Onko tämä teidän mielestä ihan ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
4v poikani inhoaa juustoa. Ja on aina inhonnut. Iha sama mikä juusto, ei mene alas. Kuitenkin päiväkodissa on joka aamu leivän päällä juustoa. Joutuu aina syömään puolet siitä juustopalasta, ja sen takia poika istuu helposti tunninkin aamupalapöydässä.. Olen kysynyt että eikö voisi sen juuston jättää pois, ei laita sitten leivän päälle mitään jos ei ole muuta vaihtoehtoa kuin juusto. Mutta ei, kaikkea on opittava syömään. En usko että poika alkaa tykkäämään juustosta, kuitenkin on kotona joutunut useasti maistamaan ja hoidossa joka päivä. Onko tämä teidän mielestä ihan ok että joutuu syömään puolet siitä helkkarin juustosta?

Minusta ei pitäis pakottaa, oma esikoinen on samanlainen. Oli pitkään maidolle allerginen eikä tykkää juustosta, enkä todellakaan pakota sitä syömään. En myöskään pakota juomaan maitoa.

Minun mielestäni ei ole ok että joutuu aina vaan syömään juustoa. En näe mitään funktiota sille, että ihmisen olisi leipänsä päällä syötävä juustoa.

Ei ole mun mielestä ok. Pieni maistiainen silloin tällöin epämieluisasta mausta on ok, mut joka aamu ja puolet ei oo enää perusteltavissa millään. Pyydä heiltä pedagogiset perustelut toiminnalleen. Ehdota itse jotain vaihtoehtoa, esim. kerran viikossa maistiaisena yksi haukkaus tms.

no sanoisin kyllä että maistettu on ja kun ei syö niin antakaa olla, siinähän on ilman päällisiä. Ihme touhua, tottakai maistaa voi mutta että joka aamu syötävä joku helkkarin juusto.. poika pelekee jo valmiiksi aamujuustoa..

Mä nostaisin mekkalan päiväkodissa. Eri juttu jos jonain päivänä ei joku ruoka maistu, mutta jos lapsi selkeästi ei pidä jostain (ja vielä noinkin turhasta kuin juusto), niin miksi ihmeessä pitää pakottaa joka hiivatin päivä sitä syömään.

Ei kai nyt joka päivä...

Mun esikoinen ei tykkää yhtään yhdestä ruoasta, jota teen. Maistatan kyllä aina joka kerta, kun sitä on. Mutta lusikallinen riittää ja oon jo salaa varannut kyllä jotain muutakin (oikeasti toinen ei voi sietää sitä, mutta se on mun ja isänsä herkkua..).

Mutta ei tota nyt ole joka päivä, ei välttämättä edes kerran kuussa.

Mitä jos sanot vain,että meidän pojalle EI sitten juustoa leivänpäälle, kun ei syö,niin ei syö! kyllä meillä ainakin kuunneltiin mitä mieltä vanhemmat oli..turha laittaa lapselle maitoa,jos ei koskekkaan siihen!Tai jos sovitte että kerran viikossa on pakko syödä se puolikas? pääsee poika raukka edes niinä muina aamuina helpommalla :)

" Hei tätiiiiii, miks nicopetterin ei tartte syödä juustoa? Onks mun pakko syödä sit tätä perunaa/salaattia/maitoa/leipää!?" Siinä sulle pedagogista perustelua... Mites selität muille lapsille miksi nicopetteri saa erityiskohtelua. Tai niitten lasten vanhemmille, jotka luonnollisesti tulevat tästä kuultuaan vaatimaan että eihän meidän lapsen tarvitse syödä sitä ja tätä kun se ei tykkää!

[QUOTE="pieras";24034225]" Hei tätiiiiii, miks nicopetterin ei tartte syödä juustoa? Onks mun pakko syödä sit tätä perunaa/salaattia/maitoa/leipää!?" Siinä sulle pedagogista perustelua... Mites selität muille lapsille miksi nicopetteri saa erityiskohtelua. Tai niitten lasten vanhemmille, jotka luonnollisesti tulevat tästä kuultuaan vaatimaan että eihän meidän lapsen tarvitse syödä sitä ja tätä kun se ei tykkää![/QUOTE]

ei siitä tarvi haloota nostaa jättää vain sen juuston siitä leivän päältä pois!

Juusto ei sovi kaikille! Oksettaa koko ajatus että joku pakottaisi syömään juustoa...! ei voi pakottaa syömään sitä juustoa, aivan sairasta, ei aikuisiakaan kohdeltaisi noin nöyrryyttävästi. Ota yhteys johtajaan ja VAADI IHMISARVOISTA KOHTELUA LAPSELLESI.

