Onko täällä ketään jolla lapsi ei nuku päikkäreitä, edes vauvana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hj

Vieras
Tuntuu vaan niin uskomattomalta että vauva ei vaan nuku!!! Yöunet on 12 h ja se tuntuu yleensä riittävän. Joinakin päivinä taas huomaan hänen olevan väsynyt, mutta ei vaan jostain syystä pysty nukkumaan päivällä.. Onkohan tämä ihan normaalia?

Alkuperäinen kirjoittaja hj:
Tuntuu vaan niin uskomattomalta että vauva ei vaan nuku!!! Yöunet on 12 h ja se tuntuu yleensä riittävän. Joinakin päivinä taas huomaan hänen olevan väsynyt, mutta ei vaan jostain syystä pysty nukkumaan päivällä.. Onkohan tämä ihan normaalia?

Meillä sama juttu. Hänet saa kyllä nukkumaan, mutta nukkuu enintään 1 tunnin kerrallaan ja yleensä kerran ja välillä saa tapella puoli tuntia nukkuaan saamisesta vaikka olisikin väsynyt. Se on kyllä ajoittaista, tällä hetlekkä suostuu nätisti nukkumaan päivälläkin, mutta esim. 2 viikkoa sitten ei millään. 15 minuuttia nukkui kerrallaan. Nukkuu yöllä sitten 13 tuntia yhteen pötköön. On 6kk.

Esikoinen nukkui vauvana 20 minuutin tirsoja 5-6 per päivä, mutta ei hän koskaan mihinkään kolmetuntisiin päiväuniin, joita nuoremmat ovat harrastaneet, päässyt.

Nyt 17-vuotiaana esikko pärjää edelleen todella vähällä unella. Isäänsä tullut, hän nimittäin voi parhaiten, jos nukkuu noin 5-6 tuntia ja yhdet puolen tunnin nokoset vuorokaudessa.

Ensimmäiset ties kuinka monta kuukautta suostui nukkumaan pikku tirsoja ja vain sylissä. Nyt nukkuu juuri ja juuri tunnin päikkärit kerran päivässä ja siinä se. Yöllä nukkuu kyllä noin 14-15h.

Joo, vauvana nukku päikkäreitä todella vähän, 5kk ylsi peräti tunnin uniin. Oli jo vastasyntyneenä paljon hereillä eikä nytkään 2v nuku niin paljon kun moni ikätoveri. Toiset ovat sellasia eikä pojastakaan vikaa löytyny sillon vauvana.

Täältä löytyy melkeinpä päiväuneton lapsonen, johon verrattuna nuo teidän yöunetkin tuntuvat luksukselta.
Eli meillä laitokselta asti nukkui vain 15-30 min unia, ja nekin onnistui vain kiinni minussa. Alussa saattoi nukkua 4 tuollaista pikkupätkää päivässä, mutta jo 6kk iässä nukkui enää kahdet tirsat.
Kahteen ikävuoteen mennessä ei ollut IKINÄ nukkunut yli tunnin pätkää :/
Yöunet meni samalla tavalla. noin 30 min pätkissä.

Meillä kanssa nyt 4 kk vauva nukkuu noin 30 min päiväunia 3-4 kertaa päivässä. Ihan sama laitanko vaunuihin vai nukkuuko sisällä. Liikkuvissa vaunuissa nukkuu joskus jopa 45 min. Olen yrittänyt Pantleyn pehmeän unikoulun mukaisesti opettaa vauvaa jatkamaan päiväuniaan ja kytännyt heräämisen merkkejä, mutta tämä kokeilu on nyt vasta alussa. Pantleyn mukaan lapsen pitäisi nukkua ainakin yhden unisyklin loppuun, jotta uni olisi virkistävää, eli unen pitäisi kestää vähintään tunnin kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Meillä kanssa nyt 4 kk vauva nukkuu noin 30 min päiväunia 3-4 kertaa päivässä. Ihan sama laitanko vaunuihin vai nukkuuko sisällä. Liikkuvissa vaunuissa nukkuu joskus jopa 45 min. Olen yrittänyt Pantleyn pehmeän unikoulun mukaisesti opettaa vauvaa jatkamaan päiväuniaan ja kytännyt heräämisen merkkejä, mutta tämä kokeilu on nyt vasta alussa. Pantleyn mukaan lapsen pitäisi nukkua ainakin yhden unisyklin loppuun, jotta uni olisi virkistävää, eli unen pitäisi kestää vähintään tunnin kerrallaan.

Pitäs ehkä joo...vauva voi olla ihan eri mieltä. Ja väkisin ei saa nukahtamaan.

Ehkä meilläkin sitten vauva tullut isäänsä. Hän pärjää myös vähillä unilla, 5 tuntia riittää hyvin kun taas itse tarvitse yöuniksi paaaljon enemmän..

Miten saatte päivisin tehtyä kotitöitä? Itse kun nukun tasan yhtä paljon vauvan kanssa, väsyttää niin hemmetisti yöheräämisten takia, joten omaa aikaa ei jää edes niiden yöunien aikaan. Sitterissä viihtyy vain ihan pieniä hetkiä, juuri ja juuri saan itse syötyä esim. aamupalan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkä meilläkin sitten vauva tullut isäänsä. Hän pärjää myös vähillä unilla, 5 tuntia riittää hyvin kun taas itse tarvitse yöuniksi paaaljon enemmän..

Miten saatte päivisin tehtyä kotitöitä? Itse kun nukun tasan yhtä paljon vauvan kanssa, väsyttää niin hemmetisti yöheräämisten takia, joten omaa aikaa ei jää edes niiden yöunien aikaan. Sitterissä viihtyy vain ihan pieniä hetkiä, juuri ja juuri saan itse syötyä esim. aamupalan.

Mulla oli liinassa/kantorepussa tai lattialla. Pakko ne hommat oli tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Joskus joudun väkisinkin huudattamaan vauvaa, esim. vessassa käynnin ajan.. Se ahdistaa tosi paljon! Onko siitä lapselle haittaa, kokeeko tulevansa hylätyksi jos välillä joutuu aika pitkäänkin odottamaan ja itkemään että tulen hätiin?

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Joskus joudun väkisinkin huudattamaan vauvaa, esim. vessassa käynnin ajan.. Se ahdistaa tosi paljon! Onko siitä lapselle haittaa, kokeeko tulevansa hylätyksi jos välillä joutuu aika pitkäänkin odottamaan ja itkemään että tulen hätiin?

Kuulostaa niin tutulta. se on jo iso haaste että saa ihan vältämättömät kotityöt tehtyä.Meillä ei ole toimineet kantoliinat tai reppukaan, joten paljon olen tehnyt yhdellä kädellä, vauva tuossa toisella lonkalla. Koti onkin sitten koko aja pienessä kaaoksessa ja oman säväyksen asiaan tekevät yllätysvieraat...

Kyllä meilläkin vauva joutuu välillä kitistä sitterissä tai lattialla hetken, kun aina ei vai ehdi. Nyt kun on oppinut hiukan liikkumaan ja kääntyilemään, niin lattialla viihtyy joskus jo pidempäänkin. Ekat 3 kk oli kyllä raskaita.

Yhteistyössä