onko tarpeellinen vai turha vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuleva mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuleva mamma"

Vieras
odotamme meidän esikoista ja hankintoja tässä on mietitty. vaunut ja sänky ja vaatteet ja turva kaukalo on hankittuna, mutta mietin että onko baby shitteri pakollinen olla? minkä ikäisen vauvan siihen voi edes laittaa ja olen kuullut ettei kaikki edes viihdy siinä ja turhaan ovat ostaneet? entä minkä lainen shitteri olisi hyvä? kokemuksia?

Meillä ei ole ollut sitteriä, vaan turvakaukalo, jossa keinujalakset ja kallistettu vielä enemmän makuuasentoon, kun vauva siinä on vastasyntyneenä ollut. Samassa turvakaukalossa on ensimmäiset soseet maisteltu. Keinujalakset ja vauva on sitten n. 4kk iässä oppinut itse jalalla heiluttaan kaukaloa ja keinumaan siinä.

Me taas ei oltais selvitty ilman sitteriä, kun refluksivaivainen ei suostunut millään olemaan makuuasennossa ensimmäiseen kahteen kuukauteen, edelleenkin aika kehnosti. Olisi siis saanut kannella jatkuvasti joka paikkaan, mutta onneksi oli tuo missä se tykkäsi olla kun on vähän pystyasennossa.

Ei mikään muu ole pakollista kuin se turvakaukalo jos autolla matkustaa.. Eli ei shitteri eikä sitterikään ole pakollisia.

Itse hankin sitterin (tarkemmin kaksi sitteriä, joista toinen mummolassa) käytettynä fb-kirppiksen kautta. Eipä maksanut paljon mitään, joten ei harmita jos ei käytetä. Vauva nyt 2,5kk ja viihtyy paremmin lattialla kuin sitterissä.

Sitteri oli meillä ehdottoman tarpeellinen. Siinä sai keikutettua vauvat nukahtamaan, kun muuten eivät meinanneet nukkua millään. Itse oli kantamiseen jo väsynyt ja puolikuollut valvomisesta. Sitteri pelasti tilanteen. Vauva siihen ja itse sohvalle makaamaan. Vain pieni ranneliike piti vauvan liikkeessä ja tuuditti uneen.

Meillä ei käytetty sitteriä juuri lainkaan ennen kuin lapsi täytti 5 kk ja alkoi syödä kiinteitä - siinä vaiheessa se oli kätevä "syöttötuoli", kun istuminen ei vielä luonnistunut. Sitä ennen käytettiin sitteriä vain pari kertaa, kun jouduin ottamaan vauvan mukaan pyykkitupaan. Ekan viiden kuukauden aikana vauva siis istui sitterissä maksimissaan tunnin (yhteensä).

kyllä on ollut ja on ollut tarpeen ja on vauva viihtynyt :) aika pienestä asti siinä viihtyi ja tykkäsi katsella minun touhuja, siirtelin sitten mukanani ympäri kämppää. ja mökilläkin oli sellainen, pihalla viihtyi vauva siinä mukavasti. ja tosiaan syöttötuolina meilläkin toimi aluksi ja hyvin toimikin, pöydälle vaan sitteri ja itse voi istua pöydän ääressä ja syöttää.

Mä laitoin vauvan istumaan baby björn:n sitteriin kylppäriin kun kävin pikasuihkussa aamulla. Just ne muutamat minuutit jaksoi siinä olla, mutta muuten ei tykännyt. Isovanhemmat olivat hankkineet luoksensa sellaisen sitterin, jossa oli värinätoiminto ja kuului ääniä/musiikkia, missä vauva istui meidän ruokailun ajan.

Meillä ei vauva viihtynyt sitterissä hetkeäkään pienempänä. Lattialla viltinpäällä viihtyi hyvin. Ensin ei suostunut syömään edes kiinteitä siinä vaan venkoilu ja kitinä alkoi heti. Olisikohan joskus 5 kk ikäisenä kuitenkin suostunut istumaan sitterissä ruokailuidensa ajan eli ei nyt ihan käyttämättömäksi jäänyt.

mikään ei ole varsinaisesti pakollista.

Itsellä on jäänyt sitteri hommaamatta enkä ole sitä liiemmin kaivannutkaan kellään kolmesta lapsestani. Turvakaukalo ajaa saman asian noissa syöttöpuuhissakin.

Riippuu vauvasta. Kuten muutama kirjoittikin, aivan ehdoton, varsinkin jos vauvalla on refluksia tms. eikä viihdy makuulla. Toiset vauvat taas eivät tykkää sitteristä. Eli ei voi tietää etukäteen onko tarpeeton, tarpeellinen vai lähes välttämätön.

Riippuu vauvasta. Kuten muutama kirjoittikin, aivan ehdoton, varsinkin jos vauvalla on refluksia tms. eikä viihdy makuulla. Toiset vauvat taas eivät tykkää sitteristä. Eli ei voi tietää etukäteen onko tarpeeton, tarpeellinen vai lähes välttämätön.

Ei se kuitenkaan taida lähes välttämätön olla. Oma kokemukseni on, että vauva, joka ei viihtynyt lainkaan makuulla, rauhoittui parhaiten liinaan.

[QUOTE="Mie";29231894]Ei se kuitenkaan taida lähes välttämätön olla. Oma kokemukseni on, että vauva, joka ei viihtynyt lainkaan makuulla, rauhoittui parhaiten liinaan.[/QUOTE]

Mun vauvani taas ei oikein viihtynyt liinassa, mutta itkuisempina aikoina viihtyi sylissä, mutta vain jos heijasi samalla seisaallaan. Tärisevä ja keinutettava sitteri oli aivan pelastus, että äiti sai välillä vaikka ihan istua paikallaan. Ei selkä ja kädet meinanneet kestää tuntikausien heijaamista joka päivä.

Meillä on tullut tarpeeseen. Vauva ei viihdy lattialla muutakuin todella todella harvoin. Sylissä pitäisi saada olla, pysty asennossa. Sitteriin laitan kun pitää käydä vessassa, pestä pulloja tai tehdä muuta missä tarvitsee kahta kättä. Jallalla yleensä keiuttelen niin viihtyy juuri sen verran että saa homman nopeasti hoidettua.

Yhteistyössä