Onko täällä kehityshäiriöisten lasten vanhempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla olis kysymys pukeutumisesta. Osaako lapsesi pukea takin päälleen ja laittaa vetoketjun kiinni? Minkä ikäinen lapsi?

Meidän poika 6v. Ei tahdo saada takkia päälleen...johtunee hahmottamisen vaikeudesta. Poika aloitti vasta eskarin erityiskoulussa (koulu suunnattu kehityshäiriöisille ja kehitysvammaisille).

Olen nyt useaan otteeseen saanut palautetta siitä, että poika ei osaa pukea takkia päälleen tai se on todella vaikeaa. Mua häiritsee tämä huomauttelu, kun annetaan ymmärtää että en tee asialle mitään, vaikka olen sanonut että se on harjoittelun alla.

Mites muilla tai mitä te muut ootte mieltä tällasesta?

Siis eikö siellä koulussa ole juuri sitä varten tietyt ihmiset töissä et auttaa lasta just sellaisissa asioissa? Eihän tavallisessakaan koulussa osaa kaikki lapset pukea vaatteita eikä solmia kenkien nauhoja!
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/diagnooseja.htm

jatkuva huomauttelu ei kyllä tunnu kivalta... luulisi että erityiskoulussa työskentelevät ymmärtäisivät että joittenkin taitojen oppiminen kestää. ota asia esille toiminta- tai fysioterapeutin kanssa, että se voitaisiin ottaa harjoituksiin mukaan. tai ehdota että ottavat koulussa sen jonkin oppitunnin aiheeksi, nippu vetoketjuja ja niitten kanssa jokin luova leikki...tai jos lapsellasi on oma avustaja, ota asia hänen kanssaan puheeksi, hän varmasti löytää pieniä hetkiä harjoitella asiaa.
kerro että olette harjoitelleet, mutta aikasi ei riitä niin paljoon harjoitteluun asian parissa kuin olisi tarpeellista.

mä olisin kyllä jatkuvasta huomauttelusta kärtyinen ja saattaisin ärähtää. ymmärrän että lapsi pitää saada oma-aloitteiseksi, mutta erityislasten kanssa se todellakin saattaa kestää....
tsemppiä!

Yhteistyössä