Onko suihkutisseillä turha yrittää imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asdf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asdf

Vieras
:( Tää on jo oikeasti inhottavaa :( Maitoa ois vaikka kuin paljon mutta lapsi raukka ei kertakaikkiaan saa edes yhtä rintaa tyhjäksi yhdellä syötöllä. Lisäksi maito on niin löysässä, että melkeinpä riittää, että vauva imasee pari kertaa ja sen jälkeen se voiski olla vaan suu auki koska maito suihkuaa ja valuu itsekseen :( Toisella ois kauhea imemisen tarve mutta kun näistä ei voi imeä ilman, että maitoa suihkuaa roppakaupalla. Ilmavaivoja on tottakai kun joutuu kakomaan ja hotkimaan ja tietty kun maitoa on niin paljo niin ei taida raukka koskaan edes saada sitä rasvaisempaa takamaitoa.

Olen koittanut valuttaa vähän maitoa hukkaan ennen imetystä mutta siitä ei ainakaan apua ole ollut. Onko siis mitään toivoa, että imetys vois onnistua ilman, että vauva siitä kärsii?

Mulla on ainakin onnistunut, 2 lasta imetin lähes vuoden ikään suihkutisseilläni...

Jos on todella reippaasti siuhkuavat, mikään pieni valutus ei välttis auta ennen imetystä, vaan kunnon pumppaus esim. Mä välillä pumppasin desin pois alta ja sit oli vauvan helpompi syödä. En myöskään vaihtanut rintaa joka syöttökerta, vaan syötin pari kertaa per rinta, niin oli helpompaa.
Tsemppiä!

Kyllä se voi onnistua. Mulla on 6kk imetystä takana, ja rinnoista suihkuaa edelleen maitoa vaikka ihan itsekseenkin. Imetysasento piti valita ensin vähän harkinnan kanssa ja tosiaan lypsää tai pumpata pahimmat pois, mutta alun jälkeen homma on rullannut ihan mukavasti.

Älä nyt ainakaan lopeta imetystä tuon tähden :o

1. Imetä samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin
2. Lypsä hieman, n. 20-40ml ennen imetystä jos rinta tuntuu todella täydeltä
3. Paina toista nänniä sisäänpäin samalla kun imetät -> heruminen hidastuu

Ja vauvasi kasvaa kokoajan ja oppii miten tissisi "toimivat" :)

On kyllä!:) Ekalla kerralla tosin olin vähän avuton ja aattelin että eikö tää koskaan lopu mutta tasoittuihan se siinä 2-3kk päästä, nyt toisella kertaa rupesin luovuttamaan maitoa, sain sairaalata hyvän pumpun ja pumppasin aina ennen imetystä vähän pois niin sujui helposti imetys.

meillä ainakin meni imetys ihan onnistuneesti vaikka mulla olikin pahemman luokan suihkutissit...
Meillä vauvat oppivat aikanopeasti valuttamaan suupielestä ylimääräiset maidot pois ja sitten tein niin että kun vauva oli imetyt parikertaan ja suihkutus alkoi otin rätin ja laitoin sen rinnan päälle ja annoin maidon suihkuta siihen ja sitten rinta takas vauvan suuhun..

Mulla on tämä ongelma ollut joka lapsen kohdalla ja jokainen ollut todella itkuinen. Siksi nyt tämän kohdalla tuntuu, että jos en jaksakaan sitä taistelua? :( Mulla valuu maitoa ihan koko ajan, aamusta iltaan. Olen imettänyt samasta rinnasta pari ja kolmekin kertaa peräkkäin ilman merkittävää apua. Toinen tissi vaan meinaa räjähtää eikä sen kans sit pärjää :( Mua vaan niin harmittaa kun toiselle tulee ihan hirmu kipee maha ja sitä joutuu huutamaan tuntitolkulla sitte :(

Täällä on onnistunut. Kahdella lapsella. Välillä otan rinnan pois suusta että kerkii niellä, aika hyvin on ajan kanssa oppinut itse olla kokoajan imemättä, nielee välillä. Myös tuo pumppaus ensin. Ja oletko koittanut pidentää imetys väliä? jos ei olekkaan kuin pikku nälkä?
(Jos pumppaa maitoa pois, kannattaa se ottaa talteen, ja pakastaa. sitä voi 3-4kk käyttää. ite jouduin alkuun käyttään maidonkerääjää, kun vauski imaisi, niin samallainen suihku alkoi molemmista:) mut saipan talteen maidon. )

Jo annettujen ohjeiden lisäksi miettisin imetysasentoja. Mulla oli sama ongelma ja makuullaan kyljellään imetys ja selällään makaaminen niin että vauva oli vatsan päällä rinnalla auttoi meillä, maito ei suihkunnut samalla tavalla kuin istuessani.

