Onko taaperoni käytös jotenkin poikkeavan ujoa ...? minkälaisia teidän muiden 2-vuotiaat ovat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
oltiin kaupassa typyn kanssa ja hän siellä käveli ja juoksenteli innoissaan. Sitten kassalla kun olin maksamassa niin tyttö juoksenteli siinä ja kun myyjä häntä katsoi, niin tyttö juoksi heti viereeni. Itse en edes asiaa ajatellut, mutta myyjä naureskeli ja sanoi, että "apua, mä katsoin päin... heti piti juosta äitin viereen". Onko tämä jotenkin ujoa käytöstä teistä?

lapsemme on kyllä välillä hyvinkin ujo ja uusissa tilanteissa tai vieraiden edessä saattaa kävellä minun takana ja olla siinä hetken ennen kuin uskaltaa astua esiin...

toivoisin niin kovasti ettei tytöstä tulisi niin ujoa kuin me vanhemmat ollaan.

lapsella ikää pian 2v.

minkälaisia teidän muiden 2-vuotiaat ovat käytökseltään?

Muistaakseni poika meni tuollaisen vaiheen läpi, ja sitten lähemmäs 3-vuotiaana se hävisi kokonaan. Minä olen aika ujo, mutta olen yrittänyt kouluttaa lapsesta rohkeamman ja sosiaalisemman mikä on nyt tosi hienosti onnistunutkin.

Mun esikoistyttöni oli samanlainen vielä n. vuosi sitten eli 2-vuotiaana :) Nyhjäsi ujosti hymyillen mun kyljessäni aina uusissa tilanteissa ja vieraiden ihmisten kanssa jutellessa. Ihan normaalia on

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muistaakseni poika meni tuollaisen vaiheen läpi, ja sitten lähemmäs 3-vuotiaana se hävisi kokonaan. Minä olen aika ujo, mutta olen yrittänyt kouluttaa lapsesta rohkeamman ja sosiaalisemman mikä on nyt tosi hienosti onnistunutkin.

mitenkä olet kouluttanut? jos minäkin saisin vähän vinkkejä =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mitenkä olet kouluttanut? jos minäkin saisin vähän vinkkejä =)

Kouluttanut on ehkä väärä sana :), olen vaan pyrkinyt antamaan paljon mahdollisuuksia harjoitella muiden ihmisten kanssa olemista. Itse olisin täysin tyytyväinen vain pysyttelemään kotona, mutta lapsen kanssa piti alusta asti pakottaa itseni kerhoihin ja puistoon. Rohkaisen esittäytymään, ja kysymään jos toinen haluaisi leikkiä. Kaupoissa rohkaisen juttelemaan, ja kertomaan nimensä ja ikänsä, osallistuu siten keskusteluun, eikä vaan piilottele äidin jalkojen takana.

Perusjuttuja varmaan, mutta itselleni ujolle ei mitenkään automaattista ajattelua. Ja itse pitää olla tietysti mallina, joten juttelen muille äideille puistossa, ja kaupassa. Oma luonne on sellainen, että mieluummin vaan seuraisin hiljaa tai kuuntelisin juttuja, mutta osallistun enemmän, että lapsi näkee kuinka tutustutaan. Mun mies on erittäin sosiaalinen, joten siltä otan mallia. Se puhuu vaikka puhelinpylväälle, jos ei ihmistä lähettyvillä. Iskee juttua ja osaa naurattaa.

Mutta siis, nyt saan kehuja kuinka reipas lapsi on, ja osaapa nätisti jutella ja käyttäytyä, eikä ole ujo. Kun mennään vieraaseen puistoon, juoksee heti samanikäisen luo ja esittäytyy ja kysyy että mitäs leikittäis. Jos eivät halua leikkiä niin ei ole moksiskaan, etsii jonkun muun tai leikkii sitten itsekseen.

Ihan normaalilta kuulostaa. Mekin ollaan aina käyty mahdollisimman paljon ihmisten ilmiolla ja oltu monella tapaa tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa, mutta meidän 3-vuotias on aina vaan samaan tyyliin ujo kuin ap:n 2-vuotias. Sitten taas nuorempi, 2-vuotias ei totta tosiaankaan ole ujo. Isompi esimerkiksi laulaa tosi mielellään, mutta auta armias jos joku rupeaa ilmiselvästi kuuntelemaan niin heti menee käsi suun eteen ja neiti hiljenee..

Kiitos kommenteistanne. Meillä lapsi on nyt pph:ssa, ollut lokakuusta alkaen. Siellä hyvin mennyt, samoin varahoidossa jossa välillä joutuu olemaan. "pitäisikö" minun teistä ottaa vielä jotain muuta harrastusta, että saisin tuota ujoa tyttöä vähän rohkaistua enempi? Meillä ei hoidon lisäksi ole mitään erikoista harrastusta meinaan. Kauppaan otetaan lähes aina tyttö mukaan, kyläillään silloin tällöin jne.

Yhteistyössä