Onko Suomessa kotiopetus mahdollista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostunut muuten vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostunut muuten vain

Vieras
Katselin tänään Dr. Philiä ja siinä oli muutama perhe, joiden lapset eivät halunneet kouluun (eikä heitä pakotettu) joten kyseeseen tulee sitten kotiopetus. Onko se Suomessa mahdollista ja tietääkö joku perhettä, jonka lapset ovat kotiopetuksessa?

Onhan se.
Pari viikkoa sitten oli muistaakseni Annassa juttua perheestä joka opettaa lapsiaan kotona.
Jos en ihan väärin muista niin jutussa mainittiin että Suomessa on n. parisataa lasta kotikoulussa, korjatkaa jos muistan ihan väärin. :)

On. Suomessa ei ole koulupakkoa, vain oppivelvollisuus. Se, miten opit hankkii, ei ole mitenkään lailla määrätty, paitsi että jokaiselle on osoitettava peruskoulupaikka.

mahdollista on. En itse näe järkevänä kuin poikkeustapauksissa. Saattaisin harkita kotiopetusta, jos asuisimme niin korvessa, että koulumatkat pienillä koululaisilla venyisivät moneen tuntiin tai jos vallan asuntolaan pitäisi alakouluiässä muuttaa. Isommat lapset on asia erikseen.

Tota dr. Philiä en nähnyt, mutta kerran olen katsonut dokumentin amerikkalaisista kotiopetuslapsista. Se oli aika uskomatonta :/ esim. maantiedosta perheen äiti itse myönsi, ettei tunne kuin Amerikkaa...

Lapsen ystävä ja pikkuveljensä käyvät kotikoulua. Äiti on yrittäjä, perhe matkailee paljon ja lapset puhuvat 4 kieltä. Ihan hyvä systeemi heille.

Perheellä on tukiopettaja, jonka luona lapset käyvät kokeissa/testeissä pari kertaa lukuvuodessa.

Yhteistyössä