Onko tämä maku asokodista liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asokotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Asokotiin

Vieras
Eli kyseessä on 5h+k+saunaosasto. Neliöitä on 116,5m2. Asunto on rivitalo ja kahdessa kerroksessa. Terassi ja piha. Vastike on 1300e ja siihen meidän pitäis maksaa lainaa n. 200e/kk. Asunnon hinta on 35000e.
Eli asumiskustannuksia tulee n.1500e.
Onko ihan järjetön juttu?
Kertokaa minkälaisia asuinkustannuksia teillä on asokodeissa Helsingin seudulla?

Kannattaa vertyailun vuoksi etsiä samankokoisia vastaavia vuokrakämppiä ja katsoa paljonko niistä pyydetään vuokraa. Minusta tuo vastike kuulostaa ihan normaalilta.

Vastike tuntuu normaalilta jos 35000e ois jo takataskussa ja sitten maksaisit pelkkää vastiketta. Niinhän näissä tää ajatus menee, mutta tohon lainanhoito päälle niin on se sillon kova. Mutta jos ajattelee ostavansa omistusasunnon 5 henkiselle perheelle niin ei se lainanhoitoineen, korkoineen ja vastikkeineen tule sen halvemmaksi. Isolla perheellä on isot menot, ei sille voi mitään.

Tuolla hinnalla jo lyhentää ihan omaakin asuntoa.
En muutenkaan tajua mitä järkeä on lhteä moiseen asumismuotoo jos ei ole säästössä jo valmiina se vaadittava alkupääoma jonka jälkeen maksetaan ns vastiketta

[QUOTE="vieras";23385461]Kannattaa vertyailun vuoksi etsiä samankokoisia vastaavia vuokrakämppiä ja katsoa paljonko niistä pyydetään vuokraa. Minusta tuo vastike kuulostaa ihan normaalilta.[/QUOTE]

Ollaan vertailtu ja samoissa on vuokrat ton kokoisissa. Asokodissa on se mukava puoli että siellä saa tehdä muutostöitä.

Mun mielestä vastike kuulostaa isolta, riippuu tietenkin kuuluuko siihen jo vesiennakot, netti autopaikkaa yms?
Meillä on 11m2 isompi aso ja selvästi pienempi vastike.

Tuolla hinnalla jo lyhentää ihan omaakin asuntoa.
En muutenkaan tajua mitä järkeä on lhteä moiseen asumismuotoo jos ei ole säästössä jo valmiina se vaadittava alkupääoma jonka jälkeen maksetaan ns vastiketta

Olen samaa mieltä. Itse asun Tampereella asokodissa, 4h+k+s+piha, taloyhtiö on uudehko ja hyvin hoidettu. Helsingin hinnosita en tiedä, mutta itselläni oli tuo aso-maksu säästössä, joten lainaa en lyhentele ja vastike, johon on laskettu mukaan kolmen hengen vesimaksut á 11€ niin maksan asumisestamme kuukaudessa reilut 700 euroa, vastike ilman vesimaksun osuutta siis alle 700 euroa. Vertailuna voin sanoa, että asuimme ennen tähän muuttoa saman firman vuokratalossa, joka oli myös rivitalo, mutta vain kolmio. Vuokra oli 936 euroa. Joten jos olisi ottanut lainaakin ja lyhentänyt sitä, olisin maksellut suunnilleen samoja kuukausimääriä.

Pääkaupungin hinnat on mitä on. Kauheat.

Eihän asoon kannata lainaa maksamalla mennä! Ja tuolla vastikemäärällä lyhentää jo isoa asuntolainaa.

Täysi peesi!
Mitä järkeä mennä asoon jos joutuu lainaakin ottamaan. Mitä remontointiin tulee niin kannattaa tutustua näihin uusiin lakeihin, nykyään ei edes oaskkeen omistaja saa juuri mitään tehdä itse asunnossaan vaan aina on ilmoitusvelvollisuus, jopa vesihanojen vaihto ei enään kuulu osakkeen omistajille vaan taloyhtiölle lattiamaterialin vaihdosta täytyy tehdä ilmoitus sillä sitä ei saa vaihtaa ilman lupia.

Olen samaa mieltä. Itse asun Tampereella asokodissa, 4h+k+s+piha, taloyhtiö on uudehko ja hyvin hoidettu. Helsingin hinnosita en tiedä, mutta itselläni oli tuo aso-maksu säästössä, joten lainaa en lyhentele ja vastike, johon on laskettu mukaan kolmen hengen vesimaksut á 11€ niin maksan asumisestamme kuukaudessa reilut 700 euroa, vastike ilman vesimaksun osuutta siis alle 700 euroa. Vertailuna voin sanoa, että asuimme ennen tähän muuttoa saman firman vuokratalossa, joka oli myös rivitalo, mutta vain kolmio. Vuokra oli 936 euroa. Joten jos olisi ottanut lainaakin ja lyhentänyt sitä, olisin maksellut suunnilleen samoja kuukausimääriä.

Pääkaupungin hinnat on mitä on. Kauheat.

Ei oo totta!
Pitääkö meidän siis muuttaa pois Helsingistä? : )

Missäpäin suomea?

Turussa.

Mua muuten ärsyttää tuo "tuolla rahalla lyhentäisi jo omaa asuntoa". Kaikki kun ei halua sitä omaa. Mekin myytiin oma pois ja muutettiin tähän asoon. Eipä tarvii huolehtia jälleenmyynnistä, taloyhtiön putkiremonteista yms yms. Ja omakotitaloon ei haluta. Tämä on paras ja vaivattomin tapa asua meille, vaikkakaan ei ehkä kustannuksiltaan edullisin.

Turussa.

Mua muuten ärsyttää tuo "tuolla rahalla lyhentäisi jo omaa asuntoa". Kaikki kun ei halua sitä omaa. Mekin myytiin oma pois ja muutettiin tähän asoon. Eipä tarvii huolehtia jälleenmyynnistä, taloyhtiön putkiremonteista yms yms. Ja omakotitaloon ei haluta. Tämä on paras ja vaivattomin tapa asua meille, vaikkakaan ei ehkä kustannuksiltaan edullisin.

Joo ei tod.ole edullisin vaihtoehto.

Uusimmat

Yhteistyössä