Pitää kai yrittää vielä. Tuo makuullaan imettäminen on kyllä melko ehdoton,kotona ollessa en paljo muuta asentoa käytäkään. Pitää yrittää vaikka väkipakolla opettaa vauva imemään tuttia niin ehkä se sais sillä sen imemistarpeen tyydytettyä sitte. Nyt niin kauheasti haluais vaan imeä tissiä mutta hermostuu, kun maito ryöppyää heti täydellä vauhdilla.

Mulla on myös ollut suihkutissit, ja olen lypsänyt enimmän ennen imetystä pois. Mutta mahdollisimman vähän kuitenkin, ettei maidon tuotanto vain yltyisi. Imetyksen aikana mullakin oli maidon kerääjä toisen rinnan päällä, välillä muutenkin. Ja hyvin olen onnistunut imettämään 3 lasta näillä suihkuamisilla.

Se maidon tuotanto kyllä tasaantuu pikku hiljaa.

Alkuperäinen kirjoittaja HOI:
Älä nyt ainakaan lopeta imetystä tuon tähden :o

1. Imetä samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin
2. Lypsä hieman, n. 20-40ml ennen imetystä jos rinta tuntuu todella täydeltä
3. Paina toista nänniä sisäänpäin samalla kun imetät -> heruminen hidastuu

Ja vauvasi kasvaa kokoajan ja oppii miten tissisi "toimivat" :)

Joo älä missään tapauksessa lopeta imetystä tuon takia, päinvastoin sehän on hienoa että maito riittää!

Minulla kyllä pahin virhe mitä saattoi tehdä oli imettää kaksi kertaa peräkkäin samasta rinnasta. Sen kyllä huomasi jos oli unohtanut mistä rinnasta edellinen imetys oli tehty ja olikin imettäny kahdesti samasta. Toinen rinta pakkautui niin täyteen , että ensinäkin oli todella kipeä ja lisäksi suihkusi kahta kauheammin. Keskustelimme juuri viikonloppuna kaverini kanssa jolla myös suihkutissiongelma ja kuten omalla lapsellani, se aiheuttaa vatsavaivoja vauvalle. Molemmilla sama kokemus, että ylimääräinen lypsäminen vain vilkastuttaa maidonnousua ja pahentaa suihkuamista. Korkeintaa lypsäisin käsin ihan päällimmäiset maidot (tai käytännössä annoin ensimmäisen suihkun roiskua kuppiin, ei siihen käsiä edes tarvittu) ennen imetystä.

Pikkuhiljaa rinnat alkavat tuottaa maitoa vain tarvittavan määrän ja pahimmat suihkut laantuu, mutta vaikka suihkut jatkuisi vauva myös oppii syömään suihkuavasta tissistä ja vatsavaivat loppuvat ihan itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Jo annettujen ohjeiden lisäksi miettisin imetysasentoja. Mulla oli sama ongelma ja makuullaan kyljellään imetys ja selällään makaaminen niin että vauva oli vatsan päällä rinnalla auttoi meillä, maito ei suihkunnut samalla tavalla kuin istuessani.

Joo suosittelen tuota imetysasentoa kans jossa vauva makaa oman masun päällä "ylämäkeen" ja juo rinnan päältä/alta. Se oli meidän esikoisen kanssa pitkään ainut vaivaton asento niin ettei tullut hirveesti ilmaa mahaan pyörimään aina syönnin jälkeen.

Täällä kesti n. 2 kk, että yletön suihkuaminen alkoi tasaantua. Mulla oli kans alkuun niin, että vauvan ei tarvinnut kuin suunnilleen vilkaista tissiä kohti ja maitoa tuli kuin paloletkuista. Monta kertaa vauvalla meni hermot tissillä, meinasi tikahtua suihkuavaan maitoon ja tietty kaikki paikat oli aina ihan maidossa. Mä tein suihkutissihoitoa, eli syötin välillä jopa puoli vuorokautta vain toisesta tissistä ja toista tyhjentelin varovasti käsin lypsämällä. Herumisen käynnistyessä annoin osan maidosta suihkuta harsoon tai kuppiin ennen kuin päästin vauvan imemään, vauvalle annoin siksi aikaa tutin suuhun.

Kun maidontulo vihdoin tasaantui, mä olin tietysti aivan ihmeissäni, kun tissit ei enää olleetkaan koko aikaa pinkeät ja vuotavat. Edelleen kyllä suihkuaa herumisen käynnistyessä, mutta ei enää paloletkutyyliin ja tietysti, kun vauva on kasvanut ja tottunut suihkuun, se ei haittaa enää kumpaakaan. Nykyisin päinvastoin herumisen käynnistymiseen menee iltaisin useita minuuttejakin ja välillä ihan kaipaan sitä alkuajan mejerituotantoa. :)

Tsemppiä! Kyllä se siitä ajan kanssa!

Yhteistyössä