Hae Anna.fi-sivustolta

Onko täällä 40+ lapsettomuushoidossa olevia?

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Tupu*, 20.11.2008.

1. Tupu* Vierailija

Olen 40v ja mies saman ikäinen. Vuoden verran ollaan yritetty lasta mutta ei ole onnistunut.
    Minulla on edellisestä suhteesta 2 lasta ja miehellä ei ole yhtään. Nyt toivo on mennyt ja olemme menossa yksityiselle puolelle tutkimuksiin.
    Kysyisin onko täällä ketään joka on samassa tilanteessa olevia tai ovat käyneet hoidoissa ja millaisin tuloksin?
    Jännittää ja hieman pelottaakin mitä tuleva tuo asian suhteen.
    Mielelläni lukisin vastaavassa tilanteessa olevien juttuja.

2. Kiiruska* Vierailija

Niin tai näin, olenko kohtalontoveri tai en... Olin 39 v, ja mies muutaman vuoden enemmän, kun lähdimme tuloksettoman 1,5 vuoden toivoilun jäkeen hoitoihin, kävimme kolme ivf-kierrosta läpi, mutta emme saavuttaneet mitään, selittämätön diagnoosi tuli, eikä sitten muuta, vika oli ilmeisesti alkioiden laadussa, eli minun ikäni vaikutti munasolujen kehittymiseen, miehellä oli kaikki ihan hyvin, nyt elämä on asettunut, ja nämä toiveet jo jääneet menneisyyteen...

3. plussalainen Vierailija

Mahdatko vielä käydä täällä? Lapsettomuushoidoissa ollaan, yllätysyllätys, olen 44 :)! Yhteistä lasta yritämme vielä viime sekunneilla mieheni kanssa. Meillä molemmilla on edellisistä liitoista lapsi. Luomuna yritimme pari vuotta, tuloksena yksi tuulimuna. Nyt takana 2 inseminaatiota, toisesta plussasin, mutta kesken meni :(. ICSI-hoito päällä juuri nyt. Eli kyllä meitä on! Piipahdapa Kaksplussan keskustelupalstoille, siellä meitä "ikänaisia" ja enemmän tai vähemmän kuumeilijoita on enemmänkin!

4. odotellaan Vierailija

Meillä oli n 1½ luomukokeiluja, sitten tutkimuksiin, jolloin ikää oli 39/minäja 40/mies. Kummallakaan ei lapsia.

Kummastakaan ei löytynyt mitään selittävää tekijää. Ovuloin normaalisti ja kierto on 28-30 pv.

Ensin tehtiin kaksi inseminaatiota, sitten IVF. Punktiossa tuli 11 alkiota, joita hedelmöittyi 8, kuulemma todella erinomainen tulos ikäiselleni. Tuoresiirtoon yksi, josta kohdun ulkopuolinen raskaus (meni seurannalla ohi). Kuukausi sitten tehtiin kahden pakastealkion siirto luonnonkiertoon, iän takia suosittelivat kahden siirtoa. Plussaa tuli viikko sitten, mutta eilen tuli hieman verta.

Väestöliiton kätilö oli kuitenkin sitä mieltä, että raskaus saattaa jatkua ja kehotti odottelemaan 19.12. ultraa, jollei vuoto ala uudestaan.

5. kyselykausi Vierailija

Mitenkäs *odotellaan*, vieläkös vauvelit on matkassa?

6. odotellaan Vierailija

19.12. näkyi yllätykseksemme yksi syke ultrassa. Olin kuienkin hieman skeptinen, kun mitään oireita ei ollut eikä tullut ultran jälkeenkään. Kahden viikon päästä uudessa ultrassa ei sykettä enää löytynyt, kohdun ja alkion koosta lääkäri päätteli raskauden menneen kesken ilmeisesti pian ensimmäisen utran jälkeen.

Neljän päivän päästä (2.1.) pääsin Kätilöopistolle lääkärille (oli muuten aivan kamala tapaus, ei tervehtinyt tai katsonut silmiin, puhunut minulle oikeastaan mitään, hoitajat onneksi empaattisia ja mukavia).

