Onko täällä muita, joilla raha ratkaisee lasten määrän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie vaan

Vieras
Eli ei ole varaa tehdä lapsia enempää kuin mitä nyt on? meillä kaksi lasta, 5v ja 7v. olemme matalapalkka-alalla ja meillä ei yksinkertaisesti ole varaa useampaan lapseen. lapsilisähän on kolmannesta n. 140e jos en väärin muista. Se ei millään kattaisi uuden lapsen tuomia kustannuksia kuin korkeintaan muutaman ekan vuoden. mitä isomiksi kasvavat sitä enemmän menee rahaa ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin ja asumiseen kun tarttee omat huoneet.Sälli sinänsä, mutta lasten etua täytyy ajatella ja taloudellinen hyvinvointi on lapsille tärkeää, vaikka jotkut kirkkain silmin väittävät muuta..

Meillä ei ratkaise. Mies on matalapalkkaisessa työssä ja minulla ei ole ammattia edes. Lapsia on neljä. Hyvin on selvitty, meidän mittapuun mukaan, mutta se mittapuu on monella erilainen. Jokainen tekee valintansa itse.
Koska ap luettelee näitä tarvittavia asioita lapsille, niin vaikka me on ihan omalla rahalla (laina) eletty, niin meillä lapsilla on omat huoneet, vaatteet yms. Vain ne ulkomaanmatkat on tekemättä.

Ollaan tällä hetkellä laitettu toisen lapsen teko jäihin, koska varaa ei ole. Me vaihdetaan isompaan asuntoon ja minä palaan hoitovapaalta tienaamaan. Joskus sitten tehdään (yritetään) toinen lapsi. Eli joo, tällä hetkellä se on rahasta kiinni.

Mä odotan kuudetta.Raskauduin hormonikierukasta huolimatta.Tällä hetkellä olen työttömänä, mies on pienyrittäjä= työllistää itsensä.Omassa talossa asumme.Ei meillä ole tarvinnut miettiä rahallisesti, että onko varaa vai ei, vaikka emme mitään kroisoksia ole :D Kaksi lapsista opiskelijoita, 2 koululaista, yksi taapero.

Ehkä enemmän järjestelykysymys..Kolmannelle ei tarvitse hankkia oikeastaan mitään uutta, ja huoneetkin voi jakaa..Ruokakulut nyt on ainoa mikä nousee..siinäkin monta tapaa säästää.

Meillä ei ainakaan raha vaikuta. Itse ollaan pystytty jälkikasvumme elättämään, vaikka tulot ovatkin tosi pienet. Mutta mistään pakollisesta ei puutetta ole ollut. Ollaan tyytyväisiä näinkin. Jos taas haluaisi elää edes hiukan leveämmin, ostella mitä vaan, matkustella, asua hienosti ja ajella uudella autolla, meillä ei olis ollu varaa hommata yhtäkään muksua. Mut mieluummin ollaan luovuttu materialisesta elämästä, ja saatu 4 ihanaa lasta.

samaa mieltä kuin ap, me ei usempaa lasta pystyttäisi elättämään, koska mun mielestä se että käyttää tukia hyväkseen ei ole itse lapsiensa elättämistä, vaan että tehdään lapsia valtion/kunnan kustannuksella.

Käytännössä kyllä, periaatteessa ei. JOS meillä olisi aivan tolkuttomasti rahaa, niin EHKÄ saattaisimme harkita kolmatta lasta. Ei välttämättä, mutta ehkä. Jos me aivan älyttömästi haluttaisiin kolmatta lasta, niin varmasti olisimme valmiit luopumaan elintasosta jollain tapaa tai oltaisiin halukkaita asumaan ahtaammin tms. mutta tällä hetkellä ollaan tyytyväisiä elintasoomme ja elämäntilanteeseen ja siihen ei kolmatta lasta mahdu.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Ehkä enemmän järjestelykysymys..Kolmannelle ei tarvitse hankkia oikeastaan mitään uutta, ja huoneetkin voi jakaa..Ruokakulut nyt on ainoa mikä nousee..siinäkin monta tapaa säästää.
Just näin! Eihän ne tosiaan välttämättä menot hirveesti kasva vaatteitten, lelujen, harrastusvälineitten osalta! Auto jos menee vaihtoon niin sitten.. Ja mitä enemmän muksuja, sitä luovempi sitä on keittiössä ja nyhjää tyhjästä!