Ei meilläkän lapset ole oppineet syömään juustoa ennen kuin isompana (yli 10 v), vaikka me miehen kanssa emme voi elää ilman juustoa päivääkään ja sitä on aina pöydässä ja kuluu tosi paljon, ja lapsillekin on tarjottu, vaan ei kelpaa. Päiväkodissa tietääkseni sai ottaa puuroa ja tehdä leivän johon sai itse laittaa voita, kurkkua tai juustoa tai jotain. Ja lapseni ei laittanut juustoa. En muista enää miten esikoisen päiväkodissa oli.

Juustohan on vaan kauhea kalori- ja rasvapommi, joten mitäpä tuo haittaa jos sitä ei opettele syömään? Siis ei lapsena tietenkään ole haittaa runsaasta energiasta ja juusto on hyvä kalsiumin lähde, mutta sit jos sitä oppii syömään ja pistelee aikuisenakin hurjasti, niin sit ei ole kovin terveellistä. En näe mitään järkeä tuollaisessa toiminnassa.

[QUOTE="pieras";24034225]" Hei tätiiiiii, miks nicopetterin ei tartte syödä juustoa? Onks mun pakko syödä sit tätä perunaa/salaattia/maitoa/leipää!?" Siinä sulle pedagogista perustelua... Mites selität muille lapsille miksi nicopetteri saa erityiskohtelua. Tai niitten lasten vanhemmille, jotka luonnollisesti tulevat tästä kuultuaan vaatimaan että eihän meidän lapsen tarvitse syödä sitä ja tätä kun se ei tykkää![/QUOTE]

Ei oo ikinä tullu tällästä ongelmaa, lapset ymmärtää kun niille selittää. Esim. Nicopetteri ei tykkää juustosta, mutta maistaa sitä aina maanantaisin. Kaikki palstamammat ei kyllä aina ymmärrä, siitä voi tosiaan tulla ongelma.

No ei ole oikein. Kai ne silä päikyssäkin on huomanneet ettei lapsi tykkää juustosta vaikka kuinka maistelisi sitä?
Musta olis ok tarjota aina välillä myös juustoa ja pyytää lasta maistamaan, mutta jokaikinen aamu pakko syödä :/

Mun mielestä lapsen tulee itse saada päättää, mitä syö ja kuinka paljon. On ihan hyvä, että kannustetaan maistamaan ja sekin on ok, jos kaikkea otetaan lautaselle ainakin maistiainen, mutta ei todellakaan pitäisi pakottaa syömään. Ei siinä ole yksinkertaisesti mitään järkeä.

Juusto on aika voimakkaan makuista, miedotkin juustot. Ei mun mielestä lapsen tarvii kovin vooimakkaita makuja syödä, vaikka toki kaikkea pitää maistaa. Mutta siis ei tietenkään voi pakottaa syömään. Toi voi ihan oikeesti olla jopa traumaattista jos aina pakotetaan.

Mun mies saa aina hepulin jos lämmitän maksalaatikkoa. Oli kuulema joskus päiväkodissa pakotettu syömään ja jäi traumat.

Kyllä juusto on hyvä leikkele, kun se vahvistaa luustoa ja maistuu hyvälle. Samalla tuetaan suomalaista elinkeinoa. On tärkeää, että jokainen suomalainen lapsi oppii syömään juustoa, jos ei väkisin niin sitten pakolla. Kannattaisin, että opetatte lapsen kotonanne syömään juustoa, että tarhassa ei ole niin ikävää hoitajilla opettaa tapoja tenavalle.

Minkä helvetin takia kaikkea olisi opittava syömään? Kaikkea pitää maistaa, siitä olen samaa mieltä. Mutta jos joku ruoka nyt yksinkertaisesti maistuu jonkun suuhun pahalta, hittoako sitä pitäisi alkaa totuttaa pahaan makuun?

kysymys. Itse sanoisin myös että vaadi pedagogiset perustelut asialle, et pakotetaan syömään. Mut toisaalta, jos ap keksi juuston jonkun muun ruoka aineen tilalle, esim tunnistamisen vaikeuttamisen vuoksi tjn.. Jos aines onkin esim peruna, se on jo vähän vaikeampi juttu. Mutta joo, jos oikeasti on noinkin turha kuin juusto, miksi pakottaa syömään. Ei varmasti enää edistä asiaa mitä tuolla muka haettu..

Ei missään nimessä voi pakottaa! Itselle myöskin jääny traumoja pk ja kouluajoilta kun pakotettiin syömään ja minä sitten yökin ja pakosta söin. En edelleenkään syö niitä ruokia, kyllä lapsikin jo tietää mistä pitää ja mistä ei jos monta kertaa maistanut. Sano että ei anna sitä pojalle ja jos ei tehoa niin sitten yhteys johtoon!

Yhteistyössä