Onko täällä ketään joka olisi mennyt vain muutamaksi viikoksi töihin hoitovapaan ja uuden äitiysloman välissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyn

Vieras
Minulla olisi nyt päätös tehtävänä, että mitä teen töihin paluun kanssa. Minulla on vakituinen työ, josta olen hoitovapaalla heinäkuun loppuun, eli elokuun alusta aloittaisin työt. Uusi äitiysloma alkaisi syyskuun alkupuolella. Työaikaa jäisi siis noin 5 viikkoa. Kuinka paljon mahtaa äitiyspäivärahaan vaikuttaa jos menen muutamaksi viikoksi töihin? En saanut selvyyttä kelan sivuilta. Esikoinen täyttää siis kolme ja putoan minimiäp rahalle jos en mene, miten käy jos menen? Täytyy soittaa kelaan huomenna ja selvittää asiaa, mutta onko täällä henk.koht kokemusta kellään?

Arvaan että siinä on jokin aika mikä pitää olla töissä, voi olla ettei olekaan. Jos et tykkää työstäsi niin irtisanoutumalla sieltä saat vähintään työttömyyspäivärahan verran äitiysrahaam jos olet päivänkin työttömänä ennen äitiyslomaa. Tietenkin sulla pitää olla työssäoloehto täyttynyt ennen edellistä raskautta.

Mä en viitsinyt mennä töihin, ois ehtiny ola n.1,5kk ja sitä varten en viitsinyt etsiä hoitopaikkaa, tutustua siihen jne.
Mä pidin kertyneet lomat pois, joten mut laskettinn työssä olevaksi ja san se 3kk täyden palkan ä.loman alkuun. Sekun vaatii että välssä käy töisä, vaikka vaan yhden päivän.

Tykkään kyllä työstäni, siitä ei ole kyse. Syy miksi en menisi mielelläni on, että en tahtoisi lapsen "joutuvan" päiväkotiin reiluksi kuukaudeksi, kun on ollut tähän saakka kotona. Mummot yms jotka voisi hoitaa tuon kuukauden ovat niin kaukana, että päiväkoti olisi ainoa hoitovaihtoehto. Kotiin ei ole rahaa palkata hoitajaa, päivähoito maksaa kuitenkin "vain" 250e.

Kun et työpaikkaasi halua menettää niin toivotaan että päivä riittää että saa taas tulosidonnaisen rahan, tosin se taidetaan laskea sun äippärahoista ettei sekään häävi olisi.

eikö se oo niin, että äitiyspäivärahan voi hakea edellisen puolen vuoden tulojen mukaan tai saa saman kuin edellisestä(jos ikäero alle 3v)? Pitääkö siinä siis olla enemmän kuin 5vk töissä että saa oikeasti työtulojen mukaan?

[QUOTE="vieras";23940413]Jää varhennetulle ä-lomalle, ei tarvii miettiä sitä muutamaa viikkoa ja jos esikoinen on alle sen kolmen ku jäät varhennetulle, etkös saa saman ku ekasta?[/QUOTE]

Mä olen ymmärtänyt, että sillä ei ole väliä maksettavaan rahaan ,että milloin äitiysloman aloittaa, vaan sillä, että uuden vauvan laskettu aika on esikoisen 3-v syntymäpäivän jälkeen. Voisin varmaan aloittaa varhennetun, mutta sitten se ainakin on minimiä. Otan siis ilman muuta palkatonta ne muutaman viikon, ellei sillä viidellä viikolla ole suuren suurta vaikutusta äp-rahaan.

Saat lasketettua tuon työssäoloajan perusteella itsellesi äitiys- ja vanhempainpäivärahan. Jos olet töissä n. kuukauden, tuon ajan tulo kerrotaan kuudella, jotta saadaan "edeltävän kuuden kuukauden palkka" - tämä siis karkea laskusääntö. Itse en saanut paikallisesta Kelasta edes valitettuani oikeaa päätöstä, vaan jouduin menemään Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan kautta. Vuoden myöhässä sain puuttuvat rahat kertasuorituksena. Kannattaa siis varautua taistelemaan, jos ei asia ole tuttu Kelan perusvirkailijalle.

Saat lasketettua tuon työssäoloajan perusteella itsellesi äitiys- ja vanhempainpäivärahan. Jos olet töissä n. kuukauden, tuon ajan tulo kerrotaan kuudella, jotta saadaan "edeltävän kuuden kuukauden palkka" - tämä siis karkea laskusääntö. Itse en saanut paikallisesta Kelasta edes valitettuani oikeaa päätöstä, vaan jouduin menemään Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan kautta. Vuoden myöhässä sain puuttuvat rahat kertasuorituksena. Kannattaa siis varautua taistelemaan, jos ei asia ole tuttu Kelan perusvirkailijalle.

Mietinkin juuri tätä, että meneekö noin. Silloinhan mun ilman muuta kannattaa mennä töihin. Mutta onkos mitään tietoa, että jos en sitten pystykään olemaan työssä (kuten esikoisesta en pystynyt , kun supisteli) että miten käy jos osa tuosta ajasta on sairaslomaa? Katsotaanko se työssäoloksi? Tosi kurja tilanne kaikille, nolo itselle, kurja lapselle ja tosi kurja töypaikalle mennä vain pyörähtämään :(

Mietinkin juuri tätä, että meneekö noin. Silloinhan mun ilman muuta kannattaa mennä töihin. Mutta onkos mitään tietoa, että jos en sitten pystykään olemaan työssä (kuten esikoisesta en pystynyt , kun supisteli) että miten käy jos osa tuosta ajasta on sairaslomaa? Katsotaanko se työssäoloksi? Tosi kurja tilanne kaikille, nolo itselle, kurja lapselle ja tosi kurja töypaikalle mennä vain pyörähtämään :(

Ei kai sairaslomalla ole tuossa tapauksessa mitään merkitystä. Jos olisit normaalisti töissä edeltävät 6 kuukautta, ei kukaan silloinkaan kyselisi oletko ollut sairaana viimeisen puolen vuoden aikana. Ajalta kertyvä palkka on se, mikä tässä on tärkeintä. Tämä siis oman järkeilyni mukainen tulkinta.

Olenko ymmärtänyt ihan väärin, että ainakin joissakin tes:eissä olisi määritelty minimiaika, joksi työntekijän on tultava takaisin töihin tai siis tietyn ajan alittuessa työnantajan ei olisi pakko ottaa työntekijää töihin?

Lapsesi täyttää jo 3 vuotta. Hoitoon meno vähäksi aikaa voi olla hänelle mukava kokemus. Elokuun alussa on hyvä aika aloittaa hoito, koska silloin on uudet ryhmät ja uusia lapsia on paljon. Siitä vaan pistäytymään työelämään.

Yhteistyössä