Mulle ei koskaan tullut tilannetta, että olisin kolmatta lasta edes harkinnut. Mutta luultavasti lapsiluku olisi silti jäänyt kahteen. Nämä kaksi pystyn kohtuullisesti elättämään ja tarjoamaan mahdollisuuden opiskella ilman kituuttamista, kolmas olisi voinut olla jo liikaa. Varsinkin, jos se kolmas olisi ollut poika ja kuluttanut yhtä paljon kuin tuo kuopukseni.

Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Kuules Gekkolisko, voisitko sinä luovuttaa munasoluja, kun olet noin hedelmällinen? Meitä tarvitsijoita on paljon pitkissä jonoissa.

Ja mitäköhän tää tähän kysymykseen liittyy? :o En suinkaan oo tän palstan eniten lapsia omaava ja helposti sikiävin tyyppi, joten...

No periaattessa kyllä. Tosin vaatimuselintasosta lienee kyllä aika korkealla. En tässä asiassa ajattele yhteiskunnan tukia...

Minä en luovu lasten takia vapaa-ajasta, elintasosta, jne. Ja ne pystyy hyvin hanskaamaan yhdellä lapsella oikein näppärästi niin, että lapsellekin voi antaa kaiken sen mitä haluaa (henkinen hyvinvointi, maallinen mammona). Toisella lapsella alkaisikin olla haasteellisempaa.

Raha ei ratkaise. Mutta täysin hirvittävään taloudelliseen tilanteeseen en lähtisi lasta tekemään. Aina voi tilanteet muuttua, ikinä ei tiedä mitä se kohtalo seuraavaksi paiskaa nurkan takaa mutta jos vaikka tilanne olisi sellainen etä hädin tuskin saisimme yhdelle lapselle ruuan hankittua niin en kyllä ihan tarkoituksella toista vielä siihen hankkisi.
Sijoittaisin mielihyvin ne vähät rahat vaikka e-pillereihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Kuules Gekkolisko, voisitko sinä luovuttaa munasoluja, kun olet noin hedelmällinen? Meitä tarvitsijoita on paljon pitkissä jonoissa.

Ja mitäköhän tää tähän kysymykseen liittyy? :o En suinkaan oo tän palstan eniten lapsia omaava ja helposti sikiävin tyyppi, joten...

Ei liity pinoon ei, mutta ajattelin kysyä, kun vaikutat muuten empaattiselta henkilöltä ja kovasti toivon omaa lasta, jota en voi saada ilman lahjamunasoluja...

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Oikeastaan pitäisi vielä yksi tehdä niin saisi lainanlyhennyksen maksettua kokonaan lapsilisillä. Mutta taitaa jäädä tekemättä.

Vitsi tai ei, mut monet tekee lapsia tukien vuoksi, saapi aina kolme vuotta lisää olla kotona.. Miettisivät vaan, kuinka elättää ne kaikki lapset sitten muutaman vuoden kuluttua, kun ei ikuisesti voi lapsiakaan tehtailla..=/

Tällä hetkellä kyllä. Lapsia on kaksi ja lisää oli toivottu mutta kyllä nyt täytyy katsoa nuo miehen lomautuskuviot/työpaikan menetys ennenkun uskaltaudutaan hommiin. Lomautuksilla jo lainat ym. ottaa tosi koville maksaa saati jos jää työttömäksi ja minä olisin sitten kelan tukiaisilla niin ei onnistu. Ja sittenhän pitäisi autoa vaihtaa että saisi 3 turvaistuinta yms..

Alkuperäinen kirjoittaja nähty on!:
Vitsi tai ei, mut monet tekee lapsia tukien vuoksi, saapi aina kolme vuotta lisää olla kotona.. Miettisivät vaan, kuinka elättää ne kaikki lapset sitten muutaman vuoden kuluttua, kun ei ikuisesti voi lapsiakaan tehtailla..=/

No meillä alkoi itse asiassa juuri tänään päivähoito eli kotona loisiminen lapsen teon varjolla meidän osalta päättyi! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:

Ei liity pinoon ei, mutta ajattelin kysyä, kun vaikutat muuten empaattiselta henkilöltä ja kovasti toivon omaa lasta, jota en voi saada ilman lahjamunasoluja...

Ai, no sitten. Ja anteeksi, kuulosti vähän irvailulta ensin kysymyksesi, onhan meille kuitenkin noita lapsia suht helposti siunaantunut... :ashamed: En kyllä ole ajatellut ryhtyväni munansolujen luovutukseen. Mutta toivottavsti te vielä oman lapsen saatte. :hug:

Yhteistyössä