Onko tämä mielestänne ammattitaitoinen LTO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Lapseni on ihan normaali, vilkas 3,5 v. poika, jolla on pääsääntöisesti hyvät käytöstavat, keskittymiskyky tms., ja on useimmiten kiltti poika. Erittäin sosiaalinen ja huumorintajuinen, saa helposti kavereita yms. Joskus meno saattaa yltyä liian villiksi, jolloin saattaa joutua hillitsemään, ja ottamaan joskus jonkun lelun pois vähäksi aikaa, tai pojan vähän rauhoittumaan. Aika voimakastahtoinen hän on, mutta johdonmukaisella kasvatuksella ja selkeillä rajoilla olemme saaneet hänestä jokseenkin "salonkikelpoisen" lapsen, vaikka varmasti hän tulee aina olemaan vilkkaanpuoleinen. Mitään häiriökäytöstä hänelle ei ole koskaan sallittu kotona vaan se on lopetettu alkuunsa, aika pitkälti Super Nannyn oppehja soveltaen.

Poika on ollut 3 eri ryhmässä muuttojen päiväkotien remonttien yms. muutosten takia, vuoden alusta aloitti neljännessä. Aiemmissa ryhmissä on toiminut kurinpito ihan normaalisti, ja mistään ei ole tehty sen isompaa numeroa, eli tilanteet on hoidettu kuten on pitänytkin. Edellisessä ryhmässä oli 14 poikaa ja 3 tyttöä, kaikki pojat olivat 2,5-4-vuotiaita eli vipinää riitti. Vähän väliä oli joku jäähyllä tai joku huitaisi toista tms., muttei mitään isompaa, eikä poikanikaan mitenkään muita enempää siellä riehunut, lähinnä kun muutkin.

Nyt hän on ollut uudessa ryhmässä vuoden alusta. Alusta alkaen ihmettelin, kun minulle raportoitiin kaikki sellaisetkin jutut, jotka pitäisi normaalisti kyetä henkilökunnan hoitamaan tekemään edes sen suurempaa numeroa. Mutta tuntuu että tuossa ryhmässä hyväksytään vain ehdottoman tasaiset ja rauhalliset lapset. Yhtään ei saisi edes joutua hillitsemään poikani vauhtia, siitäkin pitää voivotella, että voivoi, en tiedä yhtään mitä tuon pojan kanssa pitäisi tehdä. Hän on siis pelkän vilkkautensa takia silmätikkuna. Ja koska hän on vauhdikas, niin jos hän aloittaa vaikka pihalla jonkun juoksuleikin, hän kuulemma "villitsee" muutkin mukaansa- ryhmässä muut ovat nuorempia, ja rauhallisempia. Ensi viikolla on kahdenkeskinen keskustelu LTO:n kanssa ilm. näistä asioista. Sekin, että jos kerran poika on joskus heittänyt uniaikana pehmoleluaan, miksi siitä pitää valittaa minulle ja pyytää ettei sitä enää otettaisi mukaan, miksei voi tehdä kuten voisi kuvitella, eli varoittaa, ja vaikka ekan varoituksen jälkeen takavarikoida lelua tms. Tuntuu että LTO ei osaa pitää kuria yhtään, vaan valittaa kaikesta minulle.Entisessä vilkkaassa poikapainotteisessa ryhmässä oli tosi napakat tädit jotka osasivat pitää pojat kurissa.

Onko tässä nyt kärpäsestä tehty härkänen? Minä osaan kyllä pitää pojalleni kuria, jos LTO ei osaa, eikö hänen pitäis iopetella? Ja kun hän on nyt parin kk aikana tosi monta kertaa sanonut että "en tiedä mitä tässä pitäisi oikein tehdä" niin eikö se ole niin että LTO:n pitäisi olla kasvatuksen ammattilainen, jolta MINUN pitäisi voida kysyä neuvoa jossain kasvatusasiassa, eikä toisinpäin?

