onko täällä ketään palvelualan luottamusmiestä tai jotain joka tietäisi lapsensairastumisajan palkasta?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sanni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sanni"

Vieras
eli siis saanko palkkaa vain 3 ensimmäiseltä päivältä kun poikani oli kipeä? vaikka sairaus muuttui kesken sairastumisen hengitysinfektiosta keuhkokuumeeksi. ja jouduimme olemaan sairaalassa öitä ja kun päästiin vielä kotiin niin kotihoidon piti jatkua vielä. eli yhteensä jouduin olemaan 7 päivää pois töistä. eli saanko palkkaa vai kolmelta päivältä? vai miten tämä nyt menee. täytyykö minun erikseen sanoa että sairaus muuttui kesken lapsen sairausaikana??
auttakaa pliis. en halua että mua pissitään silmille.

Palkkaa saa tosiaan vain kolmelta ekalta päivältä vaikka olisi mitkä lääkärintodistukset. Tuo 3 päivää on aika jona pitäisi järjestää lapsen jatkohoito.

Ainaki itselläni on menty niin että saan joko terveydenhoitajalta tai sairaahoitajalta tai sitten lääkäriltä todistus että lapsi sairaana, sellainen työnantaja että vaatii todistuksen aina sairastaessa ja maksaa siten palkan

mutta jos ei ole mahdollista kuin itse hoitoo lasta? ja vaikka sairaus kestäisi vaikka kolme viikkoa ja lapsi on allle 2 vuotias ja päiväkotiin ei voi viedä kipeätä lasta.. niin mistä mun pitäis rahaa silloin saada? lapsethan sairastaa koko ajan... miten asiat voi olla niin huonosti. eikö se muka yhtään auta jos sairaus tosiaan muuttuu keskenkaiken vaikka korvatulehduksesta umpisuolen tulehdukseen?

minulla on viikolta siis kolme todistusta lääkäriltä. lapsen sairaus vain muuttui hengitysinfektiosta keuhkokuumeeksi. ja sairaus kesti koko viikon 7 päivää.

[QUOTE="sanni";25412891]mutta jos ei ole mahdollista kuin itse hoitoo lasta? ja vaikka sairaus kestäisi vaikka kolme viikkoa ja lapsi on allle 2 vuotias ja päiväkotiin ei voi viedä kipeätä lasta.. niin mistä mun pitäis rahaa silloin saada? lapsethan sairastaa koko ajan... miten asiat voi olla niin huonosti. eikö se muka yhtään auta jos sairaus tosiaan muuttuu keskenkaiken vaikka korvatulehduksesta umpisuolen tulehdukseen?[/QUOTE]

Ikävä kyllä se ei ole työnantajan ongelma jos et lapsellesi hoitajaa pysty järjestämään.

kesälomarahat tulevat vasta huhtikuun tiliin aikasintaan. eikä sekään onnistu... todella hankalaa.. onko suomen laki muka niin että jos lapsen sairaus muuttuu niin palkkaa ei siltikään saa kuin kolmelta päivältä??

Uusi sairaus, uusi sairasloma, mielestäni kolme päivää alkaa tällöin "alusta". Jos lapsi on pitempään sairas ja joudut olemaan töistä pois, voit hakea kelasta sairaan lapsen hoitotukea tms.

[QUOTE="vieras";25412913]Ikävä kyllä se ei ole työnantajan ongelma jos et lapsellesi hoitajaa pysty järjestämään.[/QUOTE]

no en mä sitä tarkoittanutkaan. tarkoitan vain että on ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa. ja kipeenä ei yleensä tietääkseni saa laittaa päiväkotiin lasta.

[QUOTE="sanni";25412936]no en mä sitä tarkoittanutkaan. tarkoitan vain että on ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa. ja kipeenä ei yleensä tietääkseni saa laittaa päiväkotiin lasta.[/QUOTE]

Sun tarvii vastaisuuden varalle alkaa järjestämään tukiverkkoa. Lääkärin todistus tarvii olla ja viipymättä ilmoitettava työnantajalle, tarvittaessa työnantaja voi antaa 3 päivää pidempi palkaton poissaolo.

mä hankin aina todistuksen viipymättä jos lapseni on kipeä. ei ole ikinä ollut pois ilman todistusta ja aina lääkärin todistus. ai että voi antaa 3 päivää palkattoman poissaolon.
se kyllä menee niin että sitä nyt ei ainakaan tarvi kysyä voiko olla poissa kipeen lapsen takia palkattomana. en minä ainakaa varaan lastani ikinä jättäisi. ihme porukkaa,,, tottakai kipeen lapsen kanssa jäädään kotiin vaikka sitten palkattomalla eikä sitä tarvi muutakun ilmoittaa se esimiehelle,

Jos sinuun sovelletaan Kaupan työehtosopimusta, niin siellä selkeästi seisoo, että:

17 § Tilapäinen poissaolo

Äkillinen sairaus perheessä
1. Työntekijälle pyritään antamaan mahdollisuus lyhyeen palkattomaan poissaoloon perheessä sattuneen äkillisen sairauden johdosta.

