onko sulla ollut abortti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Coffee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee:
meen saamaan abortin ylihuomenna ja haluaisin kuulla kokemuksia.

Otan osaa. Sulla varmasti hyvät syyt, kun olet päätynyt tuohon ratkaisuun. Kyseessä kuitenkin ihmiselämä. Toivottavasti saat henkistä tukea myöhemminkin. Olen kuullut monien kärsivän masennukesta vielä pitkien aikojen päästä abortin takia.

Olen kokenut abortin. Tilastollista tietoa on se, että vain pieni osa abortin tehneistä naisista kärsii masennuksesta jälkeenpäin. MUTTA abrtista selviää hyvin VAIN jos on abortista AIVAN VARMA. Jos epäilyttää yhtään, peru aika ja pohdi asiaa lisää.

Mä olin abortistani heti aivan varma eikä pohdiskelujen jälkeenkään mielipiteeni muuttunut. Silti abortti oli rankka asia ja hyvin surullinen kokemus. En kuitenkaan koskaan katunut enkä masentunut.

Muistatha,n että muiden mielipiteet, rahatilanne tai mikään muukaan käytännön syy ei ole riittävän hyvä syy tehdäksesi abortin.

Jos haluaisit lapsen, sinun tulee ehdottomasti jatkaa raskautta -vaikka kaikki järkisyyt ja muut ihmiset olisivat muuta mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itselläni ei ole tehty mutta moni on ystävistäni tehnyt ja ikävä kylllä moni myös sitä katunut. Muuta en voi sanoa kuin että koita kestää jotenkin.

Tai sitten vaihtoehtoja on muitakin. Adoptio? Vauva on ihminen jo sillä kohdussa, tuntee kipua jne. Sinunkin kannalta abortti ei ole välttämättä mikään hyvä vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja mina:
Itselläni ei ole tehty mutta moni on ystävistäni tehnyt ja ikävä kylllä moni myös sitä katunut. Muuta en voi sanoa kuin että koita kestää jotenkin.

Tai sitten vaihtoehtoja on muitakin. Adoptio? Vauva on ihminen jo sillä kohdussa, tuntee kipua jne. Sinunkin kannalta abortti ei ole välttämättä mikään hyvä vaihtoehto.

joo oon tälläki palstalla jutellu näistä asioista aiemminkin ja ei nää samat asiat enää oikein kannata läpi mennä. :(

mulla vain ei oikein oo ketään läheistä kenen kanssa mennä tätä asiaa läpi, niin koitan ettii tukee muualta.

joo oon tälläki palstalla jutellu näistä asioista aiemminkin ja ei nää samat asiat enää oikein kannata läpi mennä. :(

mulla vain ei oikein oo ketään läheistä kenen kanssa mennä tätä asiaa läpi, niin koitan ettii tukee muualta.

Ok, olen todella pahoillani sun puolesta. Toivottavasti saat tulea ja apua!

oisiko ihan jonkun omia kokemuksia? kun pelottaa

Jos haluat kokemuksia itse toimenpiteestä, en voi paljonkaan auttaa. Toisin kuin nykyään Suomessa, mun abortti tehtiin kaavintana paikallispuudutuksessa. Toivuin hyvin vaikkakin kolme päivää myöhemmin alkoi jonkin aikaa kestävät supistelut, jolloin loput raskausmateriaalista tuli ulos.

Minä en siis masentunut, mutta annoin surulle aikaa. Abrotista toipuminen kesti mulla henkisellä tasolla noin muutaman kuukauden. Mutta sinäkään aikana en siis koskaan katunut.

