Onko tämä merkki siitä että minä olen huono äiti??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono äiti

Vieras
Minulla on kohta vuoden ikäinen tytär, olen yksinhuoltajaäiti, nyt vielä kotihoidontuella lapsen kanssa kotona. Parhaani olen yrittänyt että olisin hyvä äiti lapselle.. Mutta, esim. kun mennään mummolaan, niin tuntuu että minä en kiinnosta lasta, koko ajan haluaa mummin syliin ja mummin luo, minun syliin pyrkii harvemmin. Jos otan syliin, haluaa kohta pois. Ja kun joku toinen ihminen lähtee vaikka ulos, tyttö kömpii eteiseen ja alkaa siellä itkemään kun toinen lähtee pois. Mutta kun minä lähdin ja tyttö istui mummin sylissä, ei tullut itku ja tuntui ettei ollut mitään väliä vaikka lähdin.. Kamala olo tuli, tuntuu että paska äiti olen vaikka miten yritän.. :(

Onko lapsesi ollut aina tällainen? Hänellähän on selvästi menossa erillisyyden vaihe, eli on sen verran itsenäistymässä, ettei tarvitse äidin sylissä enää koko aikaa istua:) Jos tätä on ollut vasta nyt noin vuoden iässä, en todellakaan olisi huolissani:)

meillä ainaki mummi voittaa äidin mennen tullen ja palatessa :D enkä oo ikinä ajatellu että sen takia olisin huono äiti. Kun mummi on paikalla niin mummin sylissä ollaan ja mummin pitää tehdä sitä ja tätä, äiti ei kelpaa.

Öööö, olette pääosin kahdestaan kotona. Isovanhemmat on jännittäviä, tuoreempia ihmisiä, joita ei tarvi tuijottaa joka päivä. Lapsilla on kausia, jolloin ottaa askelia poispäin ja taas takertuu kiinni...
Pitäisikö käydä kerhoissa tai jossain, lapsi kokee omistushalusi ehkä ahdistavana?

Meillä 2v toistelee harva se päivä että "äiti mennään mummun luo hoitoon, mää oon vähän mummun lapsi".:) Eikä siis tosiaan edes usein näe isovanhempiaan. Samoin tuo 1v poika on aivan papan poika silloin kun siellä käydään..

Ja siis piti vielä laittaa, että meilläkin mummu on ykkönen, antaa tehdä kaikkea, touhua ja värkkää. Siellä olo on aina juhlaa ja kotona on tylsää. Se on isovanhempien tehtävä ja on vaan hyvä, että on läheinen suhde heihin. Ei se ole sulta pois.

Varsinkin yksilapsisen yh perheen lapselle on tärkeetä olla läheinen myös muitten aikuisten kanssa :) Ydinperheessä on jo kaksi aikuista ja usein useampi lapsikin. Lapselle luo turvallisuudentunnetta, että on läheinen myös muitten kanssa. Tuo kertoo siitä, että lapsellasi on terve kiintymyssuhde sinuun ja nyt hän haluaisi ruveta kiintymään muihinkin. Se on hankalaa, kun kotona on vain yksi aikuinen, joten hän tekee parhaansa luodakseen suhdetta isovanhempiinsa.

Eli pelkkää plussaa, sanon minä :heart: On saanut sinulta mallin, että aikuiset ovat turvallisia.

Alkuperäinen kirjoittaja sari:
Varsinkin yksilapsisen yh perheen lapselle on tärkeetä olla läheinen myös muitten aikuisten kanssa :) Ydinperheessä on jo kaksi aikuista ja usein useampi lapsikin. Lapselle luo turvallisuudentunnetta, että on läheinen myös muitten kanssa. Tuo kertoo siitä, että lapsellasi on terve kiintymyssuhde sinuun ja nyt hän haluaisi ruveta kiintymään muihinkin. Se on hankalaa, kun kotona on vain yksi aikuinen, joten hän tekee parhaansa luodakseen suhdetta isovanhempiinsa.

Eli pelkkää plussaa, sanon minä :heart: On saanut sinulta mallin, että aikuiset ovat turvallisia.

Kiitos kaikille vastauksista, varsinkin tästä viimeisestä tuli hyvä mieli :)

Yhteistyössä