Onko synnytys vaikeampi jos väliliha leveä/kapea? Minulla se on kapea, ja en voi ymmärtää miten siinä voi olla tilaa epparille...??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eppari??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eppari??

Vieras

Täällä yksi kyselee tyhmiä... :D

Mulla emättimen aukko ja peräaukko melko lähellä toisiaan, ja väliliha on "korkea". Minulle tulee usein siihen haavaumia, kun nahka jotenkin "kinnaa" varsinkin jos iho on kuiva.

Nyt olenkin miettinut onko minun anatomia jotenkin poikkeava.

Miten siinä välilihassa voi olla tilaa tehdä eppari?
Tuntuu ihan kauheelta että tuo lihas vaan katkaistais synnytyksessa!! :(
En ole kehdannut kysellä gyneltä tälläisiä tyhmiä.

Kertokaa tyhmälle.

Kannattaa öljyillä ja venytellä välilihaa loppuraskaudessa, auttaa sitä venymään synnytyksessä. Kaikille ei tarvitse epparia tehdä, itsellä kolme synnytystä, joista ensimmäinen ja toinen syntyi ilman epparia ja repeytymisiä, mutta kolmas jouduttiin auttamaan imukupilla ja silloin eppari tehtiin.

Kysy asiasta rehdisti neuvolassa, sua varten ne siellä on!

Alkuperäinen kirjoittaja yy:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
No en nyt osaa kysymykseesi vastata mutta eihän kaikille edes tehdä epparia :)

no kylläpä hyvin monesti varsinki ens synnyttäjille ja suurin osa ihan turhaan !

Nykyään kyllä linjauksena on, ettei epparia automaattisesti tehdä. Ja ainahan voi vielä painottaa, ettei halua sitä vain tavan vuoksi tehtävän.

kyllä mulla tehtiin ihan omasta pyynnöstä ja oon onnellinen että tehtiin. oon pienikokoinen, ja lapsi oli iso!! se ei olisi mahtunut tulemaan sieltä, kyllä helpotti heti kun sai lisää tilaa tulla...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja yy:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
No en nyt osaa kysymykseesi vastata mutta eihän kaikille edes tehdä epparia :)

no kylläpä hyvin monesti varsinki ens synnyttäjille ja suurin osa ihan turhaan !

Nykyään kyllä linjauksena on, ettei epparia automaattisesti tehdä. Ja ainahan voi vielä painottaa, ettei halua sitä vain tavan vuoksi tehtävän.

Joo, mut se riippuu kyl ihan kätilöstä, mulle sano ponnistusvaiheeseen tullut kätilö ihan suoraan että hän ei leikkaa epparia, vaan antaa mieluummin revetä "luonnollisesti". Ei onneks revenny kun 2 tikin verran. Suosittelen ehdottomasti välilihan hierontaa ja venytystä raskausaikana, helpottaa muutenkin ponnistusvaihetta, mulla esim se ponnistusvaiheessa tuntuva venytys ei ollu kovin pahan tuntunen kun oli venyttäny sitä jo kotona.

minulla on samanlainen väliliha kuin ap:lla, mutta se johtui pahasta synnytyksestä. Sain synnytyksessä pahimmat 3.asteen repeämät epparista huolimatta, kun lapsi meinasi kuristua omaan napanuoraansa ja lapsi revittiin väkivalloin imukupilla ulos vaikken ollut vielä kunnolla päässyt edes ponnistusvaiheeseen. Paikat eivät ehtineet luontaisesti venyä, ja rips vaan, meni sulkijalihakset poikki ja "pimppa ja peppu" olivat yhtä ja samaa revennyttä railoa. Jauhelihasta on vähän vaikea kursia enää kunnon värkkiä kokoon, joten mulla tuli kanssa tuollainen superohut parin millin (arpikudos)väliliha. En saanut siis toista alatiesynnytystä enää repeämän takia tehdä. Itse väliliha ei sitä synnytystä estä, ja jos saat vain normaalisti synnyttää (rauhassa, niin paikat ehtivät antaa periksi) niin väliliha ei varmasti ole mikään este enkä usko että se edes vahingoittuu.

Älä ota epparia jos ei ole ihan pakko (imukuppihommassa se on aina pakko tehdä). Itselläni eppari ei auttanut yhtään. Oli sitten vain kipeä eppari, ja pahin mahdollinen spontaani repeämä sinne hanuriin asti siihen vielä lisäksi, eli kaksi kunnon railoa tikattavana :)

Puoleen vuoteen ei voinut istua ja pari viikkoa oli kakkavaipat jalassa. Vuosi piti kuntouttaa fys.terapeutilla (omalla kustannuksella, en saanut mitään jatkohoitoa/kontrollia vammaani) ja nyt pysyy sentään tavara sisässä. Uskokaa tai älkää, niin nyt jo naurattaa koko juttu, traumoja ei jäänyt, ja synnyttäisin vieläkin alakautta jos vain saisin.