Sain lääkkeet ja tyhjennysvuoto jatkuu edelleen. Seuraavista kuukautisista mennään uudestaan hoitoihin...

7. ikäneito Vierailija

Meillä hoitoja 3 vuotta, kunnes täytin 40v ja lopetimme. Osin siksi, että halusimme jatkaa normaalia elämää (ilman hoitoja ja pettymyksiä), osin siksi että halusimme siirtyä adoptioprosessiin ja osin, koska Kelan korvaus loppui, koska olin niin vanha. Diagnoosiksi jäi selittämätön lapsettomuus. Neljän kuukauden kuluttua minä ikäneito tulin luomusti raskaaksi ja saimme terveen pojan. Elämä on ihmeellistä.

8. odotellaan Vierailija

Seuraavat kuukautiset alkoivat jo, tyhjennysvuoto oli loppunut vain muutamaa päivää aiemmin. Tai ainakin oletan, että nämä ovat seuraavat kuukautiset (eikä yllättävästi uudelleen alkanut ja lisääntynyt tyhjennysvuoto), kun vuotoa tulee nyt ihan reippaasti normaalikuukautisten lailla.

Varasin ajan jo lääkärille ensi viikoksi ultraan seuraavaa PASia silmällä pitäen, jos kaikki ok, tehdään jo tähän kiertoon.

Ainoa pikku harmi oli, etten saanut ihanaa vakiolääkäriäni, kun hän tekee punktioita sinä päivänä. Olisin mielelläni jutellut keskenmenosta vähän muultakin näkökannalta kuin vain ihan lääketieteellisesti. Lääkäri, jolta sain ajan, on muistaakseni aika lyhytsanainen eikä ihan niin empaattisen oloinen kuin vakiolääkärini, jolla on aina aikaa selittää ja kysellä kuulumisia ja fiiliksiä.

9. Itsekästä sakkia Vierailija

No ei teidän tuossa iässä kuulu saada lapsia,hulluutta juosta hoidoissa.ja ei ne adoptiolapsetkaan mummoja äideikseen kaipaa!

10. nyt järki käteen Vierailija

ei lapsia vanhuksille,hullun touhua vääntää väkisin

11. Kiiruska* Vierailija

Näinhän se on, ihan totta edelliset kirjoittajat sanovat, vaikka järki ja tunteet eivät aina mene käsikkäin. Myönnän itsekin olleeeni jälkijättöinen haaveilija, mutta nyt kun olen jo sen verran vanhempi ja toivottavasti myös viisaampi, olen jättänyt nämä haaveet suosiolla nuoremmille. Minä ainakin aloin miettimään viimeisen eli kolmannen hoitoni aikana, että hei haloo--- olen jo 40 täyttänyt, onko tämä vauvahaave elämää suurempi kysymys, haluaisiko mahdollinen tuleva lapseni, todellakin näin vanhat vanhemmat itselleen, jos saisi valita? No valinta ei ollut minun, jokin suurempi voima päätti kohdallani, että minua ei tässä iässä ollut tarkoitettu pienen vauvan äidiksi. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan tuomitse niitä, jotka kokevat ratkaisun kohdallaan oikeaksi, ja onnistuvat saamaan vauvan luomusti tai hoitojen avustuksella, ei seraskaus aina ala hoidoista huolimatta, ja kaikella on jokin tarkoitus, vaikka pienen ihmisen sitä on joskus vaikea ymmärtää...

12. odotellaan: Vieläkö liikut palstalla? Halusin vaan kysyä kun puhelit VL lääkäreistä, et kun sanoit että toinen mukava, toinen hyvin lyhytsanainen. Jos oot hesassa niin onko tämä lyhytsanainen nainen mahdollisesti tumma, pitkähiuksinen? Ja kuka tämä mukava on? (edes nimikirjaimet riittää) Minä haluan kanssa sellaisen lääkärin!!

13. Orvokki..... Vierailija

Ei nelikymppiset vielä mummoja ole. Mietippä itse kun olet 40 oletko mummo tai mieti nyt jos olet 40 vuoden iässä. Ensisynnyttäjäksi 40 alkaa olla riskisynnyttäjä. Minä itse olen 4-vuotiaan tytön äiti ja ikää 41 ja loppuvuodesta odotellaan uutta tulokasta jaksan ja voin hyvin.PISTE......

