Onko tartuntariskiä vielä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoopo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hoopo"

Vieras
Eli meillä oli lapsella viikko sitten oksennustautia. Sitten oli 2-3 päivää välissä, jollon ei ollut kellään muuta ku flunssan oireita ja sitten eilen tuli aamulla mulla ensi huono olo ja nousi kuume. Huono olo varsinaisesti ei kestänyt ku pari tuntia, kuume koko päivän. Syödä ei kyllä oo tehnyt mieli, joten paljoa en ole syönyt.

Mutta kun mulla oli tota flunssaaki välissä niin en nyt tiedä oliko toi vaan joku kuumetauti vai oliko oksennustauti. Tää päivä siis on ollut oireeton, en nyt hirveesti oo vielä kyllä syönyt tänäänkään. Mutta huomenna olis lähtö mummolaan mutta mietin uskaltaako lähteä? Jos tää ois ollu vaan kuumetauti(flunssa) niin mentäis kyllä mutta oksennustautia ei kyllä viittis mennä tartuttamaan..

[QUOTE="noh";29102731]Kuulostaa Adenovirukselta. Kyllä tartuntariski vielä on, aina niin kauan kunnes oireita on.[/QUOTE]

Se muuten kuulostaa tältä :o mutta pitäskö tässä nyt sitten olla kotona niin kauan, kun yhtään flunssan oireita tuntuu? :o Eihän se ole töidenkään kannalta mahdollista

[QUOTE="hoopo";29102772]Se muuten kuulostaa tältä :o mutta pitäskö tässä nyt sitten olla kotona niin kauan, kun yhtään flunssan oireita tuntuu? :o Eihän se ole töidenkään kannalta mahdollista[/QUOTE]

No juu ei se kotonaolo kyllä tossa taudissa koko oireiden aikaa onnistu. Ikävä kyllä, mut ei sille oikeen mahda mitään. Mutta itse en lähtisi kuitenkaan kyläilemään puolikuntoisena ainakaan vanhan ja ehkä vastustuskyvyltään heikon ihmisen luo. Jos tuo olisi Adenovirusta, tauti voi olla hyvin hankala ja pitkäkestoinen, ja vanhalle ihmiselle vakavakin. Meillä tauti sairastettiin muutama vuosi sitten, poika joutui sairaalaan mahataudin vuoksi, itse sairastin jälkitautina sydänlihastulehduksen.

[QUOTE="noh";29102800]No juu ei se kotonaolo kyllä tossa taudissa koko oireiden aikaa onnistu. Ikävä kyllä, mut ei sille oikeen mahda mitään. Mutta itse en lähtisi kuitenkaan kyläilemään puolikuntoisena ainakaan vanhan ja ehkä vastustuskyvyltään heikon ihmisen luo. Jos tuo olisi Adenovirusta, tauti voi olla hyvin hankala ja pitkäkestoinen, ja vanhalle ihmiselle vakavakin. Meillä tauti sairastettiin muutama vuosi sitten, poika joutui sairaalaan mahataudin vuoksi, itse sairastin jälkitautina sydänlihastulehduksen.[/QUOTE]

Onko näin kuitenkin, että heti kun oireet loppuvat, ei se myöskään tartu?

Tuo sopisi kyllä taudinkuvaan, meillä yksi lapsi oksensi ja ripuloi ja sai kuumekouristuksen, toinen vain kuumeili ja kerran oksensi pikkusen, miehellä tauti oli samanlainen ku mulla eli vuorokauden kuume ja vähän huono olo. Sitä ennen flunssaoireita oli ollu jo viikon verran miehellä, mulla ne alko vasta viime viikolla.

[QUOTE="hoopo";29102831]Onko näin kuitenkin, että heti kun oireet loppuvat, ei se myöskään tartu?

Tuo sopisi kyllä taudinkuvaan, meillä yksi lapsi oksensi ja ripuloi ja sai kuumekouristuksen, toinen vain kuumeili ja kerran oksensi pikkusen, miehellä tauti oli samanlainen ku mulla eli vuorokauden kuume ja vähän huono olo. Sitä ennen flunssaoireita oli ollu jo viikon verran miehellä, mulla ne alko vasta viime viikolla.[/QUOTE]

No ainakin tartuntariski pienenee vauhdilla oireiden loputtua. Muistaakseni myös Adenovirus voi säilyä tartuttamiskykyisenä suolistossa jokusen päivän jälkeenpäinkin, eli vessareissulla sitten vaan hyvää käsihygieniaa peliin. Mutta kyllä itse heti oireiden loputtua liikkuisin normaalisti.

Yhteistyössä