Olen kyllä joskus lapseni ollessa pienempi epäillyt ylivilkkautta, mutta kaikki edelliset LTO:t ovat sanoneet että kyseessä on ihan normaali, vilkas poika, joka on hyvin kasvatettu ja pääsääntöisesti kiltti ja hyvätapainen, joskus vauhti vaan kiihtyy liiaksi...

No mutta eikös se ole ihan hyvä, että menet nyt sitten keskustelemaan, että mikä siellä oikeasti on ongelma. Jos LTO on omasta mielestään huomannut jotain, missä uskoo pojan tarvitsevan apua/tukea. Tässä voi vaikuttavana tekijänä olla nuo ryhmänvaihdokset ja muu ryhmädynamiikka.

No mutta eikös se ole ihan hyvä, että menet nyt sitten keskustelemaan, että mikä siellä oikeasti on ongelma. Jos LTO on omasta mielestään huomannut jotain, missä uskoo pojan tarvitsevan apua/tukea. Tässä voi vaikuttavana tekijänä olla nuo ryhmänvaihdokset ja muu ryhmädynamiikka.
Joo no voihan se olla hyväkin se keskustelu, tosin vasu-keskustelukin en tässä kuussa, ja tämä ei siis ole se. En tajua miksei tätä keskustelua voisi hoitaa vasun yhteydessä.

Ei minusta vaikuta kovin ammattimaiselta tai osaavalta tuo jatkuva taivastelu. Entisessä ryhmässä todettiin joskus häntä hakiessani, että hyvin meni päivä, kerran istui jäähyllä, pientä uhmaamista, muttei sen ihmeempää. Jotenkin tuntuu että tuolla aletaan heti vaan voivotella että mitä minä tuon pojan kanssa oikein teen... kun kyseessä todellakaan ei ole edes kaikista vilkkain tapaus.

[QUOTE="a p";28137767]Joo no voihan se olla hyväkin se keskustelu, tosin vasu-keskustelukin en tässä kuussa, ja tämä ei siis ole se. En tajua miksei tätä keskustelua voisi hoitaa vasun yhteydessä.

Ei minusta vaikuta kovin ammattimaiselta tai osaavalta tuo jatkuva taivastelu. Entisessä ryhmässä todettiin joskus häntä hakiessani, että hyvin meni päivä, kerran istui jäähyllä, pientä uhmaamista, muttei sen ihmeempää. Jotenkin tuntuu että tuolla aletaan heti vaan voivotella että mitä minä tuon pojan kanssa oikein teen... kun kyseessä todellakaan ei ole edes kaikista vilkkain tapaus.[/QUOTE]

Ehkä LTO:lla ja lapsella ei henkilökemiat kohtaa ja hänellä on tapana ilmaista asioita sinua ärsyttävällä tavalla. Minä kannustaisin sinua menemään sinne keskusteluun ja kertomaan myös sen, että tuntuu pahalta kun pojan tekemisiä päivitellään joka päivä. Toki oikeista konflikteista on kerrottavakin. Ehkäpä siellä keskustelussa myös selviää enemmän siitä, miksi LTO kokee lapsen niin haasteelliseksi.

Voihan olla että kyseisessä ryhmässä ja kyseisellä LTO:lla on ollut vain rauhallisia hissukoita hoidettavana ja nyt sun lapsi ap tuntuu olevan hieman vaativampi. Kerro ihmeessä opelle miten sun lapsen kanssa tulee toimeen, teette yhteiset pelisäännöt ja seuraat miten käy. Jos homma jatkuu, niin voithan kysyä meilipidettä joltain muulta päiväkodin aikuiselta. Meillä ainakin n. 90 lapsen päiväkodissa jokainen aikuinen tuntee ja tietää jokaisen lapsen ainakin päällisin puolin ja lapsista voidaan keskustella ammatillisessa mielessä myös muiden kuin oman ryhmän aikuisten kesken ja vaihtaa näkemyksiä asiasta.

Lapsihan on kotioloissa aivan erilainen kuin hoidossa, joten kotioloissa tapahtuvia juttuja ei voi verrata isossa lapsiryhmässä tapahtuviin käytöksiin. Ryhmällä on iso merkitys päivän kulussa kuin myös ryhmässä olevilla aikuisillakin.

