Onko tällainen atooppista ihottumaa, oire maitoallergiasta vai mistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helmi S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helmi S

Vieras
1-vuotiaalla lapsella on poskissa sellaista karheaa ja vähän punoittavaa ihottumaa, suht. lievää, mutta ollut jo muutaman kuukauden. Nyt ihottumaa on vähän myös reisien ja käsivarsien yläosassa.

Allergioita tutkittiin pari kuukautta sitten, mutta testien mukaan niitä ei ole. Nyt lapsi on ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaisella maidottomalla ruokavaliolla neljättä päivää, vielä ei ainakaan mitään muutosta - suolisto on ehkä tykännyt vaan vähemmän tästä. Pari viikkoa suositeltiin tätä ruokavaliota, mutta olisko jo viitteitä, jos ollaan oikeilla jäljillä? Tuntuu jo vähän turhalta jatkaa, ja lapsi protestoi, kun haluaisi tuttua maitoa.

Lääkäri ei kauheesti ottanut kantaa asiaan, ja koska tämä ei lasta tunnu häiritsevän, ainakaan paljon, niin en ole sitä uudestaan tämän takia lääkäriin vienyt.

Mutta siis, kuulostaako tämä maitoallergialta? Tai esim. kananmuna-allergialta? Vai pitäisikö vaan hoitaa ihottumana?

Yleensä noin pienillä ei vielä ole atooppista, vaan se on jotain allergiaa. Eri asia onkin, että onko se maito tai kananmuna tai joku muu "helppo", vai onko lapsi allerginen esim. E330:lle tai valkopippurille.. Ja toinen juttu on se, että onko kuinka pitkälle mahdollista ja järkevää vältellä sitä allergiaa aiheuttavaa ainetta, vai kannattaisiko ennemmin siedättää.

Jos lapsi olisi maidolle allerginen ei muutos näy vielä neljän pä'ivän jälkeen välttämättä. Kokeilemalla sen tietää, tuo kaksi viikkoa kuullostaa järkevältä. Voihan se olla ihan tavallista atooppistakin ihottumaa, ilman mitään allergioita.

Mulla vauva 8kk ja olen epäillyt atooppista ihottumaa. Kuivaa punaista ihottumaa on juuri atopialle tyypillisissä paikoissa..poskissa, leuassa, kämmenselissä, kyynärtaipeissa, polvitaipeissa ja nilkoissa. Pysyy kurissa, kunhan rasvaan perusvoiteella aamuin illoin ja välillä päivälläkin. Mutta neuvolalääkäri sanoi,ettei se ole atooppista jollei kutia, atooppinen ihottuma myös kutisee aina..enkä kyllä ole huomannut, että vauva koskaan raapisi noita kohtia tai ne mitenkään vaivaisi..."diagnoosi" oli siis paikoittainen kuiva iho.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Meillä on kyllä alle vuoden vanhallakin ihan atooppista ihottumaa. Lastenlääkärin toteamana.

Lastenlääkäri ei ole mikään Jumala, joka osaa aukottomasti kertoa, mikä sitä lasta vaivaa.

Mullakin on atooppinen iho. Ja kausittain hiton paha sellainen. Parhaimmillaan olen ollut I&A-sairaalassa ihan sisällä hoidettavana, kun iho on kauttaaltaan märkinyt. Ja kyllä mä ihan itse tiedän, että ruokavaliolla on ihan v*tusti väliä mun oman hyvinvoinnin kannalta, vaikka lekurin mukaan syömisillä ei ole mihinkään vaikutusta. Kortisonia vaan lisää lisää lisää, sitten vähän antihistamiinia, unilääkkettä ja suunkauttakortisonia, niin hyvä tulloo taas..

Jos lapsi olisi maidolle allerginen ei muutos näy vielä neljän pä'ivän jälkeen välttämättä. Kokeilemalla sen tietää, tuo kaksi viikkoa kuullostaa järkevältä. Voihan se olla ihan tavallista atooppistakin ihottumaa, ilman mitään allergioita.

Samaa mieltä, ärtynyt iho ei muutu muutamassa päivässä miksikään. Meillä tarvittiin antibioottikortisonivoide kuuri, ennenkuin ihottuma meni pois, vaikka ruokavalio olikin jo kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Meillä on kyllä alle vuoden vanhallakin ihan atooppista ihottumaa. Lastenlääkärin toteamana.

Lastenlääkäri ei ole mikään Jumala, joka osaa aukottomasti kertoa, mikä sitä lasta vaivaa.

Mullakin on atooppinen iho. Ja kausittain hiton paha sellainen. Parhaimmillaan olen ollut I&A-sairaalassa ihan sisällä hoidettavana, kun iho on kauttaaltaan märkinyt. Ja kyllä mä ihan itse tiedän, että ruokavaliolla on ihan v*tusti väliä mun oman hyvinvoinnin kannalta, vaikka lekurin mukaan syömisillä ei ole mihinkään vaikutusta. Kortisonia vaan lisää lisää lisää, sitten vähän antihistamiinia, unilääkkettä ja suunkauttakortisonia, niin hyvä tulloo taas..

Mutta pointti olikin se että voi olla kyseessä myös atooppinen ihottuma eikä kaikilla atoopikoilla suinkaan ole ruoka-aineallergioita.

No voihan. Kiitos kovasti vastauksista! Mä vaan en taida olla kauheen paljon viisaampi nytkään. Kai tätä nyt sit testataan vielä, seuraavaks kananmuna. Viljat testasin jo aiemmin.

Lastenlääkärillä käytiin helmikuussa näyttämässä ihottumaa ja silloin oli myös ummetusta (ei enää). Ei se tosta "osannut" sanoa oikeen mitään. Sanoi vaan, että ne allergiat tuppaa usein selviämään vaan testaamalla. Testataan nyt sit, mutta tää on jotenkin HANKALAA...

Alkuperäinen kirjoittaja Taa:

Samaa mieltä, ärtynyt iho ei muutu muutamassa päivässä miksikään. Meillä tarvittiin antibioottikortisonivoide kuuri, ennenkuin ihottuma meni pois, vaikka ruokavalio olikin jo kunnossa.

No voi apua. Mistä ihmeestä sen sit tietää, koska se "paha" aine löytyy?

Yhteistyössä