Onko tälläinen ihan mahdoton yhtälö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olemme jo jonkun aikaa harkinneet tehdä toisen lapsen, mutta olemme epäröineet tämänhetkistä elämäntilannetta.
2011 keväällä tarkoitus olisi rakentaa oma talo. Talo ei tule avaimet käteen periaattella, joten hommia ja stressiä itselle olisi tiedossa paljon! Olisiko ihan mahdoton yhtälö, jos esim. meille syntyisi tämänvuoden joulukuussa pikkuinen. Olisiko liian raskasta kaikkien kannalta?

riippuu pystytkö itse vaan katsomaan kun muut rakentaa taloa, sun aika kuitenkin menee lapsien kanssa. ja mieheltä et saa apua lasten hoitoon, kun sen voimavarat menee raksalla. Haluaako miehesi olla näkemässä lapsen kehitystä, meillä on vaan remonttia, mutta sekään ei etene kun on 5kk lapsi ja mies haluaa olla mukana lapsen kehityksessä ja kasvatuksessa. Onneksi on loppuelämä aikaa rempata pikku hiljaa.

Jos olet valmis siihen, että olet käytännössä lastenne yksinhuoltaja sen talonrakennuksen ajan (1-2 vuotta menee, riippuen miten rivakka rakennusmies miehesi on) ja hoidat vielä siihen päälle raksamiesten muonitukset ja osallistut materiaalivalintoihin, niin siitä vaan! Jos tuntuu liian raskaalta, niin kannattaa tehdä talo ensin ja lapsi vasta sitten, tai lapsi ensin ja talo vasta muutaman vuoden kuluttua. Ja hei, se omakotitalon rakentaminen ei ole mitenkään pakollista!! Valmiita taloja on myynnissä pilvin pimein.

No kokemusta on. Kuopus syntyi kesällä, ja meillä oli talviasuttavan mökin rakennus kesken. Minä hoidin kodin ja lapset (kotona siis) ja mies oli töiden jälkeen rakentamassa mökkiä käytännössä lähes niin pitkään kun valoisaa riitti. Kyllähän tuo vähän harmitti välillä, kun nähtiin niin vähän, mutta kun siihen oli asennoitunut oikein (tätä kestää vain vajaan vuoden ja tällä säästää paljon!) niin ihan hyvin se meni.
Ymmärrän kyllä miksi rakentaminen koettelee suhdetta (pitää yleensä tehdä paljon päätöksiä hankinnoista, rahaa kuluu hirveästi ja yhteistä aikaa on vähän), mutta meillä kaikki meni oikein hyvin.

*muoks* Rakennuskuiteista näkyy, että kuopuksen syntymän aikaan oli n. viikko, kun ei mitään ostettu, mutta sitten rakentaminen jatkui normaalina (eli oli siis isyysloman rakentamassa :whistle: ).

Sinä olisit yksin lasten kanssa 24 h kotona ja mies työpäivän päälle rakennuksilla? Jos vauva valvottaa yöt ja itse vielä valvot päivätkin leikki-ikäisen kanssa niin raskasta on.

Itse rakennutimme "avaimet käteen" talon, jossa riittää tietysti itsellekin puuhaa. Kaikki päivät menivät roskien keräämisessä, siivoamisessa ja työmiesten auttamisessa. Itse en olisi voinut tuohon tilanteeseen kuvitella lasta. En usko että omat hermoni olisivat kestäneet sitä stressin määrää mikä olisi todellakin ollut odotettavissa. Stressiä oli muutenkin.
Mutta, jokainen kuuntelee omaa itseään ja tekee omat päätöksensä. Toisille talonrakennus lapsen kanssa ei ole mikään ongelma kun on laaja tukiverkkokin. Meillä sitä mahdollisuutta ei ollut :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tukiverkkoa kyllä on suht. hyvin. Ollaan oltu kyllä vahvasti sen kannalla, että rakennettaisiin se talo ensin ja sitten mietittäisiin toista lasta.

Onko ihan pakko rakentaa? Vai pelkästään sen takia kuin 'kaikilla kavereillakin on'?

mä en lähtis oman ukon kanssa rakennuspuuhiin saati tekis vauvaa samaanaikaan. Jos ois paljon rahaa ja vois palkata jonkun hoitaa koko homman niin sitten, mutta parikin tapausta tiedän jossa koko remontti ja rakennus touhu on eron tuonu tullessaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tukiverkkoa kyllä on suht. hyvin. Ollaan oltu kyllä vahvasti sen kannalla, että rakennettaisiin se talo ensin ja sitten mietittäisiin toista lasta.

Onko ihan pakko rakentaa? Vai pelkästään sen takia kuin 'kaikilla kavereillakin on'?

Kaikilla kavereilla on??? Meillä on tontti valmiina, rahoitus kunnossa, tällä alueella ei ole meille mieluista taloa (olemme etsineet kohta 2 vuotta) sekä ihan sekin että haluamme maksaa itsellemme omaa asuntoa, emmekä järkyttävällä vuokrahintaa kunnalle/kaupungille.

Yhteistyössä