Musta on vain ihan hyvä juttu, että teillä on se keskusteluaika. Ja kerran ryhmästä on muutkin aikuiset sanoneet pojan käytöksestä eikä vain ja ainoastaan lto - tällaisen käsityksen sain kertomuksesta - niin onhan se hyvä keskustella alta pois, ettei mikään jatkossa jää hiertämään... Voihan olla, että tuolla ovatkin tarkkanäköisempiä verrattuna esim. edellisiin paikkoihin...paha mennä oikeasti mitään sanomaan, kun ei tilanteita tiedä.

Mene avoimin mielin keskustelemaan ja kuuntelemaan, mitä hänellä on sanottavana. Ei suinkaan heti tarvitse olla takajaloin asiasta...:hug: :)

Lapsihan on kotioloissa aivan erilainen kuin hoidossa, joten kotioloissa tapahtuvia juttuja ei voi verrata isossa lapsiryhmässä tapahtuviin käytöksiin. Ryhmällä on iso merkitys päivän kulussa kuin myös ryhmässä olevilla aikuisillakin.

Musta on vain ihan hyvä juttu, että teillä on se keskusteluaika. Ja kerran ryhmästä on muutkin aikuiset sanoneet pojan käytöksestä eikä vain ja ainoastaan lto - tällaisen käsityksen sain kertomuksesta - niin onhan se hyvä keskustella alta pois, ettei mikään jatkossa jää hiertämään... Voihan olla, että tuolla ovatkin tarkkanäköisempiä verrattuna esim. edellisiin paikkoihin...paha mennä oikeasti mitään sanomaan, kun ei tilanteita tiedä.

Mene avoimin mielin keskustelemaan ja kuuntelemaan, mitä hänellä on sanottavana. Ei suinkaan heti tarvitse olla takajaloin asiasta...:hug: :)
Ei, kun kyse on nimenomaan tästä yhdestä ja ainoasta LTO:sta. Hoitajan mielestä (hänen omien sanojensa mukaan) "**** on vilkas, mutta suloinen hurmaava poika, kaikki tytöt ihastuvat häneen ja kaikki pojat haluavat leikkiä hänen kanssaan)

[QUOTE="a p";28137854]Ei, kun kyse on nimenomaan tästä yhdestä ja ainoasta LTO:sta. Hoitajan mielestä (hänen omien sanojensa mukaan) "**** on vilkas, mutta suloinen hurmaava poika, kaikki tytöt ihastuvat häneen ja kaikki pojat haluavat leikkiä hänen kanssaan)[/QUOTE]

No, edelleenkin - käyt kuuntelemassa ja keskustelemassa hänen kanssaan. Puhumalla ne asiat selviää, ja jos et ole tyytyväinen asioiden selvittytapoihin ko. paikassa, niin ainahan voit keskustella tai pyytää sinne mukaan keskustelemaan pk- johtajaa. Puhumalla ne asiat selviävät.

varmaan iän mukaan odotetaan käytöksen paranevan tai jotain. vaikka olisi aiemmin ollut ok niin ehkä nyt on keskustelun paikka. jos vanhempien käsitys lapsestaan on kehua vilkkaudella, usein vähitellen niitä ongelmiakin tulee.

Tuli mieleen oma lapsi, myös 3,5v tyttö. On vilkas ja T.O.D.E.L.L.A omapäinen ja temperamenttinen.
Silloin kun tyttö oli pk:ssa pienten eli 0-3 vuotiaiden ryhmässä, minulle sanottiin, että ovat 20 vuoden uran aikana nähneet jos jonkinlaista lasta ja jokainen on jollain tavalla uhmannut päiväkodissa kuherruskuukauden jälkeen, mutta sen kaltaista lasta ei koskaan ole ollut kuin minun tyttöni :D LTO siis sanoi näin. Lapseni on myöskin todella fiksu ja hurmaava ja kaikki hoitajat pitivät hänestä, mutta silloin kun ei halunnut tehdä jotain niin häntä ei pakotettua saanut. Silloin kun tyttö oli 2v, olivat hoitajat melko pulassa tyttöni kanssa, koska meno meni niin mahdottomaksi.
Mutta aina hyvässä hengessä keskusteltiin näistä asioista, ikinä ei taivasteltu tai syytetty ym. ja LTO sanoi minulle, että kyllä he tuollaisen yhden kirpun saavat aisoissa pidettyä :D Olin todellä tyytyväinen tähän ryhmään ja niiden hoitajiin.

