Onko tämä lastensuojeluasia vai suurentelenko minä? Miten näette asian?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Siru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Siru"

Vieras
Olen 4v pikkutytön kummitäti. Hänellä on 4 vuotta vanhempi isosisko, joka on tyttöjen äidin edellisestä suhteesta (tytön isä jätti perheen tytön ollessa sylivauva, joten tyttö pitää isäpuolta isänään).

Minusta isäpuolen käytös tyttöä kohtaan on huonoa. En tiedä onko tässä riittävästi tai riittävän pahoja asioita, mutta olen esimerkiksi kuullut, kun hän on solvannut tyttöä sekasikiöksi. Toisen kerran hän huusi tytölle riitatilanteessa, että tämä on hullu ja sairas. Tyttö on mielestäni vilkas, äitinsä mielestä ylivilkas ja vaikeasti kontrolloitava. Minun kanssa hän juttelee mukavasti ja mielestäni vetäytyy enemmän omiin oloihinsa kuin häiritsee (tykkää piirtää, maalata ja askarrella). Tiedän, että isäpuoli on riuhtonut tyttöä käsivarresta ja kerran tytöllä oli punainen jälki poskessa, kun isäpuoli oli huitaissut hanskoilla häntä.

Pohdin onko tässä tarpeeksi, jotta voisin puuttua asiaan? Toisaalta se tarkoittaa, että välit todennäköisesti katkeavat myös kummilapseen. Vai ylireagoinko? Pahimmalta tuntuu se, että lasta solvataan niin rumasti. Mitä tuommoinen tekee ihmisen itsetunnolle?!

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25960845:
Jos olet lapsen pikkusisaruksen kummi, olet varmaan melko läheisissä väleissä lapsen äidin kanssa? Minusta voisit ilmaista huolesi hänelle nyt ensimmäiseksi.

Jos tuntuu että niin ei voi puhua, voi olla hyvä soittaa lastensuojeluun kertoa huolesta. Saattaa olla että koulusta tms. On tullut esiin huolia, ja tieto kotioloista voisi auttaa asiaa.

Pitää muistaa kuitenkin että kaikilla on eri tyylit kasvattaa lasta, toiset puhuu eritavalla, tuttavaperheessä uhataan aina selkäsaunalla, vaikken tiedä semmoista koskaan tapahtuneet. Eli kielenkäyttö voi olla huonoa.

Mutta toisessa tuttavaperheessä oli myös näin, että isäpuoli hylki "ei-lastaan" ja se oli kauheaa katsottavaa. Erosivat sitten onneksi.

On se,itse kasvoin samanlaisessa perheessä isäpuolen kanssa. Jäin kaikesta ulkopuoliseksi kun biologinen lapsi eli puolveljeni sai elää normaalia rakastavaa lapsuutta.
minua solvattiin ja tönittiin,uhkailtiin ja maalattiin kamalaksi kauhukakaraksi ja kielettiin pianon soitto ja kavereiden tuominen kun veli tarvitsi mukamas rauhaa.
Nuorena aloitin kapinoinnin ja join viinaa hankin miehiä pönkittämään romahtanutta itsetuntoa.
JOten ole kiltti ja toimi.

Yhteistyössä