Onko tämä aurallista migreeniä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla on muutamia kertoja ennen päänsärkyä näkynyt silmissä semmonen sahalaita/siksakki, joka vaikeuttaa näkemistä. Sen jälkeen on siis tullut pää kipeäksi, mutta ei kovin pahoin ja särky on ihan buranalla lähtenyt.
Oon aatellut että tää varmaan on just tuota aurallista migreeniä, mutta nyt alko mietityttää, että voiko se olla olla jotain muuta ja pitäiskö käydä lääkärillä? Aiemmin en oo käyny, kun päänsärky on niin pientä ja ainoa haitta on max tunnin sumea näkö...

Migreenin takia ei tarvitse käydä lääkärissä ja ihan normaalilta auralliselta migreeniltä tuo kuulostaa. Näköhäiriön ei pitäisi normaalisti kestää kuin 20-30 min. Minulla on myös aurallinen migreeni, jossa ei tule joka kerta päänsärkyä. Otan heti pari buranaa ja menen pimeään lepäilemään jos suinkin vain mahdollista ja silloin päätä särkee yleensä vain vähän tai ei ollenkaan. Joskus tulee semmoinen hedari, että tuntuu kuin pää halkeaisi, mutta onneksi hyvin harvoin.

Migreenioireet voivat olla aika kummallisia, mutta niistä ei tarvitse säikähtää. Jos en pääse lepäämään vaan on esim. pakko sinnitellä töissä, tulee seuraavan parin tunnin aikana tosi helposti kirjoitusvirheitä (esim. kaksoiskonsonanteista tai -vokaaleista järjestään toinen jää puuttumaan) ja on vaikea jutella ihmisten kanssa, kun tuntuu etteivät ajatukset muutu puheeksi. Yritän ehdottomasti päästä omaan rauhaan migreenikohtauksen iskiessä, mutta aina ei vaan voi.

Kyllä kuulostaa ihan vaarattomalta auralliselta migreeniltä, mutta minun tietääkseni suositus on, että pitäs aina kuitenkin tutkia kun tulee ensimmäisen kerran. Itselläni teini-iässä aivot tutkittu pahojen migreenikohtausten takia. Ihan googlettamalla löytyy paljon migreenistä asiallista tietoa kyllä.

Minulla on toisinaan (ei tosin muistaakseni useampaan vuoteen) ollut pelkkä migreeniaura, mutta mitään päänsärkyä ei ole sen jälkeen tullut. Kerran muistan, että koko näkökenttä oli pelkkää väriä ja välkettä enkä esimerkiksi tietokoneen ruudulta pystynyt lukemaan juuri mitään, mutta minkäänlaista päänsärkyä ei seurannut, vaikka en edes mitään lääkettä ottanut! Olikohan sekin migreeniä? Tapauksesta jo kymmenisen vuotta.

En minä oikein usko, että terveyskeskuslääkäri lähettää mihinkään tarkempiin tutkimuksiin (magneettikuviin tms.) migreenin takia, toteaa vaan että migreeniä tuo taitaa olla. Yhdellä kaverillakin tulee tosi pahoja puutumisia kasvoihin ja käteen kohtausten aikana, mutta sekään ei ollut mikään syy tutkimuksiin lähettämiseen. Itse kävin ensimmäistä kertaa migreenin takia lääkärissä 10 vuotta migreenin alkamisen jälkeen, kun tuli hetkellinen pahenemiskausi ja halusin keskustella lääkityksestä. Se on sitten eri asia, jos menee yksityiselle neurologille, sitten varmaan tutkitaan ja hutkitaan.

Kai sitä sitten ei säästösyistä nykyään tutkita. Mulla tuli 14-vuotiaana koulussa migreenikohtaus ekan kerran. Toinen puoli vartalosta puutui, enkä pystynyt puhumaan (puhe puuroutui). Menin terkkarille hädissäni, terkkari vei minut terveyskeskukseen, josta minut ambulanssilla kiidätettiin yliopistosairaalaan. Oli aika traumaattinen kokemus, kun pelkäsin että kuolen. Tekivät sitten nuo kaikenmaailman aivokuvaukset myöhemmin ja ei mitään löytynyt eli migreeniksi totesivat

Alkuperäinen kirjoittaja H:
Kai sitä sitten ei säästösyistä nykyään tutkita. Mulla tuli 14-vuotiaana koulussa migreenikohtaus ekan kerran. Toinen puoli vartalosta puutui, enkä pystynyt puhumaan (puhe puuroutui). Menin terkkarille hädissäni, terkkari vei minut terveyskeskukseen, josta minut ambulanssilla kiidätettiin yliopistosairaalaan. Oli aika traumaattinen kokemus, kun pelkäsin että kuolen. Tekivät sitten nuo kaikenmaailman aivokuvaukset myöhemmin ja ei mitään löytynyt eli migreeniksi totesivat

No ilman muuta tuollaisessa tapauksessa pitää tutkia! Jäi varmaan aika inha olo tuollaisesta kohtauksesta, joka määriteltiin migreeniksi kun muutakaan ei keksitty:o

Minulla ensimmäinen migreeni alkoi automatkalla vieraalla paikkakunnalla ystäväni kanssa. Näkökenttä alkoi väpättää yhdestä kohtaa ja pikku hiljaa vasen puoli näkökentästä oli kokonaan pelkkää harmaata väreilyä ja alkoi oksettaa. Ystäväni teki diangoosin minulle, että migreeniähän tuo on, että nyt äkkiä buranaa ottamaan. En ole koskaan sen jälkeen saanut tuollaista näköhäiriötä, jossa häviään näkökenttä tarkalleen kasvojen toisen puoliskon alueelta, mutta ihan oikean diagnoosin ystäväni taisi kuitenkin tehdä:)

Yhteistyössä