Nykyään lapsi on isompien ryhmässä (3-5), jossa jokainen lapsi sattuu olemaan jollain tavalla erittäin persoonallinen niinkuinsen ryhmän LTO asian ilmaisi. Ja siellä koska on paljon samanlaisia, on oman tyttöni päivät joka päivä hyviä, toki jäähyjä ja selvittelyjä on, mutta ei niitä minulle ainakaan raportoida sen kummemmin. On varmasti niin peruskauraa siellä ryhmässä :D

Hiukan ihmettelen ap:n asennetta, eli jos kotona sujuu, niin kyllähän se sujuu tarhassakin. Yleensä näin ei ole, vaan ongelmat ilmenevät vain tarhassa, jossa on useampia lapsia yhdessä.
Voi olla, että kotioloissa lapsenne on hieman vilkas, mutta tarhassa "kiusaaja" tai "häiriköijä". Eli osaa käyttäytyä kotona,mutta lapsiryhmässä villiintyy/riehaantuu tai häiriköi.

[QUOTE="veera";28138028]Tuli mieleen oma lapsi, myös 3,5v tyttö. On vilkas ja T.O.D.E.L.L.A omapäinen ja temperamenttinen.
Silloin kun tyttö oli pk:ssa pienten eli 0-3 vuotiaiden ryhmässä, minulle sanottiin, että ovat 20 vuoden uran aikana nähneet jos jonkinlaista lasta ja jokainen on jollain tavalla uhmannut päiväkodissa kuherruskuukauden jälkeen, mutta sen kaltaista lasta ei koskaan ole ollut kuin minun tyttöni :D LTO siis sanoi näin. Lapseni on myöskin todella fiksu ja hurmaava ja kaikki hoitajat pitivät hänestä, mutta silloin kun ei halunnut tehdä jotain niin häntä ei pakotettua saanut. Silloin kun tyttö oli 2v, olivat hoitajat melko pulassa tyttöni kanssa, koska meno meni niin mahdottomaksi.
Mutta aina hyvässä hengessä keskusteltiin näistä asioista, ikinä ei taivasteltu tai syytetty ym. ja LTO sanoi minulle, että kyllä he tuollaisen yhden kirpun saavat aisoissa pidettyä :D Olin todellä tyytyväinen tähän ryhmään ja niiden hoitajiin.

Nykyään lapsi on isompien ryhmässä (3-5), jossa jokainen lapsi sattuu olemaan jollain tavalla erittäin persoonallinen niinkuinsen ryhmän LTO asian ilmaisi. Ja siellä koska on paljon samanlaisia, on oman tyttöni päivät joka päivä hyviä, toki jäähyjä ja selvittelyjä on, mutta ei niitä minulle ainakaan raportoida sen kummemmin. On varmasti niin peruskauraa siellä ryhmässä :D[/QUOTE]

Kuulostaa että tyttösi on melko samanluontoinen pikku Persoona kuin poikani. Juuri tuollainen asenne oli poikani entisessä ryhmässä, se jossa oli 14 vilkasta poikaa. :-) Mutta tässä ryhmässä on ehkä suurin ongelma se, että KAIKKI muut ovat nuorempia, osa lähestulkoon vauvoja. Lapseni on vanhin ja vilkkain. (Kyse on siis uudesta päiväkodista, jossa ei ole vielä isojen ja pienten ryhmää erikseen) Tuntuu vaan jotenkin oudolta, että pojastani tehdään näin suuri numero. Ja vielä muille tähdennän, ettei kyse ole muita kiusaavasta ja ilkeästä koko ajan pahanteossa olevasta pikku riiviöstä, vaan pääosin hyväntuulisesta ja hyvätapaisesta, eloisasta pojasta, jolla joskus vauhti kiihtyy niin että joutuu vähän hillitsemään. Mahtaisi LTO olla pulassa jos hänen ryhmässään olisi useampi vilkas lapsi.

