Onko täällä ketään joka on vielä imettänyt kun lapsi on mennyt päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vvieras"

Vieras
Mulla lapsi menee tammikuussa päiväkotiin ja imetän vielä.. siis päivisinkin..
Kannattaisko yrittää lopettaa enne kuin pk alkaa? Mietin vaan sen takia kun esim päiväunien jälkeen haluaa usein tissiä eikä rauhoitu ennen kuin saa. Pk:ssa tämä ei tietenkään ole mahdollista.
Eli jos jollain on ollut vastaava tilanne ollut niin miten olette menetelleet?

Meillä meni päiväkotiin 11kk ikäisenä. Imetin vielä jokusen kerran päivässä. Imetys loppui kokonaan, kun lapsi oli noin 1,5 -vuotias. Annoin rintaa aamulla, iltapäivällä hoidosta tultua ja sitten illalla. Päiväkodissa on oma rytmi ja rutiinit, tuskinpa lapsi kaipaa rintaa siellä herätessään, muutamassa päivässä varmasti oppii uudet systeemit.

Lapsi meni reilun vuoden ikäisenä päiväkotiin ja minä täysipäiväisesti töihin. Imetin kunnes lapsi oli 2v8kk. Kyllä se lapsi nopeasti oppii ettei sitä tissiä ja äitiä ole siellä päiväkodissa tarjolla. Imettää silloin kun on mahdollista. Meillä viimeinen puolivuotta meni niin että sai tissiä vaan aamulla ja illalla, ihan lopussa vähensin pelkkään iltatissiin kun aamut oli niin kiireisiä. Hyvin se menee, ei kannata vierottaa kokonaan ellei ole pakko.

Olen jatkanut imetystä päiväkodista huolimatta. Muutamia päiviä meni että rinnat tottuivat uuteen rytmiin, nykyisin päivä menee siten että lapsi saa aamulla rintaa ja heti päiväkodin jälkeen, illta ja yöt kuten ennenkin.

Esikoisen kohdalla lopetin imetyksen kevään loppupuolella, siihen asti pysyi hyvin terveenä ja siitä eteenpäin kerta kuukaudessa joku vatsatauti ja flunssa päällä. Toki hänen immuniteettinsa on vahvistunut iän myötä. Tällä hetkellä nuorimmalla on influenssa eikä se menoa hidasta, uskoisin äidinmaidolla omat hyötynsä tässäkin.

Imetys onnistuu hyvinkin vaihtelevan rytmin kanssa, välillä olen öisin töissä tai iltaisin koulussa ja lapsikin jo sen ikäinen (2v5kk) että ymmärtää äidin palaavan hieman myöhemmin.

Päiväkodin aloitus on suuri muutos lapsen elämässä, jos meinaat lopetella imetystä, kannattaa miettiä hetkeä jolloin ei tule montaa suurta muutosta yhtäaikaa pienen elämään. Imetyksen pituus on äidin ja lapsen välinen asia, muilla ei ole siihen mitään sanomista, imetys on se joka sopeutuu muuhun elämään sopivaksi jos niin halutaan.

Mukavaa joulunodotusta ja hyviä alkuja päivähoidon aloitukseen :)

Yhteistyössä