo pitempään tiennyt, miten asiassa tulee käymään, niin silti tietynlaiset uudet rutiinit luotiin vasta mieheni, ja lasten isän, kuoleman jälkeen.

Mun mielestä on ainakin hyvin outoa, oikeastaan mahdottomankin tuntuista että hyvän liiton päätyttyä toisen kuolemaan leski pystyisi noin pian jo rakastumaan toiseen. Tosin voihan se olla joku laastarisuhde johon sekava ja epätoivoinen surija ripustautuu. Sen mä ymmärrän jos suhde on oikeasti ollut loppu jo vuosia mutta eroa ei olla jostain syystä haettu. Tuolloin on henkisesti ollut sinkku jo pitkään.

Mä olen ollut sellaisissakin hautajaisissa joissa edesmenneen naisen paras ystävä oli jotenkin oudon aktiivisessa roolissa lesken ja tämän lasten kanssa. Viikon päästä juhlittiin jo kihlajaisia. Silloin pidettiin sitä kumman nopeana toimintana mutta sittemmin selvisi että tuo pari oli seurustellut jo liki 2v. Tämä kuollut nainen oli epäillyt suhdetta ja kysynyt siitä kummaltakin osapuolelta jotka kielsivät tiukasti asian. Myöhemmin sitten avoimesti puhuivat ja esittelivät kuvia aiemmilta yhteisiltä viikonloppureissuilta.

Vaikkei asia lesken anopille kuulu niin hän piti tuota törkeänä ja lähti pois kesken tyttärensä hautajaisten, tytär oli kertonut hänelle suhteen epäilyistään. Lapsetkaan eivät tykänneet ja muuttivat jonkin verran myöhemmin mummolleen asumaan.

Jos ei itse pysty niin joku toinen omista syistään pystyy. Ei siinä ole mitään tuomittavaa.
Kyseessä on joko laastarisuhde, todellinen rakastuminen tai vanha suhde tai vanha tuttava joka koetaan läheiseksi. Näin luulen. Jos kaveri tekisi noin mä en mielessäni moralisoisi päätöksiään.
Onko siinä jotain kauhean pahaa jos elämä jatkuu nopeasti. Ei kukaan voi kuitenkaan tietää toisen todellista surun määrää ja kaipausta. Eikä tuo tarkoita ettei ihminen surisi.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja vattulan väki;28043292:
En minäkään.

Mutta tuossa kysyttiinkin,että onko sopimatonta ja siihenhän ei sääntöjä tai lakeja ole.

Mun mielestä asia voi olla sopimaton vaikkei se olisikaan laiton. Mä pidän tota sopimattomana, varsinkin jos kuvioissa on lapsia. Mun mielestä niille lapsille pitää antaa aikaa käydä oma surutyö läpi rauhassa.

[QUOTE="Vieras";28043362]Mun mielestä asia voi olla sopimaton vaikkei se olisikaan laiton. Mä pidän tota sopimattomana, varsinkin jos kuvioissa on lapsia. Mun mielestä niille lapsille pitää antaa aikaa käydä oma surutyö läpi rauhassa.[/QUOTE]

Toki,kaikki luokittelee itse mikä on sopimatonta ja mikä ei.

Tarkoitin vaan,että se aikaraja,mikä se on?Joku tietty aika?Millon on surut surtu?

Jos ap:n siskolla riitti se 2kk,niin voi olla sopimatonta joo,muttei lainvastaista.
Kaikki tekee niinkun parhaaks näkee,tuskin siihen muiden puuttuminen auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vattulan väki;28043292:
En minäkään.

Mutta tuossa kysyttiinkin,että onko sopimatonta ja siihenhän ei sääntöjä tai lakeja ole.

Miten se lakeihin liittyy onko asia sopimaton. Ja toi on kyllä sopimatonta, jokainen normijärkinen sen tajuaa.