Mielestäni tuo juurikin on vähän kummallista, että pikkujutut mainitaan ja niistä tehdään numero. Esim. jos uninalle lentelee välillä, yksinkertaisesti otetaan se pois, ja annetaan takaisin vasta kun pelleily loppuu. Niin minäkin teen. En minä mahda mitään niille tilanteille joita syntyy päiväkodissa, kasvatuksen ammattilaisen pitäisi niistä selvitä ihan itse, voivottelemalla että en tajua mitä tuon lapsen kanssa oikein teen.

Tottakai lapsen käytös voi olla erilaista päiväkodissa kuin kotona. Mutta koskaan aiemmassa 3 ryhmässä ei ole tullut samantyylistä voivottelua. uskon että se johtuu siitä että ryhmässä on ollut muitakin samanikäisiä vilkkaita lapsia.

No, uskon että tilanne muuttuu kun päiväkotiin tulee lisää lapsia- pitäisi puolen vuoden aikana tulla ainakin 70 lasta lisää, ja ryhmärakennekin sitä myötä muuttuuu, eli pienet ja isot menevät omiin ryhmiinsä. Luulen että poikani on siksikin levoton, ettei hänellä ole ikäistään leikkiseuraa. Aiemmissa ryhmässä hän kiiti tuhatta ja sataa isossa poikalössissä ympäri pihaa kuormureita työntäen, tai leikki muita vauhdikkaita leikkejä. Nyt muut lapset ovat niin pieniä että ei hänellä ole ketään kaveriksi esim. vauhdikkaisiin autoleikkeihin. Onneksi tosiaan tilanne muutaman kk:n aikana muuttuu.

Minusta sekin on pikkuisen epäammattimaista, että eri hoitajat kulkevat vanhempien luona kertomassa henk. koht. mielipiteitään lapsesta. Eli että tämä yksi voivottelee, ja toinen taas kehuu että lapsi on kerrassaan hurmaava, suloinen lapsi josta kaikki mut lapset tykkäävät.

Mutta, vaikka tässä paasaan, ihan avoimin mielin keskustelen LTO:n kanssa ja kuuntelen mitä hänellä on sydämellään, kuitenkin. Ja ihan rakentavassa mielessä.

Hiukan ihmettelen ap:n asennetta, eli jos kotona sujuu, niin kyllähän se sujuu tarhassakin. Yleensä näin ei ole, vaan ongelmat ilmenevät vain tarhassa, jossa on useampia lapsia yhdessä.
Voi olla, että kotioloissa lapsenne on hieman vilkas, mutta tarhassa "kiusaaja" tai "häiriköijä". Eli osaa käyttäytyä kotona,mutta lapsiryhmässä villiintyy/riehaantuu tai häiriköi.
No, aiemmissa 3 ryhmässä ei ole ollut mitään tällaista ongelmaa. Luulen että yksinkertaisesti yksi ainut ikäisekseen isokokoinen reilu 3,5-vuotias 1- ja 2-vuotiaden taaperoiden joukossa on tässä se suurin ongelma, joka korjaantuu kun päiväkotiin tulee hänen ikäisiään tai vanhempia lapsia.

Ja jos riehaantuukin, ammatti-ihmisen pitäisi osata pitää kuria, eikä vain valittaa vanhemmille. Ei vanhemmat ole kuria pitämässä siellä päiväkodissa, kotona vaan, ja siinä meillä ei ole mitään ongelmaa.

Tuli mieleen myös nuo useat tarhan vaihdot, eli voisiko kyse olla siitä että lapsi oireilee liiallsista muutoksista?

