Onko tämä syömishäiriö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lurkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lurkki

Vieras
Suhtautumiseni ruokaan ja syömiseen on yleisesti ottaen melko välinpitämätöntä; syön koska syömättä ei pysy hengissä. Pystyn hyvin kieltäytymään herkuista ja valitsemaan kahdesta vaihtoehdosta mauttomamman jos niikseen tulee.
Olen hyvin hoikka, painoindeksi lievän alipainon puolella. Kerron kysyttäessä että painoa ei vain tule lisää ja salaa tunnen mielihyvää hoikasta olemuksestani. Olen usein myöhäiseen aamupäivään syömättä yhtään mitään ja kuulostelen näläntunnetta; se tekee olostani kevyen. Jossain vaiheessa näläntunne sitäpaitsi katoaa kokonaan ja tulee jännä, täysi olo vaikka ei ole edes syönyt mitään.
Toisinaan huolestun laihuudestani, minulla on rytmihäiriöitä sydämessä, uskon että ne johtuvat juuri alipainostani. Tällöin alan lisäämään ruokaöljyä ruoka-annoksiini. Yleensä painoni alkaakin tämän vuoksi nousemaan. Kun se on noussut normaalipainon alarajoille, lopetan öljyn käytön.
Onko minulla syömishäiriö?

Mistä sitä apua haen? En kyllä usko että mitään apua tarvitsen/saan koska kuitenkin syön ruokaa, en inhoa sitä tai mitään sellaista. Syön vain hyvin epäsäännöllisesti.

Jos ruoka-asiat pyörii noin paljon mielessäsi, minusta kaikki ei ole silloin ok... Normaalisti näin ei ole, eikä kuulosta kovin terveeltä nauttia näläntunteesta jne..

Silloin kun pohtii ruokaa ja syömistä niin paljon kuin sinä - on se sitten lihotus- tai laihdutusmielessä - kuulostaa vahvasti että kyseessä olisi syömishäiriö.

Kyllä sun ajattelumaailmassa selvästi on merkkejä syömishäiriöstä. Itsellä on takana 11 vuoden syömishäiriöhistoria... Apua voit lähteä hakemaan esim. ihan terveyskeskuksen omalääkäriltä tai yksityisen lääkäriaseman lääkäriltä (riippuu siitä, käytätkö julkisia vai yksityisiä palveluja). Jos sulla on lapsia, puhu asiasta neuvolassa. Ravitsemusterapilla sun kannattaisi ainakin käydä. Psykoterapiakaan ei olisi huono vaihtoehto sun tilanteessa. Suosittelen lämpimästi, että käännyt ajoissa jonkun ammattilaisen puoleen, ennen kuin tilanteesi menee huonommaksi.

Suhtautumisesi ruokaan ei ole normaali. Jotain on vialla.
Ala syömään säännöllisesti, mutta terveellisesti. Aamiaista, lounasta ja päivällistä.
Pystytkö siihen?
Herkutteleko edes jouluna?

Jos et, kannattaa hakea apua.

Yhteistyössä