Moni sekoittaa abortista koituvan surun masennukseen ja katumiseen vaikka näin ei itse asiassa ole.

pelottaako sinua päätöksesi vai toimenpide? Jos se toimenpide, se on melko pian ohi. Jos sinua pelottaa päätös, jonka olet tehnyt, ota vähän lykkäystä ( jos viikot myöden antavat). Myös suosittelen, että kun menet aborttiin, olet varma päätöksestäsi, ettet kadu. Mutta älä sitä itse aborttia pelkää. En yritä sanoa puolesta enkä vastaan, enkä siten sinua hämmentää, mutta jos epäröit, ota aikalisä, se on kuitenkin peruuttamaton päätös jota ei pidä todellakaan tehdä muiden neuvojen tai puheiden tai rahan vuoksi vaan siksi, että olet itse varma, että päätös on sinulle oikea. Tsemppiä.

Se toimenpide riippuu raskauden kestosta. Alkuvaiheessa se on lääkkeellinen ja muistuttaa runsaita kuukautisia. Jos tehdään muuten, saat rauhoittavaa / rentouttavaa tms ja se menee melko nopeasti. Kysele rohkeasti sen toimenpiteen kulusta ja vaiheista hoitajalta kun menet sinne.

Abortti on toimenpiteeni useimmiten aika ok, vaikkakin riippuu tehdäänkö abortti kaavinnassa vai pillereillä. Pillereillä kestää pidempään ja on kyllä kivulias tiettyyn pisteeseen saakka. Mutta särkylääkkeitä saa.

Jos kerran olet varma päätösestä, niin kyllä se hyvin menee. Toivottavasti sinulla on joku, jonka kanssa keskustalla, ettet yksin jää... paljon jaksamista sinulle!

Otan osaa. Sulla varmasti hyvät syyt, kun olet päätynyt tuohon ratkaisuun. Kyseessä kuitenkin ihmiselämä. Toivottavasti saat henkistä tukea myöhemminkin. Olen kuullut monien kärsivän masennukesta vielä pitkien aikojen päästä abortin takia.

Totta. Itse olen tehnyt abortin 5vuotta sitten painostuksen/pakotuksen alla. Ja yhä tänäkin päivänä mietin että minkälainen 5-vuotias ihana tyttö tai poika mulla olisi. Vaikka mulla nyt mitä ihanin 2-vuotias niin silti. En IKINÄ unohda sitä. On aina mukana.

äiti, toimenpide.

Mulle tehtiin kaavinta ja siis nukutettiin, että en tiennyt koko hommasta yhtään mitään.
Muutaman päivän oli maha vähän kipeä (tai enemmänkin arka, en sanois edes että kipeä ), mutta ei sen kummempia oireita ollut jälkikäteen.

Jos päätös on kerta varma, niin älä huolehdi. Hyvin se menee :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja surusilmä:

Totta. Itse olen tehnyt abortin 5vuotta sitten painostuksen/pakotuksen alla. Ja yhä tänäkin päivänä mietin että minkälainen 5-vuotias ihana tyttö tai poika mulla olisi. Vaikka mulla nyt mitä ihanin 2-vuotias niin silti. En IKINÄ unohda sitä. On aina mukana.

Kuten sanottu, abortti jota ei itse varmasti halua, voi aiheuttaa niin masennusta kuin katumustakin. Mutta abortista, jonka tiedät haluavasi, selviää kyllä.

Siksi aina sanonkin, että se ettei itse halua lasta, on paras mahdollinen syy tehdä abortti -se kaikkein hyväksyttävin (terveyssyyt poislukien). Kaikki muut syyt on turhia ja menee ohi pointin.

minulle on tehty. päätös oli se ja en ole sitä katunut ja miettinyt sen jälkeen. Toimipide on nopeasti ohi ja ok. Ei tarvitse jännittää.
Eikä minulle tullut mitään masennuksia asiasta. Se oli minun päätös eikä se kuulunut muille enkä siitä muille halunnut puhuakkaan. Jos asian päättää näin niin turha sitä on myöhemmin hautoa ja jossitella... Mutta jps vähänkin epäröit niin mieti tarkkaan. Lapset on elämän rikkaus :) Kaikkea hyvää sulle!!

Yhteistyössä