Yhden kerran olemme muuttaneet, lapsi oli ekassa päiväkodissaan 2 kk.(aloitti pk:n 2 v. 3 kk iässä) Muutettuamme emme päässeet alueemme päiväkotiin koska ei ollut vapaita paikkoja, saimme paikan viereisen kaupunginosan päiväkodista muutaman kilometrin päästä. Siellä hän meni ensin pienten ryhmään, ja kolmivuotiaana isojen ryhmään. Nyt saimme vuoden alusta paikan omalta alueeltamme.

Voi olla syynä ryhmien vaihdot, tai sitten vain se että lapsi erottuu joukosta koska on muita vanhempi ja ainut vähääkään vilkas lapsi, muut ovat todella rauhallisia, tyttöjä suurin osa, sellaisia yksivuotiaita tai vähän päälle, onko ketään kaksivuotiastakaan. Pari 4-vuotiasta oli, mutta he muuttivat hiljattain ja vaihtoivat päiväkotia.

[QUOTE="vieras";28137940]En ymmärä kysymystä. Miten lämmöntalteenotto liittyy lasten riehumiseen.[/QUOTE] Ihan varmasti asiayhteydestä voit päätellä että tässä yhteydessä lyhenteellä LTO tarkoitetaan lastentarhanopettajaa. Kunhan piti tulla viisastelemaan.

Lapsellasi on ollut aika monta vaihdosta,joten olisi aika erikoista, jos ne eivät näkyisi millään lailla hänen käytöksessään. Ehkä uudessa ryhmässä se oman paikan hakeminen on myös haastavaa, ja voi ilmentyä riehkkutena. Ehkä myös ryhmän lto, on vähän turhan herkillä "leimaamassa" lastasi, sekin on mahdollista.

Sinne keskusteluun kuitenkin kannattaa mennä avoimin mielin, sen tarkoitushan ei ole moittia tai leimata ketään, vaan löytää yhteisiä tapoja, joilla helpottaa näitä muutosten tuomia haasteita lapsesi elämässä. Lapsen parastahan keskuteluilla etsitään.

• Tykkää
Reactions: pookypooh
Kuulostaa siltä että tämä kyseinen LTO on työskennellyt vain taaperoiden kanssa, ja tulevaisuudessa ehkä tulee jäämäänkin pienten ryhmään. Uskon että tilanne muuttuu kunhan pojallesi tulee ikäisiään leikkikavereita. Toivotaan parasta!! Luulisi kyllä että LTO:kin tämän tajuaisi.

Kun ikää tulee lisää, häiriökäyttäytymisen raja normaaliin vilkkaaseen alkaa erottua. Esim adhd diagnosoidaan 5v iässä suurinpiirtein. Ottamatta nyt suuremmin kantaa onko teillä siitä kyse.

Lapsellasi on ollut aika monta vaihdosta,joten olisi aika erikoista, jos ne eivät näkyisi millään lailla hänen käytöksessään. Ehkä uudessa ryhmässä se oman paikan hakeminen on myös haastavaa, ja voi ilmentyä riehkkutena. Ehkä myös ryhmän lto, on vähän turhan herkillä "leimaamassa" lastasi, sekin on mahdollista.

Sinne keskusteluun kuitenkin kannattaa mennä avoimin mielin, sen tarkoitushan ei ole moittia tai leimata ketään, vaan löytää yhteisiä tapoja, joilla helpottaa näitä muutosten tuomia haasteita lapsesi elämässä. Lapsen parastahan keskuteluilla etsitään.
Kiitos fiksusta vastauksestasi!! <3 Luulen että juuri tästä on kysymys, koitan mennä ihan avoimin mielin keskustelemaan, enkä mitenkään "kynnet pystyssä-asenteella."

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
[QUOTE="Xxxx";28138201]Kun ikää tulee lisää, häiriökäyttäytymisen raja normaaliin vilkkaaseen alkaa erottua. Esim adhd diagnosoidaan 5v iässä suurinpiirtein. Ottamatta nyt suuremmin kantaa onko teillä siitä kyse.[/QUOTE]
Päivähoitohenkilökunnan tehtävä ei ole kuitenkaan antaa diagnoseja. Heillä voi olla omia vahvoja ajatuksia asioista ja asiantuntemustakin, työvuosien ja kokemuksen suomalta pohjalta. Mutta diagnosointi tulee jättää muille ammattikunnille.

[QUOTE="Xxxx";28138201]Kun ikää tulee lisää, häiriökäyttäytymisen raja normaaliin vilkkaaseen alkaa erottua. Esim adhd diagnosoidaan 5v iässä suurinpiirtein. Ottamatta nyt suuremmin kantaa onko teillä siitä kyse.[/QUOTE] Joo, olen sitä kysellyt aiemmissa ryhmissä voisiko olla ylivilkas, ei kuulemma, vilkas mutta normaali. Ja sekin tavallaan sotii sitä vastaan, että pystyy pysymään paikallaan kauankin, esim. elokuviin voi pojan kanssa hyvin mennä, tms. Ei myöskään ole juurikaan enää uhmaa, ei säntäile tai karkaile tms., joten olen alkanut ajatella että ehkei tuota ole.

Mutta tosiaan, eihän sitä ehkä vielä näe.

Mutta silti, ehkemme ole tuon LTO:n kanssa vaan ihan samalla aaltopituudella. Mutta aiemmissa ryhmissä kukaan hoitaja ei koskaan ole sanonut huokaillen, ettei tiedä mitä tuon lapsen kanssa tekisi, ei mitään sinne suuntaankaan, ei ole koskaan edes sanottu että olisi mitään ongelmia.

En puolustele lastani, voihan se olla että jo ihan omanikäisen seuran puuttuminen vaikuttaa tuhauttavasti. Lapsi on sellainen, että jos puuttuu mielekästä tekemistä, hän saattaa alkaa riehumaan.

Vähän samaa mieltä...
Voihan olla että koska ryhmässä EI ole niitä muita 14 riehuvaa poikaa, lto ehtii huomata sinun poikasi vilkkauden. Sinä pidit sitä hyvänä asiana että poikasi on 14 muun vilkkaan pojan kanssa samassa ryhmässä-minusta se kuulosta katastrofaaliselta. Ja nykyäänhän on monilla levottomuutta ja keskittymishäiriöitä, eikö ole hyvä jos nyt poikasi vilkkaus huomioidaan?Tietyt piirteet ja vilkkaus menee joskus iän piikkiin, mutta isompana lapsen käyttäytyminen pitäisi hieman rauhoittua, ja jos villkkaus on ympäristöä häiritsevää, varmasti siihen halutaan puuttua, eikä vain kuitata että kun lapsi on kuitenkin niin ihana? Eihän ylivillkkaus poissulje sitä että lapsesi on hurmaava tai ihana, miksi et voi hyväksyä negatiivisiakin piirteitä? Niitä ei kuitenkaan kannata lakaista maton alle, vaan ottaa vakavasti, koska jo kyseessä olisi esim jokin neurologinen juttu, se kannattaa selvittää ennen kouluun menoa. Mene siis keskustelemaan lto:n kanssa avoimin mielin, äläkä ota tuollaista hyökkäävää asennetta, että he eivät saa poikaasi kuriin. Jos esim poikasi ei tottele heitä, on heillä syytä puuttua asiaan. 3,5 vuotias on kuitenkin sen verran iso jo, että tietynlaista käytöstä voi jo olettaa pojalta. Oma asenteesi kuulostaa siltä, että kukaan ei saisi sanoa pojastasi mitään, etkä pysty ottamaan palautetta vastaan. Jos joku asia ei tarhassa suju, on hoitajilla täysi oikeus kertoa sinulle siitä. Et voi verrata edellisiin ryhmiin, varsinkin kun käytännössä suuressa ryhmässä jokainen lapsi saa melko vähän aitoa huomiota, ja siksiihän käytöhäiriötkin ovat yleisempiä. 14 villiä poikaa samassa ryhmässä-uskotko aidosti että heitä ollaan koko ajan vahtimassa? Todennäköisesti pojat ovat saaneet mellastaa ja siellä on vallinnut viidakon laki. Nyt kun poikasi on pienemmässä ryhmässä, hänen vilkkautensa tulee esiin, ja on hyvä että siihen puututaan!

Yhteistyössä