(sorry että vähän juttu karkasi).

AP, vinkiksi voin antaa että rasvaa välilihaasi (bepanthen) ja vältä huonoja alkkareita, esim. stringit. Ylhäällä oleva väliliha on myös altis mekaaniselle ärsytykselle (pyöräily, ratsastus) joten esim. spinningtunnilla toppa-pyöräilyhousut ovat must!

Alkuperäinen kirjoittaja eppari??:
Mulla emättimen aukko ja peräaukko melko lähellä toisiaan, ja väliliha on "korkea". Minulle tulee usein siihen haavaumia, kun nahka jotenkin "kinnaa" varsinkin jos iho on kuiva.

En oikein ymmärrä tuota käyttämääsi ilmaisua... Minulle kätilö totesi (ultrassa), että väliliha on korkea = emättimen ja peräaukon etäisyys suurehko.

Mutta niinkuin joku jo kirjoitti, episiotomia tehdään vinoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja eppari??:

En oikein ymmärrä tuota käyttämääsi ilmaisua... Minulle kätilö totesi (ultrassa), että väliliha on korkea = emättimen ja peräaukon etäisyys suurehko.

Mutta niinkuin joku jo kirjoitti, episiotomia tehdään vinoon.

Juuri noin päin se menee. AP:llä on siis matala väliliha, ei korkea.

Alkuperäinen kirjoittaja ei juuri ollenkaan välilihaa:
minulla on samanlainen väliliha kuin ap:lla, mutta se johtui pahasta synnytyksestä. Sain synnytyksessä pahimmat 3.asteen repeämät epparista huolimatta, kun lapsi meinasi kuristua omaan napanuoraansa ja lapsi revittiin väkivalloin imukupilla ulos vaikken ollut vielä kunnolla päässyt edes ponnistusvaiheeseen. Paikat eivät ehtineet luontaisesti venyä, ja rips vaan, meni sulkijalihakset poikki ja "pimppa ja peppu" olivat yhtä ja samaa revennyttä railoa. Jauhelihasta on vähän vaikea kursia enää kunnon värkkiä kokoon, joten mulla tuli kanssa tuollainen superohut parin millin (arpikudos)väliliha. En saanut siis toista alatiesynnytystä enää repeämän takia tehdä. Itse väliliha ei sitä synnytystä estä, ja jos saat vain normaalisti synnyttää (rauhassa, niin paikat ehtivät antaa periksi) niin väliliha ei varmasti ole mikään este enkä usko että se edes vahingoittuu.

Älä ota epparia jos ei ole ihan pakko (imukuppihommassa se on aina pakko tehdä). Itselläni eppari ei auttanut yhtään. Oli sitten vain kipeä eppari, ja pahin mahdollinen spontaani repeämä sinne hanuriin asti siihen vielä lisäksi, eli kaksi kunnon railoa tikattavana :)

Puoleen vuoteen ei voinut istua ja pari viikkoa oli kakkavaipat jalassa. Vuosi piti kuntouttaa fys.terapeutilla (omalla kustannuksella, en saanut mitään jatkohoitoa/kontrollia vammaani) ja nyt pysyy sentään tavara sisässä. Uskokaa tai älkää, niin nyt jo naurattaa koko juttu, traumoja ei jäänyt, ja synnyttäisin vieläkin alakautta jos vain saisin.

voi kamala...

Alkuperäinen kirjoittaja yön utu:
Alkuperäinen kirjoittaja ei juuri ollenkaan välilihaa:

voi kamala...

joo, kamalaa ehkä, mutta ei traumatisoivaa. Tämä siis "lohdukkeeksi" niille jotka synnytystä pelkäävät - pahimmat mahdollisetkin repeämät saa suurimassa osassa tapauksia kuntoutettua ainakin kohtalaisesti. Joskus vaan käy paska tuuri - mistään hoitovirheestä ei siis ollut kyse. Olipahan yksi kokemus elämässä - kotiin synnäriltä lähtivät sekä äiti että lapsi kakkavaipoissa! :-D

Siksi aloin tätä kyselemään, kun monesti naisen ulkoisia sukuelimiä esittävissä kuvissa ja piirroskuvissa emätin ja peräaukko ovat melko kaukana toisistaan.

Minulla ne on noin 2 cm päässä toisistaan. Väliliha tuntuu sen verran vankalta lihakselta, ettei mun ymmärrykseen käy ainakaan että se noin vaan leikattais poikki.

Leikataanko epparissa siis se lihas poikki vai pelkkää nahkaa??

Yhteistyössä