2. Alle 10-vuotiaan lapsen sairastuessa äkillisesti lapsen huoltajalle, huoltajan avio- tai avopuolisolle tai huoltajalle, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa, maksetaan palkka 1–3 kalenteripäivään sisältyviltä työpäiviltä 16 §:n mukaan.

Palkanmaksun edellytyksenä on, että
• lyhyt poissaolo on välttämätön lapsen hoidon järjestämiseksi tai lapsen hoitamiseksi ja
• työntekijä on viipymättä ilmoittanut poissaolosta ja jos mahdollista sen kestosta ja
• lapsen sairaudesta on toimitettu lääkärintodistus tai muu työnantajan
hyväksymä selvitys.

Muulle kuin yksinhuoltajalle palkka maksetaan, jos
• toisella huoltajalla,
• huoltajan avio- tai avopuolisolla tai
• lapsen huoltajalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa,
ei ole ansiotyön, työajan, välimatkan, asevelvollisuuden tai siviilipalvelun suorittamisen tai kertausharjoitusten takia mahdollisuutta järjestää hoitoa tai itse hoitaa lasta. Esteestä on pyynnöstä annettava selvitys.

Tarvittaessa työntekijälle pyritään antamaan 3 kalenteripäivää pidempi palkaton poissaolo.

lisäksi myös:

Vaikeasti sairas lapsi
9. Lapsen ollessa vaikeasti sairas työntekijä on sovittaessa oikeutettu palkattomaan poissaoloon (Vnp/85).

Sitä en tiedä, katsotaanko sinun tapauksessasi lapsi "vaikeasti sairaaksi".

Mutta tosiaan, soita sinne liittoon, sieltähän se selviää!

Sinä aikana, kun lapsi on sairaalahoidossa, ei ainakaan työnantajan tarvitse maksaa palkkaa. Eri asia on, jos lääkäri suosittaa vanhempien läsnäoloa, silloin voi lääkärin lausunnolla saada kelasta erityishoitotukea, mutta ei siis palkkaa. Tuo palkallinen vapaa (3 vrk) on siis tarkoitettu lapsen hoitamiseksi/hoidonjärjestämiseksi.

[QUOTE="sanni";25412925]kesälomarahat tulevat vasta huhtikuun tiliin aikasintaan. eikä sekään onnistu... todella hankalaa.. onko suomen laki muka niin että jos lapsen sairaus muuttuu niin palkkaa ei siltikään saa kuin kolmelta päivältä??[/QUOTE]

Ne kolme päivää on tarkoitettu lapsen hoitamiseksi _tai_ hoidon järjestämiseksi.

juu, se on tosiaan vaan se kolme päivää palkallista saikkua, vaikka teillä sairaus "muuttui", ni se on jatkoa kumminki aikaisemmalle. miksei mies jäänyt hoitamaan sun kolmen päivän jälkeen? me ollaan tehty niin, jos on yli 3pvää joku lapsista kipee, niin mä oon ensin sen 3pvää saikulla ja mies seuraavat 3pvää...ei tuu palkattomia.

Yleensä noissa ehdoissa puhutaan myös yhdestä sairaudesta, mutta hengitystieinfektion muuttuminen keuhkokuumeeksi ei mielestäni ole kyllä toinen sairaus, sen sijaan sen umpisuolentulehdus sitä olisi. Keuhkokuume kun on selvä seuraus siitä hengitystieinfektiosta.

Ja työnantajat kyllä todellakin menisivät konkkaan, jos lasten sairauspäivistä maksettaisiin palkkaa pidemmältä ajalta. Jos lapsi sairastuu vakavasti, silloin kelasta voi saada korvausta ansionmenetyksestä. Myös jos lapsi sairastaa pitkään, sairauksia on vähintää 6 kk ajan on kai mahdollista saada jotain sairaan lapsen hoitotukea, summa ei ole järin suuri, mutta korvaa ylimääräisiä kuluja, joita tuosta sairastamisesta on.

[QUOTE="kolmen äiti";25414311]juu, se on tosiaan vaan se kolme päivää palkallista saikkua, vaikka teillä sairaus "muuttui", ni se on jatkoa kumminki aikaisemmalle. miksei mies jäänyt hoitamaan sun kolmen päivän jälkeen? me ollaan tehty niin, jos on yli 3pvää joku lapsista kipee, niin mä oon ensin sen 3pvää saikulla ja mies seuraavat 3pvää...ei tuu palkattomia.[/QUOTE]

Tuo on laitonta.

Yhteistyössä