14. Milllamagia Vierailija

Näkökulma voi olla myös toinen eli nuori äiti ei ole valmis oikeasti ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä, kun ei pysty pitämään huolta omistakaan asioista. Työni vuoksi näen valitettavasti tällaisia tapauksia aika usein. Millaiset lähtökohdat lapsi tällöin saa? Näyttää vielä siltä, että jopa myös aika monella aikuisella on jäänyt tuo nuoruus päälle eikä haluta/kyetä aikuistumaan. Vanhemmuus on monella hukassa.

15. katariinankamarista Vierailija

Älkää piitatko asiattomista kommenteista, niitä kirjoittelevat vain typerykset ja tietämättömät :D. Itse raskauduin ihan luomusti 43-vuotiaana, ja synnytin 44-vuotiaana terveen tytön. Samanikäinen ystävä onnistui raskautumaan Clomeilla, ja sai pojan puoli vuotta sitten. Ihmisen biologinen ikä ei yksin mittaa hormonitoimintaa. Raskautumisen mahdollisuudet ovat menneet vasta sitten, kun vaihdevuodet ovat alkaneet. Yksilölliset erot taas ovat suuria! Vaihtarithan voivat alkaa jo paljon alle nelikymppisellä...

16. Ikäkö sen ratkaisee milloin lapsi on tulossa? Tai milloin lasta saa haluta? Itse yritin silloisen avomieheni kanssa 8 vuotta lasta. Lapsettomuustutkimukset ym. -hoidot tyssäsi kun mies ei halunnut sitä alkeellisinta testiä, eli sperman tutkimusta. En halunnut yksin kokea kaikki kivuliaat tutkimukset, joten jätimme luomulle. Yksi raskaus tuli kun liittomme oli jo loppupuolella (10 v. oltiin oltu yhdessä). Olin silloin 35 v. Päätyi keskenmenoon. Eron jälkeen uusi mies. Hänen kanssaan tärppäsi kuukauden päästä ehkäisyn lopettamisesta. Tässä vaiheessa olin 41 v. Tämäkin päättyi keskenmenoon. Hoitajat lohduttivat ja sanoivat, että vielä on sulla aikaa. No nyt on ikää 45 ja eikä ole miestä enää. Joten pakko kait sitten on luovuttaa. Mutta syli on tyhjä...
    Ex avomiehellä on nyt 3 lasta. Tuosta tuoreemmasta ex:stä en tiedä, mutta saattaahan hänelläkin lapsi olla.
    Ei aina ikä ja toive mene yksiin. Nuorena on niin helppo sanoa, että siinä ja siinä iässä tehdään lapsia niin ja niin paljon ja ne on tyttöjä/poikia/molempia. Mutta minkäs teet kun elämä ei mene käsikirjoituksen mukaan.
    Tämä siis on niille ikärasisteille.

17. Elli Ellinen Vierailija

^ Aina ei elämä tosiaan mene niin kuin itse suunnittelee. Tuskin tarkoituksenasi oli erota nykyisistä ex-miehistäsi silloin, kun heidän kanssaan löit hynttyyt yhteen ja lasta aloitte yrittämään. Eli kaikkien parhaaksi näytti kuitenkin olevan se, että ei tullut lasta tulevaan eroperheeseen. Niitä lapsia on valitettavasti jo ihan liikaa! (Tämä viesti on siis isättömien ja riitaisista avioeroista kärsivien lasten puolesta, joita olen nähnyt ympärilläni ahdistavan paljon. Ja tiedän, että olen nähnyt vain jäävuoren huipun elämän raadollisesta todellisuudesta...)

Toivon Sinulle täyteläistä ja rikasta elämää, uskon että voit sen saavuttaa tyhjästä sylistäsi huolimatta!!

18. vierailija Vierailija

Ai jumalauta. Puolet liitoista pääättyy eroon. Onko siis mielestäsi puolet syntyneistä lapsista sellaisia, joiden tilanne ei ole heidän parhaaksensa?? Tuskin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri