Onko tämä normaalia (imetysongelma)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Merkku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Merkku"

Vieras
Synnytyksestä on noin 6 viikkoa ja maitoa ei tahdo tulla entiseen malliin.

Vauva on kiukkuinen rinnalla kun maito ei enää tule niin helposti enkä tahdo itsekään saada lypsettyä rinnasta juuri mitään. Eilen illalla turvauduin jo korvikkeeseen kun olin molemmista rinnoista syöttänyt pojan ja silti hän vaan huusi nälkäänsä...

Onko tämä jokin vaihe kun maidon tuotanto tasaantuu vai pitäisikö minun huolestua?

Itselläni auttoi todella runsas veden juominen eli juon vielä nytkin (vauva 4 kk) noin 2-3 litraa vettä päivässä. Eli lasi tai kaksi päivässä ei riitä!!! Ja liputan myös kotikaljan puolesta, teen sitä itse ja juon säännöllisesti ja tämä auttaa itselläni.

[QUOTE="vieras";25629198]Kuinka usein vauva on rinnalla?Voithan koittaa lisätä tuotantoa lypsämällä/pumppaamalla.[/QUOTE]

Eilen oli rinnalla tunnin välein...yleensä väli on keskimäärin 3 tuntia.

Koitin kyllä eilenkin pumpata nähdäkseni tuleeko sieltä rinnasta mitään, mutta tuntui että maito oli niin vähissä ettei siitä pumppaamisesta tullut yhtään mitään.

Ennen maitoa suihkusi rinnasta niin että pojan oli välillä vaikea syödä koska maito tuli niin vauhdilla. Nyt tuntuu että maitoa tulee vain tippoina. Mutta rinnat ei ole kipeät joten tuskin siellä mitään tukostakaan on.

Ne (kummatkin) rinnat voi syöttää useammankin kerran putkeen. 3vko, 6vko, 3kk, 6kk on noin aikoja jolloin noita tiheänimun kausia tulee. Niistäkin voi selvitä ilman korvikkeita kun jaksaa tarjota rintaa.

Tuo,että on rinnalla jopa tunnin välein kuulostaa tosiaan tiheän imun kaudelta.Tilailee lisää maitoa.Kuinka pitkään tuota on teillä nyt kestänyt?Voi mennä muutamakin päivä noin.Mulla meni oman vauvan kanssa viikko niin,että roikkui tississä kiinni koko päivän.Ei siinä saanut mitään tehtyä muuta kuin imettää.Sitten tilanne tasaantui taas.Ja mulla tuntui myös,että rinnat on ihan tyhjät kokoajan kun vauva oli niin paljon siinä enkä mäkään saanut pumpattua kuin muutaman hassun millin.Koita jaksaa sitä kiukuttelua ja jatkuvaa imettämistä nyt vaan ainakin muutaman päivän ajan ja vältä sitä korvikkeen antoa jos vain mahdollista.Tietenkin jos oikeasti lapsi on selvästi nälkäinen niin annat ruokaa sitten vaikka pullosta. =)

Ne (kummatkin) rinnat voi syöttää useammankin kerran putkeen. 3vko, 6vko, 3kk, 6kk on noin aikoja jolloin noita tiheänimun kausia tulee. Niistäkin voi selvitä ilman korvikkeita kun jaksaa tarjota rintaa.

Kun tuntuu ettei sieltä rinnoista tule mitään...vai tuntuuko musta vaan siltä?
Poika itki ja huusi rinnalla ja yritti imeä mutta ei niellyt mitään...
Ja sitten pulloa saatuaan nukkui 7 tuntia kun oli kylläinen.

[QUOTE="vieras";25629240]Tuo,että on rinnalla jopa tunnin välein kuulostaa tosiaan tiheän imun kaudelta.Tilailee lisää maitoa.Kuinka pitkään tuota on teillä nyt kestänyt?Voi mennä muutamakin päivä noin.Mulla meni oman vauvan kanssa viikko niin,että roikkui tississä kiinni koko päivän.Ei siinä saanut mitään tehtyä muuta kuin imettää.Sitten tilanne tasaantui taas.Ja mulla tuntui myös,että rinnat on ihan tyhjät kokoajan kun vauva oli niin paljon siinä enkä mäkään saanut pumpattua kuin muutaman hassun millin.Koita jaksaa sitä kiukuttelua ja jatkuvaa imettämistä nyt vaan ainakin muutaman päivän ajan ja vältä sitä korvikkeen antoa jos vain mahdollista.Tietenkin jos oikeasti lapsi on selvästi nälkäinen niin annat ruokaa sitten vaikka pullosta. =)[/QUOTE]

Ei tämä ole kestänyt kun pari päivää joista eilinen pahempi.

Hyvä kuulla että tämä on ns. normaalia kun mä oikeesti luulin että multa on tyyliin maito yhtäkkiä loppunut. Siksi mä sitä korvikettakin annoin kun ajattelin että multa ei nyt vaan tule siihen hätään enempää...

Kyllä sitä nyt jaksaa sitten taistella kun tietää mistä on kyse :)

On täysin normaalia. Noita vaiheita tulee tietyn väliajoin ja vauvaa syö useammin. Sen tarkoitus on että vauva syömällä lisää maidontuotantoa. Kun maidontuotanto nousee niin vauva yleensä taas harventaa imemisvälejä. Eli kannattaa nyt vaan juoda ja levätä hyvin ja antaa vauvan olla tissillä niin paljon kuin se haluaa. Surffaile vaikka netissä samalla ku vauva syö tai kato telkkaa/lue kirjaa niin ei tuu aika pitkäksi :D

Itse olin ihan surkeana, kun pariin kertaan tuntui, että maitoa ei ole. Mutta jos jaksaa taistella (vaikka ei sekään aina ole tarkoituksenmukaista, jos ei jaksa), niin yleensä homma alkaa sitten sujumaan. Sitähän "ammattilaiset" hokevat, että se maito ei voi yhtäkkiä loppua...

Ei tämä ole kestänyt kun pari päivää joista eilinen pahempi.

Hyvä kuulla että tämä on ns. normaalia kun mä oikeesti luulin että multa on tyyliin maito yhtäkkiä loppunut. Siksi mä sitä korvikettakin annoin kun ajattelin että multa ei nyt vaan tule siihen hätään enempää...

Kyllä sitä nyt jaksaa sitten taistella kun tietää mistä on kyse :)

Maito EI KOSKAAN lopu yhtäkkiä! se on mahdotonta.
www.maitolaituri.imetys.fi

tuolta saat lisää neuvoja ja vinkkejä jos tulee imetyksen kanssa jotain.

Minä tarjosin aina illalla korviketta imetyksen jälkeen, kun vauva oli pitkänkin imetyksen jälkeen nälkäinen eikä nukahtanut ilman. Koin sen erittäin hyväksi ratkaisuksi. Vauva sai mahansa täyteen eikä mulla ainakaan imetys tai maidon tulo siihen loppunut.

Maito EI KOSKAAN lopu yhtäkkiä! se on mahdotonta.
www.maitolaituri.imetys.fi

tuolta saat lisää neuvoja ja vinkkejä jos tulee imetyksen kanssa jotain.

Ei maito yhtäkkiä lopu, mutta se voi vähentyä merkittävästi, jos vaikka laiminlyö omaa syömistään ja juomistaan. Ja lopputuloksena on yhtä kaikki nälkäinen vauva.

Eli sinnikkään imettämisen ohella pitää pitää huolta, että syö ja juo niin paljon kuin vain maistuu. Tässä vaiheessa tosimies viimeistään opettelee kokkaamaan.

Uusimmat

Yhteistyössä